3 gouden tips voor een mobiel aankoopproces

Een dag uit het leven van een marketeer is nooit hetzelfde. Natuurlijk bedien je dezelfde kanalen per dag en misschien, wanneer je specialist bent, slechts één enkel kanaal. Maar wat daarbinnen kan gebeuren? Een feestje. Een ramp. Een spannende tijd – alles is mogelijk. Je hebt je kanalen goed op orde, je rendement is prima. Echter stagneert je opbrengst op een punt waarvan je zeker weet dat het niet het maximale is voor je klant op dat moment. Je controleert alles vanuit kanalen, landingspagina’s en op technisch gebied, maar een echte fout kun je niet vinden. En aan die kassa kun je niets meer verbeteren… toch? Heel eerlijk; misschien niet. Maar omdat ik je shop (nog) niet ken, heb ik hier wel drie tips voor je om je mobiele koopproces nét wat beter te maken.

Tip 1: Maak de weg naar je kassa vrij

Al is deze tip niet specifiek voor in je kassa, hij is toch erg belangrijk. Niets is vervelender voor een bezoeker dan wanneer hij of zij heel graag wil bestellen, en vervolgens niet direct kan zien hoe dit moet. Ik was bijvoorbeeld op zoek naar vitaminen en kwam zodoende bij een shop uit die ze verkocht. Alles zag er prima uit. De categorisering was op orde, de pagina-indeling was rustig en ik kon eenvoudig doorklikken naar de detailpagina van het product dat ik zocht.

CTA

Figuur 1 - Het duurde echt even voordat ik doorhad dat de CTA zich steevast ONDER de chatfunctie bevond.

Ook deze productpagina ziet er prima uit. De prijs staat sticky in de header als ik naar beneden scrol. Ik krijg de bevestiging dat het goede vitaminen zijn door een verzameling van reviews. Op voorraad? Check. Maar vervolgens zie ik ‘toevoegen aan favorieten’. Huh? Toevoegen aan favorieten? Ik moet eerst kunnen kopen voordat ik weet of het mijn nieuwe favoriete product wordt. Ik zie wel vanuit mijn ooghoek een chatvenster. Nog eens naar boven scrollen dan. Mogelijk heb ik een knop gemist? Nee, hoor. Na 20 seconden – met oplopende frustratie – te hebben gezocht, valt me ineens op dat ik een keuze moet maken voor de inhoud van het potje dat ik aan mijn winkelwagen wil toevoegen. Ik kan je vertellen dat ik geen zin had om via de chat te vragen hoe ik dit product kon bestellen en stond op het punt om weg te klikken. Toen viel mijn oog op de vervaagde CTA die onderaan mijn scherm vast was neergezet. Nu ben ik een rationele en geen emotionele koper, dus ik heb het product alsnog gekocht. Maar een ander groot deel van je doelgroep ben je met dit soort fratsen wel kwijt: Zij hebben je checkout niet eens gezien.

Tip 2: Gebruik de juiste toetsenborden op mobiele apparaten

Heb je zin om langer dan noodzakelijk bij een kassa te staan in de winkel? Het is druk, je hebt het warm, je kind loopt te jengelen en het enige wat je eigenlijk wilt, is je beoogde aankoop door de scanner laten knallen en afrekenen.

Wachten is vervelend. Dat is bij een online kassa niet anders. Nu staan er (meestal) geen rijen mensen voor je die het hele proces vertragen. Echter word je wel altijd om meerdere gegevens gevraagd die je zelf moet invullen. Het helpt dan niet als de kassa jou niet helpt om de meest voor de hand liggende informatie alvast in te vullen.

gegevens

Figuur 2 - Jezelf achteraf moeten corrigeren is vervelend.

Op een klein schermpje door een kassa navigeren is bijna nooit een feest. Hoe vervelend is het dan wanneer je velden achteraf ook nog eens opnieuw moet bekijken omdat de kassa aangeeft dat de ingevulde informatie niet klopt? Je huisnummer vul je vaak intuïtief achter je straatnaam in. Veel online kassa’s hebben hier echter een apart veld voor. Moet je ook altijd minimaal 3 keer wisselen van toetsenbord voordat je een e-mailadres hebt getikt? Ja, en dan moet het daarna vaak nóg een keer. Vermoeiend.

Implementeer daarom voor een aantal specifieke velden een bijpassend toetsenbord. Numeriek voor telefoon- en huisnummer, bijvoorbeeld. En een toetsenbord waarbij @, underscore en eventueel een .com button direct zichtbaar zijn zonder dat eerst een andere toets moet worden ingedrukt. En tegenwoordig zijn voor de meeste e-commerce platformen modules beschikbaar die postcode en plaatsnaam automatisch invullen wanneer de postcode en het huisnummer worden ingevuld. Dat scheelt een hoop tikwerk en je versnelt daarmee het hele aankoopproces. Je bent minder tijd kwijt, hebt minder frustratie tijdens het proces en komt zo sneller tot een aankoop.

Tip 3: Bewaar in de kassa ingevulde informatie met een session ID

Let’s face it: bestellen via een mobiele telefoon is, hoe geoptimaliseerd het proces ook is, niet altijd even prettig. Het scherm blijft klein, de toetsen blijven klein en je hebt niet altijd het overzicht dat je graag wilt hebben. Bestel je een pizza, dan is het een keer door de zure appel heen bijten. Daarna heb je een account en gaat het hele proces vervolgens veel sneller. Maar als je slechts eenmaal een aankoop doet bij een shop, ga je geen account aanmaken. Vragen als ‘heb ik wel de juiste hoeveelheid van dit product bestelt?’ komen dan ook wel eens voor. Hup, terugklikken naar de winkelmand. Goede hoeveelheid geselecteerd? Check. Weer terug naar de kassa dan. Gelukkig heb je al die velden al ingevuld en hoef je nu alleen nog maar op ‘bestellen’ te tikken. Toch? Nou, niet dus. Het komt vaak voor dat gegevens niet bewaard blijven zodra de checkout wordt verlaten, al was het maar om even je hoeveelheid producten te checken. Balen, maar zo raak je veel bezoekers kwijt. Dit kun je eenvoudig voorkomen door de gegevens in de checkout via een session ID te bewaren. Gebruik een session ID, want dat levert naast veel minder frustratie voor vasthoudende bestellers ook een hoop extra bestellingen op.

Tot slot

Het is niet altijd ingewikkeld om een aankoopproces te verbeteren. Een paar kleine aanpassingen kunnen al veel goeds teweeg brengen bij je bezoekers, waardoor net die paar extra winkelmandjes worden afgerekend. Hoe kijk je hier zelf tegenaan? En heb je nog aanvullende tips? Wij sparren graag met je!

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.