10 Manieren om je webshop sneller te maken

Het is van cruciaal belang om de laadtijd van jouw webshop te minimaliseren als het gaat om conversies. De laadtijd mag maximaal 2 seconden bedragen en elke seconde dat dit langer duurt kan jouw conversiepercentage drastisch dalen. Des te meer is het een noodzaak om ook jouw webshop sneller te maken. Hieronder vind je dan ook meer informatie over hoe je dit kunt verwezenlijken.

1. Controleer de laadtijd

Doe de test op tools.pingdom.com om de site snelheid te meten. Vul de website url in, klik op ''Settings'' en pas de instellingen aan gebaseerd op jouw wensen en klik op ‘Test Now’ . Vervolgens zie je meer informatie verschijnen over jouw website. Hier staan allerlei tips in hoe je ook jouw webshop kunt versnellen.

2. Kijk welke optimalisatietechnieken, hostingpakketten en support jouw hosting provider kan bieden

Voordat je überhaupt begint met het optimaliseren van jouw webshop is het van belang bij de hostingpartij na te gaan of de software die je wilt gebruiken ook daadwerkelijk geschikt is.Vraag na bij de hoster welke hostingpakketten en optimalisatietechnieken beschikbaar zijn. Hierbij hebben we het bijvoorbeeld over een APC cache (php caching), Memory caching, Redis cache (database cache) of een Full Page Cache. Vaak zijn deze soorten caching tegen een meerprijs te verkrijgen, maar zal dit zeker de moeite waard zijn om jouw webshop te versnellen. Hoe meer onderdelen er in een cache geplaatst kunnen worden hoe sneller een pagina zal laden.

3. Comprimeer externe CSS en Javascript bestanden

Vaak worden er voor verschillende functionaliteiten ook verschillende stukken Javascript code en CSS bestanden gebruikt. Deze verschillende bestanden moeten dan ook standaard stuk voor stuk worden ingeladen. Om het aantal server aanvragen te beperken is het mogelijk om alle CSS en Javascript bestanden samen te voegen tot één CSS en één Javascript bestand. In Magento is dit eenvoudig in te stellen door naar “Systeem à Configuratie à Ontwikkelaar” te navigeren in het beheergedeelte. Zet vervolgens de instellingen beiden op ''Ja''. Let op: controleer wel even of alles nog werkt zoals het zou moeten werken, mochten er problemen optreden dan kan je deze opties eventueel ook uitzetten. Als er standaard templates worden gebruikt, mag dit in ieder geval geen problemen opleveren.

4. Zorg voor geoptimaliseerde afbeeldingen in de stylesheet (CSS)

Bij een thema van een webshop worden er afbeeldingen gebruikt die vaak niet snel zullen veranderen. Het is verstandig om al deze losse afbeeldingen te combineren in één of enkele zogeheten sprites. Dit zijn niet meerdere afbeeldingen, maar is slechts één afbeelding waarvan elke keer stukjes worden ingelaten. Het voordeel hiervan is dat er slechts eenmalig één afbeelding ingeladen hoeft te worden waar het er anders zes zouden zijn geweest.

5. File cache instellen

In Magento zijn er standaard ook diverse caching mogelijkheden ingebouwd. Zorg ervoor dat je deze ingeschakeld hebt waar mogelijk. Configuraties, vertalingen, data en systeem instellingen kunnen allemaal in de cache geplaatst worden.

6. Controleer de invloed van het gebruik van externe scripts zoals social media applicaties

Het inladen van externe scripts zoals bijvoorbeeld een social media toolbar kan de site ook vertragen. Controleer of hier wat te optimaliseren valt door deze scripts alleen in te laden op de pagina’s waar het nodig is.

7. Maak gebruik van een Content Delivery Network (CDN)

Een CDN zorgt ervoor dat jouw zwaardere webshop bestanden op diverse locaties beschikbaar zijn voor jou bezoekers (denk aan het inladen van alle productafbeeldingen). Dit is handig omdat deze afbeeldingen ingeladen worden van de dichtstbijzijnde server van de klanten. Even een voorbeeld: stel je hebt een CDN ingesteld in Nederland. Deze CDN-aanbieder heeft locaties in Amsterdam, Groningen en Den Bosch. Nu komt er een bezoeker uit de omgeving van Den Bosch op de webshop. Om de shop zo snel mogelijk te kunnen laten laden, worden de afbeeldingen geladen van de server die het dichtstbij staat, in Den Bosch dus. Hoe minder afstand hoe sneller de levering.

8. Start zware handelingen alleen op rustige momenten

Zorg ervoor dat de belastende taken zoals het indexeren van grote aantallen nieuwe producten niet overdag gebeurt. Via Cronjobs kan er van alles geautomatiseerd worden. Overleg dit met de technische partij hoe en wanneer dit het beste gedaan kan worden.

9. W3C goedgekeurde code

Voorkom fouten in de HTML code, zorg ervoor dat je de code valideert volgens de W3C richtlijnen (http://validator.w3.org).

10. Optimaliseer de productafbeeldingen

Zorg ervoor dat je jouw productafbeeldingen een maximale breedte geeft van 800px. Dit is over het algemeen een prima breedte voor alle browsers om een product goed te kunnen bekijken. Een voordeel hiervan is dat de bestandsgrootte minder groot wordt, wat ertoe leidt dat er minder data geladen hoeft te worden. Uiteraard zijn er nog meer optimalisatie technieken, in dit artikel heb ik echter de belangrijkste opgesomd voor jullie.

Door

Jelle Borgonje
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl