AdWords kosten drukken met remarketing doelgroepen

De inzet van remarketing is vaak een krachtig middel voor ieder type webshop. Bezoekers die al eerder in je webshop geweest zijn, ongeacht of ze een transactie voltooid hebben, kunnen via remarketing opnieuw aangesproken worden met een specifieke advertentie. De gedachte hierbij is vaak dat een bezoeker die je webshop al bezocht heeft daarmee interesse getoond heeft en daardoor interessanter is dan een nieuwe bezoeker. Je zou dan bijvoorbeeld, door middel van remarketing, meer willen bieden op zoektermen die deze bezoeker in de toekomst gebruikt. Toch kan remarketing ook op een andere manier ingezet worden. Namelijk om de kosten binnen je AdWords account te drukken. Ga maar eens na hoeveel bezoekers je shop dagelijks bezoeken zonder over te gaan tot de gewenste handeling (vaak een transactie). Veel AdWords gebruikers maken in eerste instantie alleen gebruik van de doelgroep 'alle bezoekers' die automatisch aangemaakt wordt. Natuurlijk is dit geen verkeerde insteek voor een eerste remarketing testcampagne, maar bij een gevorderd AdWords account is het noodzakelijk om wat dieper in het gebruik van doelgroepen te duiken. In dit blogartikel beschrijven we hoe je doelgroepen aanmaakt die gebruikt kunnen worden als uitsluitingsdoelgroep binnen je remarketing campagne. Dit kan een effici├źnte manier zijn mocht je je kosten willen verminderen.

Engagement < 10 seconden

Het aantal gebruikers dat minder dan 10 seconden je webshop bezocht heeft, is vaak (schrikbarend) hoog. Bij veel webshops ligt dit percentage boven de 50%. Om dit te onderzoeken, kun je binnen Google Analytics navigeren naar: Doelgroep > Gedrag > Engagement. Je zult zien dat een groot deel van je bezoekers minder dan 10 seconden in je webshop zijn geweest. Waarom zou je binnen je remarketing campagnes nog extra willen bieden op deze bezoekers die simpelweg niet (genoeg) geïnteresseerd zijn in je webshop? Om deze doelgroep uit te sluiten zou je de volgende remarketing doelgroep kunnen aanmaken.

Vaste terugkerende klanten

Terugkerende klanten zijn altijd zeer gewenste bezoekers. Toch maak je vaak onnodige kosten om deze bezoeker binnen te halen. Denk bijvoorbeeld aan een branded campagne. Hierbij zoeken consumenten op je merknaam en vertoon je een advertentie. Je zou zeggen dat je altijd wilt adverteren op consumenten die op je merknaam zoeken. Toch zijn er altijd bezoekers waarvan je niet wilt dat ze via een advertentie binnenkomen. Simpelweg omdat je toch weet dat ze wel bij je zullen kopen. Een goed voorbeeld van dit type bezoeker is de consument die de moeite heeft genomen om een account aan te maken in je webshop en deze opnieuw gebruikt. Vaak is er een unieke URL voor de bezoeker die inlogt in je webshop. Bijvoorbeeld: /customer/login/success. Je weet dat deze bezoeker tevreden is en vaker bij je koopt, dus waarom zou je nog betalen voor een advertentie als deze bezoeker ook direct of via organische resultaten zal binnenkomen? Een kleine kanttekening daarbij is dat je natuurlijk wel moet kijken of je concurrentie niet op je merknaam adverteert. Is dit wel het geval dan kan het voorkomen dat deze consument gaat klikken op de advertentie van je concurrent in plaats van op het organische resultaat van jou.

Doelgroepen bedenken

Al met al is het goed om voor je eigen webshop te bedenken welk deel van je bezoekers niet de moeite waard is om op te adverteren en deze vervolgens uit te sluiten in je campagnes. Met de komst van remarketing doelgroepen binnen Google Analytics, is het erg eenvoudig geworden om een deel van je verkeer te specificeren en als doelgroep te benoemen.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl