5 factoren die je call to action kunnen beinvloeden

Conversie optimalisatie is een onderwerp dat zich de laatste jaren enorm ontwikkeld heeft binnen het online landschap. Voor elke website is het een essentieel onderdeel van de online marketing mix geworden. Goed vindbaar zijn voor je doelgroep is één ding, maar ervoor zorgen dat deze bezoeker ook daadwerkelijk het gewenste gedrag vertoont is minstens net zo belangrijk. Om je bezoeker te verleiden over te gaan tot deze gewenste handeling, kun je binnen je website gebruik maken van een call to action. Vaak wordt er gebruik gemaakt van call to action buttons. Voor een website zal de bezoeker, door middel van een call to action button, een stap verder in het verkoopproces moeten komen.

Conversie optimalisatie door goede buttons

Door goede buttons te gebruiken in je website, kan je ervoor zorgen dat je conversie omhoog gaat. De vraag is echter: Wat is een goede button? Per website zal dit verschillen. Iedere website heeft een andere opzet en lay-out, waardoor buttons een zeer uiteenlopend design kunnen hebben. In dit artikel geven we een vijftal handvatten mee waar je op moet letten bij het gebruik van call to action buttons.

De kleur van een button

Een button valt pas op wanneer deze eruit spring ten opzichte van de rest van je design. De kleur van je call to action button is dan ook een van de belangrijkste zaken waar je goed over na moet denken. Let hierbij niet alleen op de kleur van de button zelf, maar vooral ook op het contrast met de achtergrond waarin de button geplaatst wordt. Een groot contrast zorgt er vaak al voor dat de button goed opvalt.

De grootte van je button

Het formaat van een button blijft een discutabele factor. Het is belangrijk om goed na te denken over de functie van je button op de desbetreffende pagina. Een knop die een belangrijke functie heeft, zal een groter formaat moeten hebben dan een button met een minder belangrijke functie. Daarnaast zou de button een mooie mix moeten hebben van twee factoren. Aan de ene kant mag een button best wat 'overdreven aanwezig' zijn. Daar staat tegenover dat deze 'overdreven aanwezigheid' een beetje weggenomen moet worden door de button mooi over te laten lopen in de achtergrond van je website.

Terminologie in je button

Het lijkt voor de hand om bepaalde termen te gebruiken in je button, maar soms kan het aanpassen van slechts één (klein) woord leiden tot verrassende resultaten in je conversie. Simpelweg, omdat het ene woord bezoekers sneller aanspoort om te klikken dan het andere woord. Onderstaande afbeelding is daar een goed voorbeeld van. Er is slechts één woord aangepast, maar dit heeft wel direct een enorm effect op het conversiepercentage gehad (toename van het CTR van 90%). Door het woord 'your' te vervangen door 'my' is de call to action persoonlijker geworden, wat meer mensen heeft doen klikken.

De boodschap in je button

Denk goed na over de boodschap die je wilt communiceren in je button. Het moet voor een bezoeker duidelijk zijn wat hij kan verwachten wanneer hij op een button klikt. Het testen van een uitgebreidere boodschap kan verrassende resultaten opleveren. In onderstaande afbeelding 'verslaat' de minder visuele button de visueel aantrekkelijkere button door het gebruik van een duidelijke boodschap. De bezoeker weet direct waarom hij door gaat klikken. In dit geval leverde het een stijging van bijna 11% in conversies op.

Gebruik een pijl die naar je button wijst

Verschillende websites maken gebruik van een pijl die naar de call to action button wijst. Dit is een slim trucje dat erg goed kan werken. Simpelweg omdat mensen gewend zijn om een pijl te volgen en je ogen op deze manier dus vanzelf afdwalen naar de button. De kans op klikken wordt daarmee aanzienlijk vergroot.

Testen van call to action buttons

Bovenstaande factoren zou je allemaal toe kunnen passen in je webshop, maar het geeft natuurlijk geen garantie op succes. Het is altijd aan te raden om het verschil tussen verschillende designs te testen. Dit kan door een A/B test te draaien op je website. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen doen met Visual Website Optimizer. Deze tool is erg gemakkelijk in gebruik en je resultaten worden netjes weergegeven in rapporten. De kleinste verschillen kunnen al invloed hebben op je conversiepercentage en je zult versteld staan van de resultaten.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl