3 tools voor een goed zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek vormt de basis voor zoekmachine marketing. In zoekmachines draait alles immers om zoekwoorden. Een zoekwoordenonderzoek doe je dan ook als start voor zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Dit geeft meteen het belang aan van een goed zoekwoordenonderzoek. In dit blogartikel beschrijven we 3 tools die je helpen een goed onderzoek te doen.

Wat wil je weten?

Er zijn voornamelijk 2 aspecten van een zoekwoord van belang: 1. Wat is het zoekvolume op dit zoekwoord? 2. Wat is de concurrentie op dit zoekwoord? Voordat je deze gegevens gaat achterhalen moet je eerst weten op welke zoekwoorden je kunt richten. Het is daarbij handig de structuur van je website aan te houden. 3 tools helpen je bij het doen van een goed zoekwoordenonderzoek:

(1) Übersuggest

ubbersuggest zoekwoordenonderzoek Übersuggest is een erg handige tool om ideeën op te doen voor mogelijke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties. Stel dat je een woonwinkel hebt met een categorie kaarsen. Vul het zoekwoord 'kaarsen' in Übersuggest in en je krijgt een enorme lijst met zoekwoordideeën. Deze zoekwoorden kun je vervolgens kopiëren naar de Google Zoekwoordplanner. Ook na een zoekwoordenonderzoek is Übersuggest handig om aanvullende ideeën op te doen voor zoekwoorden om te adverteren.

(2) Google Zoekwoordplanner

De Google Zoekwoordplanner is een handige tool van Google zelf. Hiermee kun je, door zoekwoorden in te vullen, het zoekvolume achterhalen op zoekwoorden. Vanzelfsprekend is dit de belangrijkste eigenschap van een zoekwoord, omdat het geen zin heeft om een pagina te optimaliseren voor een zoekwoord waar niet op gezocht wordt. Vul meerdere interessante zoekwoorden en je krijgt een volgend overzicht:

zoekwoordplanner

(3) Keyword difficulty tool

Naast het zoekvolume is het ook goed om te weten wat de concurrentie op een bepaald zoekwoord is. Wanneer je je alleen maar richt op brede zoekwoorden met een hoge concurrentie zul je merken dat het lang duurt voordat je resultaat ziet in de stijging van de posities. Daarom is het beter je ook te richten op zoekwoorden waarbij het makkelijker is goede posities te behalen. Hoe groot de concurrentie is kun je achterhalen met de keyword difficulty tool van MOZ. De tool geeft met een percentage de moeilijkheidsgraad aan.

Keyword difficulty tool

Zoals je ziet is de moeilijkheidsgraad, zoals verwacht, van het keyword 'kaarsen' aanzienlijk hoger dan bijvoorbeeld het zoekwoord 'kaarsen online'. Een goed zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in het zoekvolume en de concurrentie op de zoekwoorden. Telkens zul je een afweging moeten maken tussen deze twee aspecten, waarbij het aan te bevelen is niet puur en alleen niet het zoekvolume te kijken. Om de juiste inzichten te verkrijgen helpen bovenstaande 3 tools.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl