5 email marketing tips om je sales mee te boosten

Lange klantrelaties opbouwen in een snelle tijd is lastig, maar niet onmogelijk. Terugkerende klanten zorgen voor een groot aandeel van de opbrengst. Veel webshops zetten nog te weinig retentiemarketing in, waarbij huidige klanten worden gestimuleerd om een weder aankoop te doen, door toegespitste informatie en aanbiedingen te sturen. Email marketing is een tool welke zeer geschikt is om je klanten persoonlijk en gericht te benaderen. Met deze 5 tips haal je het maximale uit je email marketing strategie.

1. Actiegericht

Zorg dat de mailing actiegericht is. Dit kan door één of enkele producten te benadrukken, een niet te lange tekst te schrijven en de mailing van duidelijke buttons te voorzien. Denk daarbij goed na over de kleuren die je gebruikt. Is je huisstijl blauw? Kies dan voor een opvallende en afwijkende kleur voor de ‘actiebutton’.

2. Mobiel

Een steeds groter deel van de opbrengst is afkomstig van mobiele devices. Een mailing versturen welke niet goed toonbaar is op mobiel is daardoor niet meer van deze tijd. Zorg voor zowel een mobiel geoptimaliseerde mailing als een mobiel geoptimaliseerde template. Houd rekening met het volgende voor mobiele mailings:
  1. Hoewel er nog niet altijd wordt gekocht via mobiel, is mobiel wel een middel welke circa 50% van de tijd wordt gebruikt als oriëntatiemiddel. De kans dat je klanten de mailing in eerste instantie op hun telefoon openen is daarmee erg groot.
  2. De buttons, in de mailings die je stuurt, moeten groot genoeg zijn om gemakkelijk op te kunnen klikken.
  3. De tekst in de mailing kan beter niet te lang zijn, omdat de klanten dan lang moeten scrollen.

3. Persoonlijk

Het persoonlijke aspect kan vanuit twee kanten benadert worden; de klant persoonlijk benaderen en de persoonlijkheid van het bedrijf tonen aan de klant. Hetgeen waar hier op ingegaan wordt, is de transparantie vanuit de webshop (medewerkers) zelf. Een langdurige klantrelatie kan je ook zien als het opbouwen van een band. Dit kan niet van één kant komen, waardoor je als webshop jezelf ook transparant dient op te stellen. Natuurlijk is het afhankelijk van de producten en het type webshop in hoeverre dit mogelijk is. Enkele ideeën:
  • Sluit je nieuwsbrief af met namen en foto's van gezichten uit het team/bedrijf.
  • Stuur een enkele keer per jaar een mailing met ‘behind the scenes’ foto’s. Hiermee geef je een kijkje binnen het bedrijf en bij voorkeur met wat medewerkers op de foto.
  • Afsluiten met een handgeschreven stukje in de mailing.
  • Schrijf met passie over je product(en).

4. Automation

Door gebruik te maken van geautomatiseerde mailings kan je een stuk efficiënter maar ook gerichter te werk gaan. Het geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om klanten die een bepaald product hebben gekocht, automatisch te benaderen met toebehoren of accessoires van dat product. Het kan ook gemakkelijk zijn voor het versturen van verjaardagsmailings. In deze blog lees je drie automatische mails die je zeker kan sturen!

5. Segmentaties

Segmentaties maken het mogelijk om zeer gerichte mailings te versturen. Je verdeelt als het ware je inschrijvers in kleinere lijsten. Lijst 1 koopt met name product x Lijst 2 koopt met name product y Lijst 3 heeft al even niets meer aangekocht Lijst 4 koopt altijd voor een bedrag hoger dan € x,xx Door deze verschillende lijsten te maken, begrijp je wel dat je zeer gerichte mailings verstuurd. Hoewel het tijdrovender is om meerdere mailings te maken, die geschikt zijn voor verschillende segmenten, zal het je vast niet verassen dat de opbrengst goed zal zijn! Je stuurt een mailing die de bezoeker ook ontvangen wilt. Over het algemeen zien we daardoor goede resultaten, een hoog openingsratio en wordt er in verhouding meer afgenomen. Lijst 1 of 2: - Kun je benaderen met informatie en leuke acties gericht op het product van interesse. - Kun je benaderen met toebehoren en/of accessoires. Lijst 3: - Kun je mailing sturen en daar een onderzoekje aan koppelen. Wat willen zij graag voor een informatie of acties ontvangen en wat missen zij. Lijst 4: - Kun je bekijken of het hier om een bedrijf gaat of om een reguliere afnemer die grote hoeveelheden besteld. Hoe kan jij als webshop deze klanten tegemoet komen? Denk bijvoorbeeld eens aan staffelkortingen of een mooie korting die je aanbiedt als zij een x aantal keer producten bij je afnemen. Door in te spelen op de behoeften van de klant, werk je aan een langdurige klantrelatie. Wil je meer weten over email marketing of dit graag professioneler oppakken? Neem gerust contact met ons op.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl