404 errors oplossen? Lees hoe!

Een 404 error geeft aan dat een webpagina niet meer bestaat. Een 404 error kan bijvoorbeeld ontstaan: - omdat een product niet meer op voorraad is - omdat de URL van een pagina is gewijzigd naar een nieuwe URL zonder de bezoeker door te verwijzen. Vaak wordt een 404 pagina ook getoond bij een verkeerd ingetypte URL van de bezoeker. In dit artikel leggen we je uit hoe je 404 errors op kunt sporen en hoe je ze op kunt lossen.

Van 404 error naar een persoonlijke 404 pagina

De 404 error wordt standaard weergegeven als foutmelding voor een pagina die niet meer bestaat. Deze standaard foutmelding nodigt niet uit tot verder klikken op je website, daarom is het altijd aan te bevelen een eigen 404 pagina aan te maken. Hoe ziet een goede 404 pagina eruit?
  1. De 404 pagina's komen overeen met de lay-out van je website
  2. Maak de bezoeker duidelijk hoe hij verder kan navigeren vanaf de 404 pagina. Zo kun je aangeven dat hij gebruik kan maken van de zoekfunctie of het menu om te vinden wat hij zoekt. Je kunt ook een link naar je homepagina opnemen.
  3. Ga creatief om met je 404 pagina. Leuke voorbeelden van 404 pagina's vind je hier.

404’s opsporen

Het regelmatig opsporen van 404 errors voorkomt teleurgestelde bezoekers. Bovendien kan het bezoekers het idee geven dat je website offline is. 404 errors zijn eenvoudig op te sporen, Google helpt je namelijk een handje in Google Webmaster Tools.
  • Ga naar de Google Webmaster Tools
  • Onder de pagina crawlfouten vind je een tab met 'Niet gevonden URL’s', ook wel 404’s.

404’s oplossen

Onder de grafiek in de Google Webmaster Tools zie je een overzicht van de URL’s die een 404 error opleveren.
  • Zorg ervoor dat de URL gecorrigeerd wordt door interne links naar de pagina te verwijderen
  • Verwijder de niet meer bestaande pagina uit de sitemap
  • Heeft de pagina verwijzingen van externe links? Dan kun je het beste de pagina doorverwijzen met een 301 redirect naar de meest relevante pagina.

404 landingspagina’s in Google AdWords

In Google Adwords wil je bezoekers op de juiste pagina laten landen vanuit je advertenties. Zeker wanneer je adverteert op productniveau kan het nog wel eens voorkomen dat een product niet meer op voorraad is en de bezoeker daardoor op een 404-pagina terecht komt. Zonde van de kosten die je maakt voor een klik. Om al je advertenties te checken:
  • Exporteer de data van je advertenties naar Excel
  • Kopieer de bestemmingspagina’s in een .txt bestand en sla je dit bestand op.
  • Met de handige tool Xenu Link Sleuth kun je vervolgens de 404 errors opsporen. Dit doe je door in het programma naar File ? Check URL List (test) te gaan. Hier selecteer je het .txt bestand. De tool checkt alle URL’s op 404 errors.
Heb je hulp nodig met soortgelijke vraagstukken? Bij ons kun je zowel terecht voor het uitbesteden van online marketing als voor online marketing en Magento marketing advies.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl