In 3 stappen zoekwoorden bepalen voor je blogartikelen

[fusion_text]Door regelmatig kwalitatieve blogartikelen aan je website of webshop toe te voegen verhoog je de vindbaarheid in de niet-betaalde zoekresultaten van zoekmachines. Zoekmachines zien dat je actief met je webshop bezig bent, en dit wordt gewaardeerd. Bovendien kun je natuurlijk extra bezoekers naar je webshop trekken, mits je de juiste zoekwoorden kiest en deze op de juiste manier verwerkt op de pagina. In dit artikel leggen we in 3 stappen uit hoe je het juiste focus zoekwoord bepaald.

Stap 1: Doe ideeën op voor zoekwoorden

Voor een blogartikel ben je meestal op zoek naar een zogenaamde long tail zoekwoordcombinatie (een combinatie uit meerdere zoekwoorden). Er bestaan verschillende manieren om ideeën op te doen voor de keuze van een zoekwoord. Zo kun je het zoekwoord invoeren in Google en kijken wat voor suggesties Google geeft: Zoekwoorden bepalen Google suggest Een handige tool die je kunt gebruiken is Übersuggest. Stel: je verkoopt boormachines en wil hier een leuk blogartikel over schrijven. Vul het woord boormachine in de tool in en stel het land in op Nederland. Vervolgens krijg je een enorme lijst met mogelijke zoekwoordcombinaties in combinatie met 'boormachine'. Naar aanleiding van de lijst zijn er genoeg mogelijkheden om over te schrijven. Dit kan bijvoorbeeld probleemgericht zijn ('boormachine boor vastzetten', 'boormachine hapert'), meer verkoopgericht ('boormachine waar op letten') of wat luchtiger. Een zoekwoordcombinatie die mij opviel was bijvoorbeeld 'boormachine appels schillen'. Ubersuggest zoekwoorden bepalen Laten we eens verder kijken of het interessant is hierover een blogartikel te schrijven.

Stap 2: Bepaal het zoekvolume

Om gevonden te worden is het uiteraard van belang dat er gezocht wordt op een relevante zoekwoordcombinatie. Het maandelijks zoekvolume haal je op met behulp van de zoekwoordplanner van Google AdWords. De zoekwoordplanner geeft tevens zoekwoordideeën. Vullen we enkele relevante zoekwoordcombinaties in dan krijgen we onderstaand overzicht. keyword planner Het is dus duidelijk dat de zoekwoordcombinatie 'appel schillen met boormachine' de beste combinatie is, hier wordt 40 keer per maand op gezocht.

Stap 3: Bepaal de concurrentie op het zoekwoord

Op long tail zoekwoorden zit over het algemeen minder concurrentie dan op algemene zoekwoorden. Toch is het even goed om te checken wat de concurrentie is op de zoekwoordcombinatie. Dit kun je doen door bijvoorbeeld de keyword difficulty te bekijken. De gekozen zoekwoordcombinatie heeft een difficulty van 25% op een schaal van 100. Keyword difficulty Dit is een vrij abstract getal en geeft je enkel een indicatie. Ter aanvulling kun je ook gewoon eens Googlen en kijken in hoeverre er al pagina's hierover zijn geschreven. Kijken we naar de resultaten dan moet het in ieder geval mogelijk zijn een top 5 positie te behalen op de zoekwoordcombinatie. Heb je bovenstaande 3 stappen doorlopen dan kun je met de zoekwoordcombinatie in je achterhoofd beginnen aan een blogartikel. Meer weten over hoe je een goed blogartikel schrijft? Lees dan eens dit blogartikel. Succes![/fusion_text]
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl