21 Tips voor een goede Admarkt advertentie

Marktplaats kan voor veel webshops een interessant kanaal zijn om extra verkeer naar de shop te genereren. Marktplaats trekt dagelijks maar liefst 1,3 miljoen unieke bezoekers die allemaal op zoek zijn naar een specifiek product. Grote kans dus dat er bezoekers tussen zitten die interesse hebben in jouw producten. Met Admarkt kun je als webshop betaalde advertenties in Marktplaats laten plaatsen, die vervolgens bovenaan de zoekresultaten worden getoond.

Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw advertentie opvalt tussen al die honderden, zo niet duizenden, advertenties? In dit artikel worden 21 tips gegeven voor het maken van een goede Admarkt advertentie. Succes gegarandeerd!

1. Adverteer productspecifiek

Bezoekers van Marktplaats zijn vooral op zoek naar specifieke producten. Daarom is het van belang je Admarkt advertenties zo specifiek mogelijk op producten te richten, in plaats van te adverteren op bijvoorbeeld je webshop in het algemeen.

2. Kies een relevante rubriek

Plaats je advertentie in een rubriek die relevant is voor jouw producten en shop. Door de juiste rubriek te kiezen kun je je doelgroep afbakenen en de juiste mensen bereiken. Dit zorgt ervoor dat de kans dat er op je advertentie geklikt wordt toeneemt.

3. Test verschillende rubrieken

Het is aan te raden om een advertentie niet alleen maar in een en dezelfde rubriek te plaatsen. Test ook dezelfde advertenties in andere rubrieken. Het kan namelijk zijn dat de ene rubriek een beter resultaat oplevert dan de andere. Wanneer je bijvoorbeeld een advertentie voor een hanglamp maakt, kun je deze niet alleen in de rubriek ‘Lampen | Hanglampen’ plaatsen, maar ook in de rubriek ‘Lampen | Tafellampen’ of ‘Lampen | Plafondlampen’.

4. Benoem de prijs

Bezoekers van Marktplaats zijn meer gefocust op prijs dan in andere zoekmachines. Benoem daarom, indien mogelijk, de prijs van het product in je advertentie. Dit kan met name wanneer je advertenties productspecifiek zijn.

5. Maak een pakkende advertentietitel

Zorg voor een aantrekkelijke en actiegerichte titel. De titel mag maximaal 60 tekens bevatten, dus het is van belang om hierin de belangrijkste zoekwoorden en Unique Selling Points (USP’s) op te nemen. Uit de advertentietitel moet duidelijk blijken wat je te bieden hebt en waarom een bezoeker op de advertentie moet klikken.

6. Test verschillende titels

Maak meerdere Admarkt advertenties waarvan de titel verschillend is. Zo kun je testen welke titel, woorden en USP’s zorgen voor een hoog CTR. Wanneer je hier inzicht in hebt, kun je goed presterende titels en elementen inzetten voor andere advertenties.

7. Kies afbeeldingen van goede kwaliteit

Bij je advertentietekst kunnen maximaal 8 afbeeldingen getoond worden. Het is hier dus van groot belang dat bezoekers een goed beeld krijgen van hetgeen je te bieden hebt. Zorg voor afbeeldingen die duidelijk, rustig en opvallend zijn en een hoge resolutie hebben. De afbeeldingen moeten in .jpeg-, gif- of .png-formaat worden geüpload.

8. Kies de belangrijkste afbeelding als eerste

De eerste afbeelding die je upload is gelijk de belangrijkste afbeelding. Deze wordt namelijk bij je advertentie getoond in het advertentieoverzicht. Logisch dat deze afbeelding dus duidelijk en aantrekkelijk moet zijn, om ervoor te zorgen dat er op de advertentie wordt geklikt. De productafbeeldingen en met name dus de eerste is een belangrijke factor voor een goed CTR.

9. Test met verschillende afbeeldingen

Test per Admarkt advertentie verschillende afbeeldingen uit. Zet ze in een andere volgorde, oftewel: test met verschillende afbeeldingen die als eerste worden geüpload en bij de advertentie worden getoond. Daarnaast is het ook belangrijk om te testen met andere afbeeldingen op de volledige advertentiepagina, om te kijken of bepaalde foto’s zorgen voor een beter CTR naar je webshop.

10. Optimaliseer de eerste 140 tekens van je advertentietekst

Deze tekst wordt in het advertentieoverzicht getoond onder je advertentietitel. Er wordt gezegd dat de eerste 160 tekens van een advertentietekst getoond worden bij de advertentie zelf. In werkelijkheid zijn dit vaak de eerste 130 / 140 tekens (inclusief spaties). Met deze tekst kun je de bezoeker overhalen om op je advertentie te klikken. Zorg er dus voor dat deze eerste 140 tekens van je tekst geoptimaliseerd zijn voor belangrijke zoekwoorden en USP’s.

11. Maak een overzichtelijke volledige advertentietekst

Zorg ervoor dat naast de eerste 140 tekens, ook de rest van de advertentietekst overzichtelijk en aantrekkelijk is. Dit is namelijk de tekst die mensen te zien krijgen wanneer ze op je advertentie hebben geklikt. Met behulp van deze tekst zorg je ervoor dat mensen doorklikken naar je webshop. Een goede opbouw en een Call To Action zijn dus vereist.

12. Communiceer levertijden en bezorgkosten

Neem in de volledige advertentietekst ook informatie op als levertijden en bezorgkosten. Je wilt namelijk dat mensen bij het zien van de volledige advertentie, zoveel mogelijk te weten komen en het enige wat ze nog moeten doen naar de webshop gaan en bestellen is. Neem daarom zoveel mogelijk informatie, die nodig is om een bestelling te plaatsen, op in deze tekst.

13. Neem contactgegevens op

Zet in de volledige advertentietekst ook de contactgegevens. Er zijn altijd bezoekers die direct contact willen opnemen. Zo maak je het ook voor deze bezoekers gemakkelijk om je te bereiken.

14. Test met verschillende advertentieteksten

Maak meerdere advertenties waarvan de advertentieteksten, met nadruk op de eerste 140 tekens, van elkaar variëren. Zo kun je testen welke teksten zorgen voor een hoog CTR. Daarnaast is het ook belangrijk om te testen met verschillende volledige advertentieteksten, om te kijken welke teksten zorgen voor het hoogste CTR naar je shop.

15. Geef een specifieke URL op

Geef een URL op die leidt naar een zo specifiek mogelijke landingspagina / productpagina. Zo kun je ervoor zorgen dat bezoekers gelijk uitkomen op hetgeen ze willen zien en minder stappen hoeven te doorlopen voordat ze een bestelling kunnen plaatsen.

16. Gebruik parameters voor de URL

Het vermogen om je Admarkt advertenties te analyseren is zeer beperkt. Er is namelijk geen koppeling met Google Analytics mogelijk en het inzicht dat Admarkt je geeft is ook niet fantastisch. Door met een URL maker parameters aan je URL toe te voegen, kun je in Google Analytics toch nog inzichtelijk maken welk verkeer via Admarkt je shop bezoekt en wat het gedrag van deze bezoekers is.

17. Zorg voor een hoog CTR

Hoe hoger het CTR van je advertentie, des te beter beoordeelt Admarkt je advertentie. Admarkt ziet je advertentie als waardevol en van goede kwaliteit wanneer er veel op geklikt wordt. Bij een hoog CTR zal je advertentie een betere positie binnen het advertentieoverzicht krijgen, zonder daar een hogere CPC voor te betalen.

18. Test verschillende CPC’s

Test met verschillende CPC’s voor je advertenties. Je weet namelijk nog niet of jouw Admarkt advertenties beter presteren op de 1e, 2e of misschien wel de 10e pagina in het advertentieoverzicht.

19. Maak advertenties met CPC is €0,01

Maak ook Admarkt advertenties aan met een CPC van €0,01. Hierbij word je advertentie op een laag paginanummer getoond, maar dit zorgt vaak toch voor heel wat impressies en een hoog CTR. Omdat betaalde advertenties ook worden opgenomen in het onbetaalde advertentieoverzicht, zorgen deze advertenties voor extra zichtbaarheid. Daarnaast kan het interessant zijn voor producten waarvoor longtail zoektermen worden gebruikt. Het kost bijna niks, maar kan dus zeker iets opleveren!

20. Monitor je advertenties

Marktplaats heeft dagelijks veel bezoekers, waardoor het advertentiebudget er snel doorheen kan gaan. Wanneer het budget op is, wordt de Admarkt advertentie gepauzeerd en dus niet meer weergegeven. Bekijk daarom regelmatig je advertenties, wat de prestaties zijn en hoeveel budget er nog is.

21. Gebruik de Admarkt feed om op het gehele productaanbod te adverteren

Adverteren door middel van een Admarkt feed is interessant wanneer je op het complete productaanbod (of een groot deel daarvan) wilt adverteren. Hierbij wordt het productaanbod automatisch doorgeplaatst in Admarkt advertenties en hoef je zelf dus niet voor ieder product een aparte advertentie te maken.

Let op

Bovenstaande tips zullen gegarandeerd van pas komen wanneer je aan de slag gaat met advertenties in Admarkt. Echter, er zijn ook een aantal punten waarvoor je moet waken wanneer je met je webshop gaat adverteren op marktplaats. Hieronder lees je daar meer over.

• Een webshopbezoek vereist 2 klikken

Een klik op een Admarkt advertentie in Marktplaats, leidt naar de advertentiepagina en dus niet gelijk naar je webshop. Je betaalt ook enkel en alleen voor deze ene klik, maar er zijn in totaal dus 2 klikken nodig om in de webshop uit te komen: 1 klik op de advertentie en 1 klik op de URL die is opgenomen in de advertentiepagina.

• 40% Is op zoek naar nieuwe producten

Iets minder dan de helft van de Marktplaats bezoekers is op zoek naar nieuwe producten. Dit betekent dat een groot deel van de bezoekers wellicht niet voor jouw producten in aanmerking komt, omdat ze op zoek zijn naar tweedehands producten.

• Geen koppeling met Google Analytics

Er is (nog) geen koppeling tussen Admarkt en Google Analytics mogelijk. Hierdoor zijn prestaties van advertenties, zoals bijvoorbeeld het aantal conversies, niet te meten. Het is aan te raden om parameters aan de URL in de advertentietekst mee te geven. Zo krijg je in Analytics in ieder geval wel inzicht in het verkeer en het aantal conversies dat via het kanaal Marktplaats wordt gegenereerd. Echter is het niet mogelijk om dit specifiek per advertentie te analyseren.

• Extensie die betaalde advertenties wegfiltert

Google Chrome heeft een gratis extensie, die alle betaalde advertenties in Marktplaats kan wegfilteren. Gebruikers krijgen zo alleen de advertenties te zien, die ze graag willen zien (geen reclame). Dit is aan de ene kant positief, aangezien je betaalde Admarkt advertenties niet meer worden getoond aan mensen die ze toch niet willen zien. Aan de andere kant is dit ook negatief, aangezien je hierdoor bezoekers zult mislopen. Mensen kunnen namelijk toch overtuigd worden raken een advertentie (ook al zouden ze deze aanvankelijk niet willen zien), waardoor ze toch klikken en wellicht in je webshop terechtkomen.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl