AdWords campagne herbouwen: waar moet je op letten?

Het kan voorkomen dat je huidige AdWords campagne niet de juiste structuur heeft om het maximale resultaat te behalen. Op dat moment is het wellicht de beste optie om je AdWords campagne te herbouwen. In dit blogartikel geven we aan waar je op moet letten op het moment dat je wijzigingen aan de structuur van je campagne gaat aanbrengen.

Voordelen van een goede structuur

Laten we beginnen met een aantal voordelen van een goede structuur:
  • Budgetten kunnen beter over campagnes worden verdeeld;
  • Campagne instellingen kunnen beter worden afgestemd;
  • De prestaties zijn beter te evalueren;
  • Advertenties binnen advertentiegroepen kunnen beter op zoekwoorden worden afgestemd.

Waar moet je op letten?

Deze voordelen maken het dus zeker de moeite waard om aanpassingen aan de structuur te maken. Hierbij is het wel belangrijk om met de volgende elementen rekening te houden: 1. Gegevens in Google Analytics zullen verloren gaan: op het moment dat een naam van een campagne of advertentiegroep veranderd, zul je in Google Analytics gegevens opnieuw moeten opbouwen. Uiteraard kun je de gegevens van je oude campagnes en advertentiegroepen nog wel terugzien, maar het analyseren van gegevens over een langere periode wordt hierdoor dus lastiger. 2. Analyseer de prestaties: misschien voor de hand liggend, maar het is belangrijk om goed te kijken naar de prestaties van de campagnes en advertentiegroepen die je gaat pauzeren. Kijk bijvoorbeeld naar goed presterende zoekwoorden, advertenties en sitelinks en neem deze mee naar de nieuwe campagne. 3. Evalueer alle instellingen: kijk in het geval van een campagne ook goed naar de campagne instellingen. Kijk bijvoorbeeld op welke locaties de campagne wordt weergegeven, voor welke talen, of er gebruik wordt gemaakt van een advertentieplanning en of sterk gelijkende varianten wel of niet worden opgenomen bij exacte zoekwoorden en zoekwoorden in woordgroep (deze instelling komt binnenkort overigens wel te vervallen). 4. Neem uitsluitingszoekwoorden mee: iets wat snel over het hoofd gezien kan worden is het meenemen van uitsluitingszoekwoorden. Kijk op zowel campagneniveau als op advertentiegroepniveau welke uitsluitingszoekwoorden er zijn gebruikt en zorg dat deze in nieuwe campagnes en advertentiegroepen worden meegenomen. 5. Kijk naar de biedingen en kwaliteitsscores van je zoekwoorden: op het moment dat bepaalde zoekwoorden een nieuwe advertentiegroep krijgen is het belangrijk om zowel te kijken naar de biedingen als de kwaliteitsscore van de zoekwoorden. Over het algemeen zul je dezelfde bieding willen meenemen (uiteraard kun je deze ook aanpassen naar aanleiding van het eerdere resultaat). Echter kan het wel voorkomen dat kwaliteitsscores hoger (door bijvoorbeeld relevantere advertenties) of lager (doordat er nog geen CTR gegevens zijn opgebouwd) uitvallen en kun je hier je bieding (tijdelijk) op aanpassen. Lukt het u niet om uw Adwords campagne juist om te bouwen Je kunt er ook voor kiezen om Adwords te uitbesteden of advies te vragen bij een Adwords adviseur.

Monitor de wijzigingen

Nadat je structuur hebt aangepast is het belangrijk om regelmatig naar het resultaat te kijken. Wat zijn de opbrengsten en voor welke kosten? En hoe verhoudt dit zich te de oude campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden? Ook is het belangrijk om bijvoorbeeld te kijken naar kwaliteitsscores, de gemiddelde posities van zoekwoorden en de click-through rates.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl