Dynamische remarketing campagnes maken

Het merendeel van de bezoekers die je webshop bezoeken schaffen, ondanks dat ze veel producten bekijken, geen product aan. Er kunnen veel redenen zijn waarom je bezoeker niet overgaat tot een aankoop, maar dit hoeven niet direct negatieve redenen te zijn. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je bezoeker op het moment niet in staat is om het betreffende product aan te schaffen, maar wel geïnteresseerd is. Het is dan van belang dat deze bezoeker terugkeert naar je webshop op het moment dat hij wel in staat is het product aan te schaffen. Om dit te bereiken in dynamische remarketing een uiterst geschikt middel. In dit blogartikel vertellen we je wat dynamische remarketing is, wat de voordelen zijn en hoe je dynamische remarketing campagnes kunt maken in Google AdWords.

Wat is dynamische remarketing?

Het doel van dynamische remarketing is om de bezoekers die producten in je webshop bekeken hebben, maar niets gekocht hebben, opnieuw te benaderen met een specifieke productadvertentie. Zo krijgt een bezoeker dynamische productadvertenties te zien binnen het display-netwerk van Google. Deze dynamische productadvertenties laten de producten zien die de bezoeker, bij een eerder bezoek aan je webshop, bekeken heeft. Op deze manier wordt je prospect er opnieuw aan herinnerd dat hij geïnteresseerd is in dit product en aangespoord om het product nogmaals te bekijken en misschien zelfs aan te schaffen.

De voordelen van dynamische remarketing

Het inzetten van dynamische remarketing brengt een aantal voordelen met zich mee. Ten eerste is het adverteren op productniveau natuurlijk de meest ideale situatie voor een webshop. De bezoeker krijgt tenslotte direct het product te zien waar hij naar op zoek is. Bij dynamische remarketing is het vertoonde product zelfs nog relevanter, omdat de bezoeker al interesse heeft getoond door het bezoeken van de productpagina. Daarnaast is het inzetten van dynamische remarketing interessant, omdat het relatief eenvoudig op te zetten is. Zo kan je binnen Google AdWords zelf dynamische banners aanmaken zonder dat er een designer aan te pas hoeft te komen en kan je simpelweg de producten uit je Google Shoppingfeed gebruiken (mits je dit al ingezet hebt).

Een dynamische remarketing campagne opzetten

Het opzetten van een dynamische remarketing campagne hoeft niet veel tijd te kosten wanneer je weet wat er moet gebeuren. We zullen daarom in een aantal stappen beschrijven hoe je dynamische remarketing inzet binnen Google AdWords.

Stap 1: Maak een Google Shoppingfeed

Zorg ervoor dat je een productfeed opzet die inzetbaar is voor Google Shopping. Voor het creëren van productfeeds zijn er verschillende extensies beschikbaar. Een bekende extensie voor Magento is bijvoorbeeld de Data Feed Manager van Wyomind.

Stap 2: Google Merchant center

Voordat je de Google Shoppingfeed kunt gebruiken, dien je deze te koppelen aan je Google Merchant center. Hiervoor moet je je eerst aanmelden bij het Google Merchant center. Het kan echter even duren voordat alle producten geactiveerd worden en inzetbaar zijn.

Stap 3: Koppel AdWords met het merchant center

Aangezien je een dynamische remarketing campagne gaat aanmaken in Google AdWords, is het van belang dat er een koppeling komt tussen het Merchant center en Google AdWords. Dit kan in het Merchant center onder: instellingen > AdWords.

Stap 4: Dynamische remarketingtag plaatsen

Voordat je dynamische remarketing in kunt zetten dien je een remarketingtag te plaatsten op iedere pagina van je webshop. De instructies voor het plaatsen van deze tag kan je vinden in het AdWords helpcenter.

Stap 5: Maak een campagne in AdWords aan

Met het doorlopen van bovenstaande stappen, zou je alles op de juiste manier ingesteld moeten hebben om een dynamische remarketing campagne te kunnen creëren binnen Google AdWords. Het aanmaken van een campagne gaat als volgt:
  • Klik op nieuwe campagne en kies voor 'Alleen Display Netwerk'
  • Geef je campagne een naam
  • Kies als campagnetype 'Remarketing'
  • Bepaal je budget
  • Eventueel kun je ervoor kiezen om locatie-instellingen mee te geven aan je campagne of een advertentieplanning te maken.
  • Sla je campagne op
Wanneer je deze stappen doorlopen hebt, zul je een advertentiegroep aan moeten gaan maken. Hierbij ga je aangeven welke doelgroep je wilt gaan targeten. Google AdWords heeft standaard al vier doelgroepen voor je gecreëerd die je kunt gebruiken. Naast de doelgroep 'Alle bezoekers' heb je de volgende doelgroepen ter beschikking:
  • Algemene bezoekers: Deze bezoekers hebben geen productpagina bekeken en krijgen de meest populaire producten te zien.
  • Bezoekers die producten bekijken, maar deze niet toegevoegd hebben aan het winkelwagentje.
  • Bezoekers die hun winkelwagentje verlaten zonder tot een aankoop over te gaan.
  • Eerdere kopers.
Na het aanmaken van je advertentiegroep kom je in de tool terecht waarmee je zelf je display advertenties kunt bouwen. Hierin kan je zelf dynamische banners creëren voor de presentatie van je producten. Deze kun je volledig vormgeven in de stijl van je webshop. Bij het opslaan van je dynamische banners, is je campagne compleet en inzetbaar.

Stap 6: Maak remarketinglijsten aan

Nu je een dynamische remarketing campagne hebt aangemaakt, wil je in eerste instantie kijken wat dit precies doet. De gevorderde AdWords gebruiker, wilt op termijn nog specifiekere doelgroepen gaan aanmaken om deze met andere banners en op een andere manier te gaan targeten. Daarvoor zal je eigen doelgroepen aan moeten gaan maken. Dit kun je doen door remarketinglijsten aan te maken en dat kan simpelweg in Google Analytics. Ga daarvoor naar beheer > property-instellingen > Remarketing > Doelgroepen > + nieuwe doelgroep. Hier kun je zelf doelgroepen aanmaken op basis van bezoekers die jij wilt targeten. Na het aanmaken van deze doelgroepen, kun je ze ook gebruiken voor je dynamisch remarketing campagnes.

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.