Naar aanleiding van ons vorige blogitem over het stellen van een limiet aan vertoningen in het display netwerk geven wij in dit blogitem meer informatie over advertentieplanning binnen Google AdWords.

Advertentieplanning

Met advertentieplanning kun je aangeven wanneer bepaalde AdWords advertenties wel of niet mogen worden weergegeven. Je kunt precies aangeven op welke tijden (uren, dagdelen of dagen) de advertenties zichtbaar mogen zijn.

Je kunt bijvoorbeeld plannen dat de advertentie alleen op maandag wordt getoond, of iedere werkdag na 17:00 uur of waar je voorkeur naar uit gaat. Door middel van advertentieplanning kun je advertenties inplannen voor een dag, een dagdeel of meerdere dagdelen. Standaard zijn de AdWords advertenties 24 uur per dag, 7 dagen in de week zichtbaar. Maar als je een bepaalde periode hebt geselecteerd worden de advertenties alleen nog maar in die periode weergegeven.

Biedingen aanpassen

Ook kun je door advertentieplanning biedingen aanpassen voor bepaalde periodes. Als je bijvoorbeeld weet dat een advertentie ’s middags de meeste klikken oplevert kun je er voor kiezen om op die tijd meer te bieden voor een hogere positie in de zoekresultaten van Google. Ook kun je de biedingen voor de advertenties verlagen, als een bepaalde periode bijvoorbeeld minder interessant is.

Heeft advertentieplanning invloed op het dagbudget?

Het dagbudget wordt door de advertentieplanning niet aangepast. Het gekozen dagbudget blijft gelden, Google verhoogd of verlaagd het dagbudget niet, ongeacht het aantal uur dat de advertentie wordt weergegeven.

Welke tijdzone?

De advertentieplanning gaat uit van de tijdzone die je hebt ingesteld binnen AdWords onder het tabblad ‘mijn account’ en ‘accountvoorkeuren’. De advertenties worden dus weergegeven op tijden gebaseerd op de instelde tijdzone, en niet op de tijdzone die geldt voor de getargete locaties.

Advertentieplanning maken

  • Ga naar het tabblad ‘Campagnes’
  • Klik op de campagne waarvoor je advertentieplanning wilt gaan gebruiken.
  • Ga naar het tabblad ‘instellingen’
  • Ga vervolgens naar geavanceerde instellingen en klik op ‘planning: startdatum, einddatum, advertentieplanning’, klik naast advertentieplanning op ‘bewerken’.
  • Je ziet onderstaand scherm. In de kolom periode kun je aangeven wanneer de advertentie wel of niet zichtbaar mag zijn. Door op ‘nog een periode toevoegen’ te klikken kunnen je meerdere periodes (maximaal 6) binnen 1 dag plannen.

  • Door op ‘OK’ te klikken sla je de advertentieplanning op. De groene blokken laten zien wanneer de advertentie mogen worden getoond en de grijze blokken geven aan wanneer de advertentie niet getoond mag worden. Klik vervolgens op opslaan.