Advertentieplanning

adult-business-businesswoman-515169.jpg

Advertentieplanning, of ook wel dagdeelplanning, is een onderdeel van Google AdWords waarmee gepland kan worden wanneer de advertenties worden weergegeven. Door advertenties op bepaalde tijdstippen te vertonen kan de ROI van een campagne sterk verbeterd worden. De CPC voor een zoekwoord kan tevens aangepast worden naar het tijdstip van de dag of de dag van de week. Simpel gezegd kan met advertentieplanning enerzijds de biedingen voor een bepaalde periode aangepast worden en anderzijds de periode waarop de advertenties worden weergegeven.  

Instellen van advertentieplanning

Advertentieplanning kun je instellen door in de campagne naar geavanceerde instellingen te gaan. Hier kun je per dag aangeven of je die dag je advertenties wil laten vertonen en je kunt dit ook voor elk uur van de dag doen. Tevens kun je hier bij ‘aanpassing van het bod’ de CPC voor een zoekwoord verhogen of verlagen voor bepaalde tijdstippen. Standaard worden advertenties in Google AdWords 24 uur per dag en 7 dagen per week weergegeven. Voor veel bedrijven is het echter aantrekkelijker om op bepaalde tijdstippen wel en niet te adverteren.

Voorbeeld advertentieplanning

Neem bijvoorbeeld een restaurant met een bezorgservice; voor hen is het veel relevanter om rond etenstijd te adverteren. Met advertentieplanning kan het bod voor de advertentie rond dit tijdstip verhoogd worden en daarnaast kan bijvoorbeeld aangegeven worden dat de advertentie na 23:00 uur niet meer wordt weergegeven. Het dagbudget blijft ongeacht de advertentieplanning ongewijzigd.

Advertentieplanning

Beter rendement?