4 tips voor het stimuleren van herhalingsaankopen

In mijn vorige blog hebben we het gehad over de ‘customer lifetime value’. Hierin heb ik uitgelegd wat CLV precies is, hoe je het berekend en waarom het lucratief kan zijn voor jouw bedrijf. Aan het einde van de blog had ik beloofd om in mijn volgende blog tips te geven over het stimuleren van herhalingsaankopen en het vergroten van de CLV. Vandaag geef ik een aantal tips waar jouw bedrijf aan zou kunnen werken om meer winst te genereren.

1. Loyaliteitsprogramma

Een hele simpele en veel voorkomende strategie om klanten te stimuleren om een herhaalaankoop te doen, is door ze te belonen bij het doen van een (herhaal)aankoop. Dit is een oude strategie die al decennia lang wordt toegepast. Denk maar eens aan kapperszaken waarbij je een gratis knipbeurt krijgt bij een vol spaarboekje. Maar ook in de online wereld wordt deze strategie maar al te vaak toegepast. De meest voorkomende manier is het verkrijgen van spaarpunten bij bepaalde bedragen. Deze punten kunnen later ingewisseld worden voor een korting. Maar er zijn meer manieren om klanten aan je te binden. Persoonlijk vind ik de ‘select’ optie van Bol.com erg slim. Voor €9,99 per jaar geniet je van vele voordelen als klant, zoals gratis levering van producten in de avond. Als je select eenmaal voor een jaar hebt aangeschaft, zullen klanten eerder geneigd zijn om bij Bol.com te kopen om van de voordelen te profiteren. Dat laatste, profiteren van voordelen, is dan ook een belangrijke eis voor een succesvol loyaliteitsprogramma. De overige eisen voor een succesvol programma zijn:

  • Het programma heeft een onbeperkte looptijd;
  • Klanten moeten deelnemer worden van het loyaliteitsprogramma, voordat zij gebruik kunnen maken van de verschillende onderdelen van het programma;
  • Het programma beloont deelnemers op een gestructureerde manier voor gewenst gedrag en geeft daarmee prikkels aan klanten om dit gedrag te vertonen;
  • Het programma is een basis waaronder verschillende marketingacties kunnen plaatsvinden, zoals kortingsacties, speciale evenementen of loterijen;
  • 2. Conversion rate optimization

    Het mag dan misschien voor zich spreken, maar klanten moeten wel terug willen komen. Heeft een klant een negatieve ervaring gehad bij zijn vorige bezoek, dan is de kans groot dat hij/zij niet terug zal keren. Deze negatieve ervaringen kunnen uiteenlopen van een langzame website tot een slechte zoekfunctie. Maar ook een drukke layout of het moeten aanvinken van de algemene voorwaarden kunnen resulteren in een slechte ervaring. Deze punten noemen wij bij Evoworks ‘hobbels’. Deze hobbels kunnen consumenten namelijk in de weg staan om te converteren. Als online marketing bureau zien we bij nieuwe klanten vaak nog meerdere struikelblokken op dit gebied. Het wegnemen van de hobbels staat ook wel bekend als ‘conversion rate optimization’. Het doel van CRO is dan ook om door middel van het wegnemen van hobbels, het conversiepercentage te verhogen. Het eindproduct moet een website zijn met een simpel, maar toch uitgebreid shopping systeem.

    3. E-mail marketing

    E-mail bestaat al een hele tijd, maar in 2019 is het voor veel webshops nog steeds een belangrijke bron van inkomsten. Dit komt mede door de vele innovaties die hebben plaatsgevonden op het gebied van e-mail marketing in de afgelopen jaren. Het doet ons, als online marketeer, dan ook pijn in ons hart als deze toepassingen niet worden benut. Enkele toepassingen van e-mail marketing die ik hier graag wil behandelen zijn segmentatie, dynamische content en automatische e-mails.

    Segmentatie

    Veel webshops verkopen verschillende segmenten aan producten. Stel, je hebt een webshop en je verkoopt alles wat te maken heeft met spelletjes; van computerspellen tot puzzels en van bordspellen tot kaarten. Iemand koopt een bordspel en vult bij het achterlaten van zijn gegevens zijn e-mailadres in. Enige tijd later stuur je naar al je klanten een e-mail met een aanbieding voor computerspellen. De kans dat de persoon interesse heeft is vrij klein. Segmentatie volgt namelijk het principe: ‘Laat iemand iets zien wat relevant is aan zijn interesse en de persoon zal waarschijnlijk een kijkje van dichtbij willen nemen’. Het is dan ook belangrijk dat je de klantgegevens opdeelt op basis van segmenten, het liefst zo specifiek mogelijk. Het opdelen op basis van computerspellen in het bovengenoemde voorbeeld is niet goed genoeg. Het sturen van acties voor Playstation spellen zal immers weinig interesse opwekken bij iemand met een Xbox.

    Dynamische content

    Om e-mail echt persoonlijk te maken, heb je een automation systeem nodig wat dynamische content kan versturen. Het gaat hierbij verder dan alleen het plaatsen van de voornaam van de persoon in de e-mail. Zoals gezegd bij het kopje segmentatie is de kans op een conversie groter wanneer er een product wordt getoond aan de klant waar hij/zij waarschijnlijk interesse in heeft. E-mails met dynamische content zorgen ervoor dat producten worden getoond waarbij de koopintentie het hoogst is. Dit alles kan natuurlijk niet zonder een berg data. Door een klantprofiel, gekochte producten en het gedrag van een klant te analyseren, kan voorspeld worden wat voor producten een klant mogelijk nog meer interessant vindt.

    Automatische e-mails

    Veel bedrijven die alleen nieuwsbrieven en korte actie e-mails versturen als marketingactiviteit weten vaak niet hoe ze e-mail marketing naar een hoger niveau kunnen tillen. Als jouw bedrijf tot deze groep behoort, lees dit punt dan aandachtig door. Het is namelijk mogelijk om automatisch mailtjes te versturen.

    Stel iemand schrijft zich in voor de nieuwsbrief. De persoon krijgt automatisch een mailtje met een welkomstbericht inclusief kortingscode. De persoon gebruikt de kortingscode niet en koopt ook geen product. Als webshopeigenaar is dit natuurlijk balen, maar niet getreurd. Je hebt ingesteld dat de desbetreffende persoon automatisch een herinnering krijgt wanneer de welkomstmail niet binnen 24 uur wordt geopend. De mail wordt nu wel geopend, de bezoeker gaat naar de webshop toe en stopt een product in zijn winkelmandje, die hij later verlaat. Herkenbaar? Ook hier is nog niet alle hoop verloren. De persoon krijgt namelijk automatisch na 3 uur een mailtje met een herinnering dat er nog een product in zijn winkelmand ligt. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw webshop top of mind blijft. Automatische mails waar je als webshop aan kan denken om in te stellen zijn:

  • Welkomstmail
  • Verlaten winkelwagen
  • Bevestigingsmail
  • Verjaardagsmail
  • Nieuwsbrief aanbieding
  • email

    4. Remarketing campagne

    Binnen SEA is het mogelijk om remarketing campagnes aan te maken. Het is bij remarketing campagnes de bedoeling dat je advertenties specifiek richt op mensen die al eens op jouw webshop zijn geweest of die in het verleden een aankoop hebben gedaan. Zoals vermeld in mijn vorige blog stijgt de kans op een herhaalaankoop bij elke nieuwe aankoop die plaatsvindt. Het is dan ook verstandig om SEA specifiek op personen te richten die bekend zijn met jouw bedrijf/merk. Deze mensen zullen immers eerder geneigd zijn om weer bij jou te kopen. Zet bijvoorbeeld display advertenties in om zo overal op het internet jouw bedrijfsnaam te laten zien. Bezoekers zullen nooit meer jouw bedrijfsnaam vergeten!

    Beter rendement?

    Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.