10 Tips voor de live chat op je website

Je komt het tegenwoordig steeds meer tegen op websites: live chat. Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van live chat een positief effect heeft op het conversiepercentage. Het voegt een stukje menselijke interactie toe dat helpt om klanten te overtuigen zaken met je te doen. Zo helpt de chat bijvoorbeeld om een bepaalde onzekerheid weg te nemen. In dit artikel geven we je 10 tips mee waarmee je live chat op de juiste manier in kunt zetten voor je website.

Tip 1: Style je chatvenster.

Bij de meeste live chats kun je de lay-out van het chatvenster volledig aanpassen aan het huidige design van je website. Maak in ieder geval gebruik van de kleuren van je website en verwerk het logo in het chatvenster.

Tip 2: Maak het persoonlijk.

Door een afbeelding van een persoon toe te voegen aan het chatvenster wek je vertrouwen en creëer je net wat extra menselijke interactie.

Tip 3: Plaats het chatvenster op een prominente plaats.

Je zult merken dat het chatvenster een hoop telefonisch verkeer voor je wegneemt en dat mensen die een chat met je zijn gestart vaker converteren dan de gemiddelde bezoeker. Zorg er dan ook voor dat het chatvenster op een prominente plaats op je website wordt geplaatst.

Tip 4: Laat de live chat automatisch verschijnen.

Veel mensen zullen wat terughoudend zijn om de live chat op je website te gebruiken. Terwijl de live chat juist laagdrempelig zou moeten zijn. Overweeg daarom automatisch een bericht te laten verschijnen nadat iemand 30 of 60 seconden op de website is.

Tip 5: Vraag om het onderwerp vóór de chat.

Laat mensen eerst hun naam en onderwerp van gesprek invullen wanneer je meerdere specialisten binnen je bedrijf hebt op bepaalde onderwerpen. Zo leidt je de vraag naar de medewerker met de meeste kennis over dat onderwerp.

Tip 6: Wees zoveel mogelijk online.

Hoewel je natuurlijk niet altijd antwoord kunt geven is het belangrijk om zoveel mogelijk online te zijn. Ben je niet online? Vraag dan in het chatvenster automatisch wat zijn vraag is en of je hiervoor de klant de volgende dag terug kunt bellen.

Tip 7: Wees oprecht, beleefd en behulpzaam.

Geef in de chat beleefd antwoord en houdt daarbij rekening met de doelgroep. Is deze informeel dan kun je best wat 'losser' antwoorden, maar zorg er in ieder geval voor dat je professioneel en accuraat antwoord.

Tip 8: Geef een indicatie wanneer men aan het typen is.

Niets is zo vervelend als wachten. Laat de klant zien dat je aan het typen bent, zodat hij

weet dat je bezig bent met het schrijven van een antwoord.

Tip 9: Geef klanten een transcript.

Is de live chat ten einde? Geef dan de klant de mogelijkheid een transcript van het gesprek te e-mailen naar zichzelf. Op deze manier kan de klant de informatie op een later tijdstip nogmaals raadplegen.

Tip 10: Verzamel de transcripten.

Verzamel alle transcripten en werp eens in de zoveel tijd een blik op de transcripten. Zijn er bepaalde aspecten die veel gevraagd worden dan betekent dit dat dit niet goed wordt gecommuniceerd op de website. Daarmee is de chat een goede input voor het verrijken van content op je website en is het een waardevolle bron van informatie om je conversie te optimaliseren.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl