4 tips voor een succesvolle webshop in Duitsland

Vorige week verscheen de beknopte versie reeds op het blog van thuiswinkel.org, maar we wilden jullie toch het volledige artikel hieronder niet onthouden. Draait je webshop al een goede omzet in Nederland en misschien ook al in België? Denk je ook soms na over het enorme onbenutte potentieel direct over de grens bij onze oosterburen? Als je alleen naar de cijfers kijkt, is dat ook wel logisch. Duitsland heeft bijna vijf keer zoveel inwoners als Nederland en ook in Duitsland maakt online shopping de afgelopen jaren een enorme groei door. Daarbij lijken onze twee landen op het eerste gezicht helemaal niet veel van elkaar te verschillen. Maar wees je er wel van bewust dat er wel degelijk verschillen zijn. Sommigen zijn zelfs doorslaggevend voor succes op de Duitse markt.

1. Ken je bereik op de Duitse markt

In Duitsland hebben in het jaar 2015 ongeveer 47 miljoen mensen producten of diensten voor privé-doeleinden online gekocht. Dit aantal is gelijk aan 77% van de internetgebruikers vanaf 10 jaar. In 2010 waren dit nog 39 miljoen online shoppers. In de afgelopen 6 jaar heeft dus een groei van 20% plaatsgevonden. Er ligt dus een enorme potentie aan nieuwe klanten direct naast de deur. Dit grote aantal potentiële klanten maakt Duitsland zo interessant voor Nederlandse webshopeigenaren.

2. Ken het koopgedrag van de Duitse consumenten

koopgedrag-duitse-consumenten-2016 Tussen het koopgedrag van Nederlandse en Duitse consumenten bestaan wel degelijk grote verschillen. In de loop van de tijd hebben we door onze klanten die op de Duitse markt actief zijn veel ervaring opgedaan en zijn de volgende verschillen in de koopgedrag het meest opvallend:
  • Een van de belangrijkste verschillen is het zakelijk taalgebruik, dat in Duitsland zeker veel formeler is. Dus het is wel belangrijk om goed na te denken over hoe je potentiële klanten wilt benaderen.
  • De Nederlandse jovialiteit en familiaire benadering wordt vaak niet op prijs gesteld bij onze oosterburen.
  • Duitse consumenten zijn meer gericht op uitgebreide informatie in de vorm van tekst.
  • Het aankoopproces bij een Duitse consument duur gemiddeld langer dan bij een Nederlandse en deze hecht meer belang aan vertrouwen.
  • Vele consumenten zoeken direct op Amazon en pas daarna via Google - dus ook hier liggen grote kansen.

3. Ken de details van de wet op het gebied van webshops

Een webshop die is gericht op het bereiken van Duitse consumenten (ongeacht of het een .de domein betreft of niet), moet een aantal wettelijke aspecten opnemen, die voor de Nederlandse markt niet per se verplicht zijn. Deze informatie moet duidelijk zichtbaar en goed bereikbaar zijn voor consumenten.
  • Impressum (details over je bedrijf)
  • AGB (algemene voorwaarden, hetzelfde als in Nederland)
  • Widerrufsbelehrung (herroepingsrecht)
  • Datenschutzerklärung (verklaring over de bescherming van persoonsgegevens)
Het is heel belangrijk deze aspecten compleet, inhoudelijk correct en op de actuele wetgeving aangepast op de webshop te hebben staan. Anders als in Nederland kun je direct aansprakelijk worden gesteld en boetes tot wel 100.000 € krijgen. In Duitsland is het gebruikelijk bij webshops van concurrenten te kijken en, als deze niet aan de wet voldoen, aan te geven bij controlerende instanties. Het is daarom aan te bevelen een “Abmahnschutz pakket” af te sluiten bij Trusted Shops. Trusted Shops is het grootste webwinkel keurmerk in Duitsland, vergelijkbaar met het Nederlandse Thuiswinkel Waarborg. Trusted Shops zorgt ervoor dat je juridisch correcte en begrijpelijke teksten op je webshop hebt staan. Ook als de wetgeving verandert, zorgt Trusted Shops ervoor dat je altijd op de hoogte wordt gehouden en helpt je bij de implementatie van de nieuwe teksten. Bovendien kun je bij Trusted Shops ook direct een reviewsysteem afnemen, wat Duitse consumenten helpt andere inzicht te geven in de kwaliteit van je productaanbod en dienstverlening. Meer Informatie over het Trusted Shop “Abmahnschutz pakket” kun je vinden op de website van Trusted Shops.

4. Wat zijn de e-commerce standaarden in Duitsland?

Usability

Bij tweederde van de webshops in Duitsland is het mogelijk te bestellen via een gastaccount - het is gebruikelijk de checkout met drie tot vier klikken te doorlopen (bij de grote modeketens is dit binnen twee klikken mogelijk).

Keurmerken

Vooral voor kleine, onbekende of buitenlandse online shops zijn keurmerken (in Duitsland Gütesiegel genoemd) een belangrijk instrument om vertrouwen bij Duitse consumenten op te bouwen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat ook het keurmerk zelf als betrouwbaar ervaren wordt. De meest bekende Duitse keurmerken voor online shops zijn Trusted Shops en Safer Shopping (TÜV Süd) en het keurmerk EHI Geprüfter Online-Shop.

Betaalmethodes

  • Een algemeen geldig systeem zoals Ideal bestaat in Duitsland niet.
  • Het is gebruikelijk om ca. 7 tot 9 betaalmethodes aan te bieden.
  • Achteraf betalen (op rekening) kun je het beste helemaal bovenaan plaatsen bij de betaalmethodes; dit is tot nu toe in Duitsland nog steeds de populairste betaalmethode (voorkeur van 90%).
  • Op de tweede plek komt de betaalmethode “Lastschrift”, nog voor creditcard en Paypal.
  • Op de derde plek staan Paypal en creditcard.
  • Deze vier betaalmethodes omvatten ca. 85% van het online betaalgedrag.
  • Daarna volgen vooraf betalen, Amazon Pay, Sofortüberweisung, Giropay, etc.
  • Vooral bij duurdere producten is het in Duitsland vaak mogelijk om in meerdere termijnen te betalen. Door het portaal onlinemarktplatz.de wordt het aanbieden van financiering (“Ratenzahlung”) in termijnen als conversieboost neergezet. Hierdoor worden dure producten vaak laagdrempeliger en toegankelijker. Een aflosperiode van 6 tot 24 maanden is gebruikelijk en de financiering is makkelijk te realiseren door “Ratenzahlung powered by PayPal”. Hierbij krijgt de verkoper direct het volle bedrag van PayPay en PayPal zorgt voor de afwikkeling en het risicomanagement.

Afhandeling van retouren

Anders dan in Nederland is het niet gebruikelijk om retourkosten te vragen aan consumenten. Over het algemeen betalen meer dan tweederde van de webshopeigenaren de retouren. Opvallend is dat het nog wel tot 10 dagen kan duren totdat een retour is afgehandeld. Dus hier is nog wel veel ruimte voor verbetering.

Verzendkosten

Ongeveer de helft van de online shops vragen verzendkosten; de doorsnee verzendkosten zijn ca. 5,00 €. Bij webshops die meubilair verkopen worden al bijna altijd verzendkosten berekend en bij webshops met fast moving consumer goods en sport & recreatie artikelen is het vaker mogelijk zonder verzendkosten te bestellen. Hier liggen wel kansen om als Nederlandse webshop een unique selling proposition op te bouwen.

Levertijd

  • Hiervoor gelden in Duitsland ook strengere regels dan in Nederland. Let op de volgende punten, anders maak je kans op een boete.
  • Het is niet toegestaan “Versandfertig in …” aan te geven: Het is niet voldoende te zeggen wanneer de producten worden verzonden, wel wanneer de klant het product kan verwachten.
  • Levertijd op aanvraag is ook niet meer toegestaan sinds 2014.
  • De term “Voraussichtliche Lieferzeiten” (vermoedelijke levertijden) mag je ook niet gebruiken in Duitsland, omdat dit geen duidelijkheid geeft aan de consument.
  • Wat wel mag is een constructie als ‘levertijd ca: 3-5 dagen’, dan weet de klant dat hij maximaal 5 dagen moet wachten op zijn bestelling.
  • In Duitsland duurt het leveren van een bestelling gemiddeld twee dagen. Hier kent Nederland andere standaarden. Door snel en op tijd te leveren kun je als Nederlandse webshopeigenaar opvallen in positieve zin.
  • Alleen bij ca. 13% van de webwinkeliers in Duitsland is het tot nu toe mogelijk de levering op een ongebruikelijk tijdstip of in de avond te plannen - ook hier liggen kansen voor Nederlandse webshops.

Dus...

Je eigen webshop uitbreiden naar Duitsland? Het kan een grote kans zijn als je goed bent voorbereid. Als je het op een professionele manier aanpakt, dus je aan de wettelijke bepalingen houdt en op de culturele verschillen inspeelt liggen hier zeker grote kansen in het uitbreiden van je webshop naar Duitsland.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl