6 Tips voor een succesvolle start op Amazon

Amazon is met afstand het grootste e-commerce platform in Duitsland. Volgens een studie van het hoofdbedrijfschap (HDE) heeft Amazon 2017 in Duitsland een marktaandeel van 46% bereikt (mede door Amazon
Marketplace, waar derden producten kunnen verkopen)

Kopen op Amazon is heel aantrekkelijk voor de Duitse consumenten, want de consument hoeft zich alleen eenmalig te registreren en zijn betaalgegevens in te vullen. Vervolgens kan hij/zij bij iedere aanbieder met een enkele klik kopen. De consumenten hebben vertrouwen in Amazon en als er iets mis gaat met de bestelling lost Amazon dit snel en klantvriendelijk op. Maar ook voor verkopers biedt de optie ‘verkopen via Amazon’ een aantal noemenswaardige voordelen. Vooral als Nederlandse eigenaar van een webshop is dit een relatief laagdrempelige manier om te testen of er vraag naar je producten is in Duitsland voordat je veel geld investeert om je hele shop te laten vertalen. Je bereikt direct enorm veel potentiële klanten en je investering is redelijk beperkt.

Maar alleen je producten op Amazon plaatsen is niet voldoende om succesvol op Amazon te verkopen. Je moet je vooral onderscheiden van de massa. Dit kan op verschillende manieren. Verkoop je handelsmerken maar kun je de producten voor een heel concurrerende prijs aanbieden? Of verkoop je eigen-merk producten en heb je misschien ook al een eigen merk geregistreerd in het land van verkoop of in Europa? Dan geeft Amazon je voldoende mogelijkheden om jezelf in de markt te positioneren.


1. Kies direct voor een professioneel account
Bij het aanmaken van een Amazon Seller Account kun je kiezen tussen een basis Account en een professioneel Account → Kies direct voor een professioneel account! De kosten voor een professioneel account zijn 39 €/ maand. Alleen met dit account kun je je producten met een excel-bestand of een extensie uploaden en in aanmerking komen voor de gewilde ‘Buy Box’. Adverteren op Amazon kan alleen maar als je met je producten in de Buy Box staat.
 

2. Zet je rechtsteksten op Amazon
Ook op Amazon zijn verkopers verplicht “zur Einhaltung der fernabsatzrechtlichen Vorgaben”. Dit betekent dat je dezelfde wettelijk verplichte teksten op je Amazon profiel moet hebben die je ook op een webshop moet hebben, zoals Impressum, Widerrufsbelehrung en Datenschutzerklärung. Amazon zelf verplicht de verkopers niet deze informatie ter beschikking te stellen maar het gebeurt wel vaker dat verkopers elkaar aangeven bij de betreffende instantie. Als je niet aan de wettelijke eisen voldoet, kunnen hier hoge boetes tegenover staan. Bovendien schept het natuurlijk vertrouwen als de potentiële klant kan inzien bij wie precies de producten vandaan komen.
 

3. Productoptimalisatie
Op Amazon maak je verschil tussen eigen producten en handelsmerken. Afhankelijk van het soort producten optimaliseer je voor de rankings of voor de Buy Box.  

Heb je eigen-merk producten? Optimaliseer deze voor rankings

Dit zijn producten waarvoor je de enige aanbieder op Amazon bent. Je hoeft dus niet om de Buy Box te concurreren. Bij dit soort producten optimaliseer je op rankings. Bij eigen-merk-producten bepaal je de informatie op de productpaginas (bij handelsmerken deel je de productpaginas met andere aanbieders) en hier ligt je kans op SEO (ranking) optimalisatie. In tegenoverstelling met Google is bij Amazon ook nog lang niet iedere verkoper bezig met SEO. Amazon heeft voor de verschillende categorieën ook aparte Style Guides die je kunt downloaden.

Belangrijke ranking factoren

  • Producttitel

  • Gebruik relevante keywords, maar geen keyword stuffing

  • Merk - product - materiaal - kleur - maat

  • Bullet Points

  • Kort en krachtig

  • Functie en eigenschappen van het product

  • Gebruikt alle 5 Bullet Points

Beschrijving
Hier mag een gedetailleerde beschrijving van het product komen te staan. Vertel iets over de fabrikant, het merk, de stijl, het gebruik, het land van herkomst, etc. Vervolgens is het aan te bevelen hier nog informatie te geven over de verpakking en wat allemaal bij de levering is inbegrepen.  Dit mag in vorm van een tekst of tabel (eenvoudige html opmaak is toegestaan). Hiervoor zijn maximaal 2.000 tekens beschikbaar.

Keywords
Je hebt de mogelijkheid in het backend van Amazon nog keywords in te vullen waarop je wilt ranken, maar die niet in het front end te zien zijn, zoals synoniemen, keywords met spelfouten, spreektaal, etc.

Bepalen van de juiste categorie (browse node)

Browse nodes zijn nummers die voor bepaalde categorieën staan en fungeren als een soort inhoudsopgave binnen Amazon. Daarom is het belangrijk dat je producten in de juiste categorie staan. Als er meerdere categorieën geschikt zijn kun je het beste de categorie met de minste concurrentie (verkopers met SEO geoptimaliseerde producten en veel positieve beoordelingen) kiezen.

Afbeeldingen

  • Het is sterk aan te bevelen om afbeeldingen te gebruiken met een minimale breedte van tussen de 500 en 1.600 pixels, zodat ze voor de gebruiker uit te vergroten zijn

  • Het product moet op een witte achtergrond staan

  • De afbeelding moet overeenkomen met het aangeboden product qua kleur, aantal, enzovoort

Merkregistratie
Last, but not least … laat je merk op Amazon registreren. Dit kan alleen als je het merk al in het land van verkoop of Europa hebt laten registreren. Hiermee profiteer je van de volgende voordelen:

  • Je kunt adverteren met headline advertenties

  • Je kunt een eigen ‘brand store’ aanmaken, dit is in principe een eigen webshop binnen Amazon

Verkoop je handelsmerk producten? Optimaliseer voor de Buy Box

Wie bij handelsmerk producten in de Buy Box staat, wint de order. Volgens Amazon koopt 90% van de consumenten het product in de Buy Box, wat ook helemaal niet verbaast. Voor meerdere aanbieders moet je de productpagina inspecteren om ergens nog een klein getalletje te zien met een link, en pas als je hierop klikt komt je op een andere pagina met alle andere verkopers.

Amazon geeft zelf niet aan wat je moet doen om de Buy Box te winnen, maar uit eigen ervaring kunnen we wel een aantal criteria benoemen: Het gaat hier vooral om de prijs en de verkoper-performance.

 



Belangrijke criteria voor het winnen van de Buy Box zijn:

  • Concurrerende prijzen (productprijs plus verzendkosten)

  • Beschikbaarheid van de producten

  • Levering van de producten (bied je gratis verzending aan, lever je snel en op tijd en het aandeel vertraagde leveringen is minder dan 4%)

  • Excellente klantenservice (Amazon verwacht dat je klantvragen binnen 24 uur beantwoordt, 7 dagen per week)

  • Klantbeoordelingen (hoe meer positieve beoordelingen, hoe beter)

  • Zo min mogelijk retouren, annuleringen en klachten
     

4. Adverteren: Gebruik sponsored products
Als je nog niet lang op Amazon actief bent, kun je met adverteren de vindbaarheid van je producten enorm verbeteren. Je moet er wel voor betalen, maar als je producten via adverteren verkoopt heeft dat ook een positief effect op de organische posities van je producten.  


5. Vraag om beoordelingen
Doe dit vriendelijk en niet opdringerig. Beoordelingen op Amazon zijn vergelijkbaar met je backlink profiel op Google. Steevast niet om beoordelingen vragen is een gemiste kans. Om te vermijden dat je klanten met nog meer e-mails van Amazon spamt, raden we aan om in het pakketje een flyer te legen met een simpele uitleg hoe je op Amazon beoordelingen schrijft (er zijn product- en verkopersbeoordelingen) en de boodschap dat je als nieuwe verkoper uitkijkt naar beoordeling/feedback, evenals informatie met waar de klant terecht kan als hij/zij niet tevreden is.

 

6. Leer van de fouten van anderen
Veel gemaakte fouten op Amazon zijn:

  • Geen gratis verzending aanbieden - dit is een gemiste kans. Gratis verzending verlaagt de drempel om snel te kopen

  • Reageer op negatieve beoordelingen - als je samen een oplossing vindt, kun je de beoordeling eventueel nog laten corrigeren. Als je kunt aantonen dat beoordelingen niet terecht zijn, kun je ze laten verwijderen

  • Controleer regelmatig of je productgegevens nog up to date zijn

  • Probeer of Fulfilment by Amazon (FBA) voor jouw producten werkt, wees niet bang om controle uit handen te geven - de uitbesteding van het operationele gedeelte heeft ook veel voordelen

Neem je deze tips ter harte, dan zul je zien dat Amazon als kanaal veel beter voor jou gaat presteren. Veel succes!

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.