Adverteren op Marktplaats met je webshop?

Marktplaats trekt maandelijks maar liefst 7,3 miljoen bezoekers. De Admarkt van Marktplaats is een adverteer gedeelte van Marktplaats, waarbij het mogelijk is om advertenties van producten toe te voegen en te tonen binnen Marktplaats. Heb je het idee dat de doelgroep van jouw webshop zich ook op Marktplaats bevindt? Of wil je wel eens testen of dat het geval is? Lees hier de voor- en nadelen van de Admarkt.

Voordelen van adverteren op Marktplaats:

  • 7,3 miljoen bezoekers per maand
  • Gemakkelijk advertenties aanmaken
  • Positie van je advertentie is zelf te bepalen door in te stellen welk maximale bedrag per klik je wilt betalen. In de Admarkt is dan te zien op welke pagina het product wordt vertoond.

Nadelen van adverteren op Marktplaats:

Het is natuurlijk niet gezegd dat jouw doelgroep al bij de eerste paginanummers interesse heeft of dat ze eerst nog verder wil kijken, alvorens te klikken. 40% van alle bezoekers van Marktplaats zoekt nieuwe producten. Het kan zijn dat jouw doelgroep Marktplaats alleen gebruikt voor tweedehands producten. Waarvoor betaal je nu eigenlijk? Stel: Je verkoopt klokken via de Admarkt. Je stelt de CPC (kosten die je per klik wilt betalen) in op € 0,10 per klik. Zodra bezoekers op de advertentie voor klok X klikken gaan ze naar de Marktplaats advertentie. Dit kost je op dat moment € 0,10. Je betaalt dus niet voor klikken naar je website, maar naar de advertentie! Er is dan ook wel vrij groot verschil te zien tussen bezoekers in Admarkt die naar je advertentie gaan en de bezoekers die werkelijk doorklikken naar je webshop en een aankoop doen. In de Admarkt kun je niet zien of bezoekers die naar je website gaan, ook iets hebben gekocht. De exacte koppeling met Analytics mist. Het is daardoor niet gemakkelijk om al je gegevens door te meten. Het is wel mogelijk om een parameter bij je advertenties te plaatsen. Hier kom ik later in dit artikel op terug. Wel of niet geschikt voor je webshop? Het is moeilijk te zeggen of Admarkt wel of niet geschikt is voor jouw webshop. Dat is een kwestie van veel proberen en testen. Het komt regelmatig voor (bijvoorbeeld in grote branches, zoals kleding) dat er veel mensen doorklikken naar de webshop maar uiteindelijk niets aankopen. Dan is Marktplaats op dit moment nog niet geschikt voor jouw webshop.

Aan de slag/handmatig testen

  • Ga naar http://www.marktplaatszakelijk.nl/admarkt/ en maak een (gratis) account aan.
  • Plaats advertentie marktplaats
  • Kies de rubriek waar je producten het meest in thuis horen.
  • Vervolgens kom je bij Stap 1 waar je de advertentie aan kan maken. Hier kies je voor een titel, plaats je afbeeldingen, leveringsvoorwaarden, contactgegevens, tekst, prijzen en de url naar het product. Dit wijzigt zich vanzelf.
  • Bij Stap 2 stel je de CPC in, de kosten die je per klik naar je advertentie wilt betalen. Het budget stel je hier ook in. Om te testen of als je net start is € 10,00 per product een goed bedrag, maar dit hangt ook van je eigen budget af. Marktplaats heeft veel bezoekers dus je bent snel door het bedrag heen. Monitor daarom regelmatig. Stel je CPC niet zo hoog in dat je alleen maar op de 1e en 2e pagina wordt getoond. Probeer verschillende kosten per klik, zodat je kan meten welke pagina's het meest geschikt zijn voor jouw doelgroep.
  • Bij Stap 3 bevestig je de advertentie en gaat deze direct live. Wil je toch een advertentie onderbreken of verwijderen? Dit kan bij 'mijn advertenties' aan de linkerkant.

Praktische tips

  1. Zorg voor een pakkende titel: benoem het product, het eventuele merk of andere kenmerken in 60 tekens (inclusief spaties) en denk aan kortingen, aanbiedingen en het benoemen van prijzen.
  2. De eerste 160 tekens van je advertentietekst worden getoond in het overzicht en meegenomen om gevonden te worden door de zoekoptie in Marktplaats. Zorg daarom dat je product en/of gerelateerde zoekwoorden in de eerste twee regels naar voren komen!
  3. Meten, meten, meten : helaas is er nog geen goede koppeling om precies in Admarkt te zien wat een advertentie je oplevert via jouw webshop. Het is wel mogelijk om parameters toe te voegen aan je advertentie. Dit kan door via de Google URL-maker een parameter te creëren die je vervolgens achter je eigen (product) URL plakt.

Hoe zet je een parameter in?

Stel, ik maak voor Evoworks een Admarkt advertentie aan die moet linken naar deze URL: https://www.evoworks.nl/adwords-uitbesteden Dan ziet deze URL er inclusief parameter zo uit: https://www.evoworks.nl/adwords-uitbesteden?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_campaign=adWords-uitbesteden
  • De URL-maker van Google vraagt om de Source/Bron: Marktplaats is in dit geval.
  • De URL-marker vraagt om het medium: dat is CPC (Cost per click)
  • De URL-marker vraagt om de campagne naam: in dit geval; AdWords uitbesteden
In het geval van de klokken zou campagne naam; 'Klok X' zijn. 'Klok X' of 'AdWords uitbesteden' is gemakkelijk te vervangen voor de productnamen die je zelf gebruikt in de webshop. Wil je graag een groot aantal advertenties inzetten via de Admarkt? Zorg dan dat je een feed creëert of een bestaande feed gebruikt voor de Admarkt. Hulp nodig of meer weten? Heb je verdere hulp nodig bij het opzetten van advertenties in de Admarkt van Marktplaats of wil je het toch wat professioneler oppakken? Wij helpen je graag verder. Vraag vrijblijvend een gesprek aan via ons contactformulier.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl