3 automatische mails die je altijd zou moeten sturen

In een eerder artikel hebben we besproken wat de mogelijkheden zijn in Mailchimp betreft automatische mailings. Hierin gaven we aan dat het sinds kort eenvoudiger is geworden om automatische mails te sturen door middel van Mailchimp automation (workflows). Inmiddels zijn we gaan testen met deze nieuwe mogelijkheden en hebben we 3 automatische mails gerbuikt die je eigenlijk altijd zou moeten sturen. Deze zijn als volgt:

1. De bedankmail / welkomstmail

Dit is wellicht een voor de hand liggende automatische mail, maar wel erg belangrijk. Je mag deze automatische mail om meerdere redenen niet vergeten te sturen:
  • Bij het inschrijven voor een mailing wil je weten of je inschrijving gelukt is. Wanneer je hier geen bevestiging van krijgt is het nog maar afwachten of je de gewenste mail zult ontvangen. Dit is niet prettig voor je doelgroep.
  • Het is een perfect moment om je doelgroep al wat beter te leren kennen. Zet bijvoorbeeld in je email een link naar een persoonlijke pagina van de inschrijver. Hier zou de inschrijver bijvoorbeeld aan kunnen geven wat voor soort onderwerpen hij wel of niet in geïnteresseerd is. Hierdoor is de kans op uitschrijven kleiner en zorg je ervoor dat segmentatie voor latere campagnes makkelijker wordt op basis van interesses.
  • Je kunt je inschrijver bedanken voor de inschrijving en de interesse. Daarbij zou je een beloning kunnen geven in de vorm van een welkomstaanbieding waardoor je ook nog eens directe sales genereert.

2. De 'Laatste dag aanbieding'

Bij het gebruik van email marketing is de kans groot dat je inschrijvers een aanbieding wilt sturen. Al is het maar als bedankje voor het inschrijven op je nieuwsbrief. Je kunt prachtige acties bedenken die je sales zullen bevorderen. Vaak zie je dat deze acties ook wel aanslaan bij een deel van je doelgroep en je aanbieding zal direct tot nieuwe transacties leiden. Echter zal het grootste deel van je doelgroep niet (direct) ingaan op je aanbieding. Simpelweg omdat ze bijvoorbeeld niet geïnteresseerd zijn in je aanbieding. Maar er zal ook een deel van je doelgroep zijn die, op het moment van lezen, gewoonweg niet in staat is om in te gaan op je aanbieding. Bijvoorbeeld omdat ze geen betaling kunnen uitvoeren met het betreffende apparaat. Deze doelgroep zal je aanbieding, na het lezen van de mail, wellicht vergeten. Zorg er dan ook voor dat je één dag voordat de aanbieding verloopt een herinnering stuurt naar je inschrijvers. Bijvoorbeeld met de volgende boodschap: “Let op: Onze herfstaanbieding verloopt morgen. Profiteer nu nog!”. Je zult zien dat je het maximale uit je aanbiedings-campagne zult halen op deze manier.

3.De feestdagen acties

In Nederland kennen we vele feestdagen waar je als ondernemer op in kunt spelen met een specifieke actie. Maak dan ook gebruik van deze dagen om je sales een 'boost' te geven. Het makkelijke van de nieuwe workflows in Mailchimp, is dat je al deze acties in een keer kunt bedenken, opzetten en kunt inplannen voor verzending. Je zou bijvoorbeeld je sinterklaas-, kerst- en paasactie aan het begin van het nieuwe kalenderjaar al kunnen bedenken en opzetten. Met de One-time event workflow kan je er eenvoudig voor zorgen dat deze mailings op tijd verzonden worden naar je doelgroep. Tegen de tijd dat de 'drukke' kerstperiode aanbreekt hoef je je hier in ieder geval al geen zorgen meer om te maken want het staat allemaal klaar om verstuurd te worden.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl