5 gouden SEO tips voor Valentijnsdag

Op donderdag 14 februari is het weer zover: Valentijnsdag. Het perfecte moment om je geliefde eens even lekker in het zonnetje te zetten. Maar vergeet niet dat deze dag ook een uitgelezen kans is om als webshop commercieel op in te haken. Jij kunt jouw content namelijk uitstekend optimaliseren om de zoekenden te kunnen helpen! Maar hoe pak je dit nou handig aan? Wij geven je alvast 5 SEO tips om jouw webshop klaar te stomen voor de internationale dag van de liefde.

valentinesday

1. Voeg nieuwe content toe met een Valentijnsdag thema, zoals ‘’10 tips voor perfecte Valentijnsdag geschenken’’ of ‘’Valentijnsdag wish list’’

Het doel hiervan is om je doelgroep te bereiken, te inspireren en uiteindelijk ook daardoor te laten converteren. Zorg ervoor dat je hierbij inhoudelijk goede tips en informatie geeft. Een zoekwoordonderzoek is een interessante eerste stap om te zetten. Op deze manier kan je namelijk gemakkelijk analyseren welk onderwerp omtrent Valentijnsdag hot topic is. Hier kan je vervolgens content omheen creëren. Zorg ervoor dat het aantrekkelijk en relevant is voor je doelgroep. Wanneer de content je doelgroep niet aanspreekt, zal het weinig tot geen effect hebben op commercieel vlak. Het is belangrijk dat je de commerciële content op een niet-commerciële manier insteekt. Geef er juist een subtiele draai aan en verpak het met een mooie rode strik. Een tekst met een informatieve en inspirerende boodschap. Deze content kun je op een hiervoor speciaal gemaakte landingspagina plaatsen d.m.v. een blog of door tijdelijk een categorie hiervoor toe te voegen in de shop. Dit zorgt niet alleen voor een betere kwaliteitsscore, maar hierdoor blijft de doelgroep ook in de ‘’flow’’ nadat ze op jouw advertentie hebben geklikt. Wil je liever geen aparte landingspagina aanmaken? Dan kan je natuurlijk altijd geschikte producten op je homepage plaatsen met speciale Valentijnsdag productomschrijvingen zodat ze direct opvallen. Een banner geheel in Valentijnsdag stijl is ook een leuk alternatief.

2. Gebruik Valentijnsdag-gerelateerde zoekwoorden op je bestemmingspagina

Rondom Valentijnsdag maken mensen massaal gebruik van de zoekmachines om zo het perfecte cadeau voor Valentijnsdag te vinden. Niet zo gek dat unieke zoekwoorden zoals ‘’Originele Valentijnsdag cadeaus’’ het beter doen in de piekperiode rondom deze internationale feestdag dan andere periodes van het jaar. Het zou dan ook een gemiste kans zijn om Valentijnsdag-gerelateerde zoekwoorden niet op te nemen op je bestemmingspagina. Dit zorgt er namelijk voor dat je niet alleen de aandacht trekt van oriënterende potentiële kopers, maar ook van Google die je hier rijkelijk voor zal belonen. Hoe beter jij de zoekwoorden van jouw Valentijnsdag campagnes terug laat komen op je bestemmingspagina, hoe relevanter Google het zal vinden.

3. Optimaliseer je title-tags en meta descriptions zodat je cruciale zoekwoorden kunt vastleggen

Title-tags zijn één van de belangrijkste aspecten wanneer het gaat om het algoritmische gewicht dat ze krijgen van zoekmachines. Een gouden SEO tip is dan ook om je title-tags te optimaliseren en ze te hullen in een Valentijnsdag tintje. Als je een webshop hebt met sieraden zou je ervoor kunnen kiezen om gedurende deze periode je title tag te veranderen van bijvoorbeeld ‘’kettingen’’ naar ‘’kettingen voor Valentijnsdag’’. Daarnaast is het ook goed om te kijken naar de H1’s, H2’s en de opbouw van content (denk aan alinea’s, bulletpoints etc.). Deze aspecten zijn relevant om goed op het onderwerp te ranken. Verder is het belangrijk om te zorgen voor geoptimaliseerde meta descriptions zodat je cruciale zoekwoorden hierin kunt verwerken. Met de juiste title tag en meta description kan je de doelgroep overtuigen om jouw webshop te bezoeken.

4. Bouw follow-links naar specifieke Valentijnsdag-pagina’s

Follow-links zullen ervoor zorgen dat je autoriteit voor het desbetreffende onderwerp, in dit geval Valentijnsdag, zal verbeteren. Zorg ervoor dat pagina’s in de webshop, bijvoorbeeld vanaf de homepage en de belangrijkste categorieën, linken naar de pagina betreft Valentijnsdag. Ook weegt het mee wanneer je backlinks krijgt vanaf externe websites die Google beschouwd als betrouwbaar. Deze tip is relatief lastig om voor elkaar te krijgen en bovendien tijdrovend, maar desalniettemin enorm waardevol want het kan je veel opleveren. En is het niet voor nu dan is het zeker voor op de lange termijn.

5. Spread the word via social media

Deel een romantische Valentijnsdag actie op social media om de sales voor deze feestdag een boost te geven. Zorg ervoor dat je post geoptimaliseerd is met de belangrijkste zoekwoorden. Geef het een aansprekende en relevante titel zoals ‘’Het perfecte cadeau voor Valentijnsdag. Ook hier geldt net als bij tip 3: met een goede post kun je de doelgroep overtuigen om een kijkje te nemen op jouw webshop. Daarnaast is het een must om met jouw post interactie te creëren met de doelgroep. Niet alleen om actief betrokken te zijn met de doelgroep, maar ook omdat interactie dé manier is om in te haken op de welbekende algoritmes van diverse social media kanalen. Wanneer een post veel likes en reacties heeft en vaak wordt gedeeld, wordt deze door kanalen als bijvoorbeeld Facebook en Instagram automatisch vaker vertoond. Dit vergroot je zichtbaarheid en dus de kans op een conversie. Daarnaast is het een feit dat social media activiteiten een teken zijn voor Google en andere zoekmachines dat jij actueel en actief bent en dat mensen waarde hechten aan jouw content. Dit heeft weer positieve invloed op je uiteindelijke zoekresultaten.

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.