8 tips bij het schrijven van blogberichten

Een nieuw jaar is begonnen en het is weer tijd voor een nieuwe content strategie. Ben je van plan om een bedrijfsblog te starten, maar ben je nog niet zeker met welke content je het blog wilt vullen? Geen probleem! Wij geven je een aantal tips bij het schrijven van blogberichten. 1. Schrijf een how-to bericht Jij bent de professional en je kunt daarom alles vertellen over jouw branche. Lezers willen van je leren. Schrijf daarom korte how-to berichten om mensen kennis te laten maken met jouw vak en om hen het één en ander bij te leren. Met how-to berichten bedoelen we een artikel waarin je precies verteld hoe iets werkt of hoe iemand een bepaalde activiteit moet uitvoeren. Wees bij het schrijven bewust van wie je doelgroep is. Zie je meest ideale klant voor je en schrijf voor deze persoon, op deze manier creëer je zeer relevante content. Identificeer een probleem en help je klant het op te lossen door middel van je how-to. 2. Maak gebruik van de juiste visuals Spreek je bezoekers aan met interessante visuals. Je bericht wordt er levendiger van en eenvoudiger om te lezen. Maak bijvoorbeeld gebruik van GIF’s of infographics. Maar je kunt natuurlijk ook gebruikmaken van video’s, slide share presentaties of een live-stream. Trek de aandacht met sprekende beelden. Over het algemeen scannen internetgebruikers de teksten, ze bekijken in grote lijnen het bericht. De titel, koppen en visuals vallen op, blijkt het bericht interessant genoeg na deze scan dan zal de moeite worden genomen om het bericht te lezen. 3. Maakt lijstjes met tips Lezers zijn dol op lijstjes met tips. Bijvoorbeeld: ‘8 tips bij het schrijven van blogberichten’. Zorg bij deze berichten voor een duidelijke opsomming van de tips. Voordat je blogbericht daadwerkelijk wordt gelezen wordt deze allereerst gescand. De lezer vraagt zich af: ‘is dit bericht wel relevant en interessant genoeg voor mij?’. Maak keuze uit een onderwerp waar nog niets over is geschreven. Een sprekend onderwerp waar je doelgroep wat aan heeft. Het schrijven van een lijstje met tips is erg tijdrovend. Maar deze moeite kan je ook weer veel opleveren, zoals extra bezoekers naar je webshop en interactie met je lezers. 4. Deel een verhaal Deel je eigen verhaal. Schrijf bijvoorbeeld over de levensloop van je bedrijf. Hoe ben je begonnen en waar sta je nu. Mensen vinden het leuk om te lezen wat het verhaal achter een bedrijf is waar zij producten of diensten afnemen. Neem hen mee door de jaren heen en geef hen een inkijkje in de up’s en down’s van je bedrijf. 5. Genereer user generated content User generated content is hot. Oftewel content dat is geschreven door de bezoekers van je blog of website zelf. Op basis van de mening van een andere klant kunnen potentiële klanten de keuze maken om bij jou een product of dienst af te nemen. Maar user generated content kan bijvoorbeeld ook een interview zijn met een belangrijk persoon binnen de branche waarover jouw blog gaat. Of een blog geschreven door een gastblogger. Een andere manier van user generated content is het creëren van interactie tussen jou en de bezoeker. Stel vragen in je blogbericht zodat je reacties krijgt op je bericht. Op deze manier kun je het gesprek aangaan met je doelgroep. 6. Neem de lezer mee achter de schermen Neem je lezers mee achter de schermen. Laat je bedrijf zien, je medewerkers en projecten waar je mee bezig bent. Je lezers zijn nieuwsgierig over hoe het eraan toe gaat binnen jouw bedrijf. Een blog is informeel, dus hou het persoonlijk en laat jargon achterwege. Laat de menselijke kant van je onderneming zien. Het is mogelijk om op deze manier vertrouwen en loyaliteit te creëren. 7. Breek fabels In iedere branche zijn ze wel aanwezig, fabeltjes. Bijvoorbeeld: ‘van bruisend water wordt je dik’ of ‘het opnieuw aanbrengen van zonnebrandcrème verlengt de beschermingstijd’. Inmiddels zijn de voorgaande teksten al als fabel bewezen. Zo beschikt jouw branche ook wel over een aantal fabels die jij wil bewijzen tegenover je lezers. Bewijs het tegendeel aan de hand van een onderzoek of een video waarin je laat zien dat het enkel om een fabeltje gaat. 8. Zet een medewerker in de spotlight Zet eens een medewerker in de spotlight. Wanneer deze persoon jarig is, een training heeft gehaald of iets heeft gepresteerd. Hier komt wederom de menselijkheid van een onderneming naar voren. Lezers houden hiervan. Een feel good bericht is vaak erg goed om te delen op sociale media. Publiceer het blogbericht in combinatie met een sprekende visual, een vraag en een link naar het bericht op je sociale media kanalen.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl