Alternatieven voor verdwenen statistiek ‘gemiddelde positie’

Halverwege dit jaar jaar kondigde Google aan dat verschillende statistieken, opties en biedstrategieën vervangen zouden worden. Een van deze vervallen statistieken is ‘gemiddelde positie’. Inmiddels is het bijna twee maanden geleden dat de statistiek dan ook daadwerkelijk is verdwenen. Wij als marketeers, die toch regelmatig gebruik maakten van de gemiddelde positie, moesten wel even slikken.

Waarom is gemiddelde positie verdwenen?

Deze veelgebruikte statistiek gaf de positie van jouw advertentie weer in vergelijking met andere advertenties. Maar dit gaf door de verschillende indelingsopties van de zoekresultatenpagina steeds vaker een vertekend beeld van de daadwerkelijke positie van jouw advertenties in de zoekresultaten. Zo kun je een gemiddelde positie van 1 hebben, maar wanneer er géén ads boven de organische resultaten worden vertoond, is de nummer 1 positie qua ads op de pagina dus in feite op de 11e plek, onder de organische resultaten. Klinkt dus heel mooi; positie 1, maar in realiteit kan dat dus tegenvallen. En daarom is de statistiek verdwenen.

Waar kijken we nu naar?

Aangezien de statistiek al even weg is, en het leven toch doorgaat, moet je je aanpak en analyses aanpassen op de middelen die wél voorhanden zijn. Als alternatief voor gemiddelde positie, zijn een aantal andere -toch wel zeer nuttige- statistieken te gebruiken om je campagnes mee te optimaliseren. Hieronder lopen we ze allemaal kort na:

1. Vertoningspercentage op topposities, dus de eerste posities bovenaan de pagina: Verton. (top)%

Percentage van al je daadwerkelijke vertoningen op topposities.

2. Vertoningspercentage absolute top, de positie helemaal bovenaan de pagina: Verton. (abs. top)%

Percentage van al je daadwerkelijke vertoningen helemaal bovenaan de pagina.

3. Vertoningspercentage zoeknetwerk toppositie

Dit is het aantal vertoningen waarbij je daadwerkelijk een toppositie hebt bemachtigd in verhouding tot het aantal vertoningen op toppositie waarvoor je in aanmerking kwam. Dit toont dus de potentie aan van je advertentie. Door verschillende redenen (bijvoorbeeld budget, kwaliteitsscore, biedingen) heb je die plek in de veiling niet verkregen.

4. Vertoningspercentage zoeknetwerk absolute toppositie

Deze lijkt op het bovenstaande, met als verschil dat het alléén om die ene plek helemaal bovenin gaat en geeft dus procentueel aan in welke mate je daadwerkelijk op de absolute top wordt vertoont, ten opzichte van alle keren dat je daarvoor in aanmerking kwam. Ook hierbij zijn factoren die dit percentage beïnvloeden o.a. budget, kwaliteitsscore en biedingen.

Met deze alternatieve statistieken krijg je dus eigenlijk een completer beeld van de prestaties van jouw advertenties.

toppositiesgoogle

Nu wil je je campagnes ook optimaliseren voor deze alternatieve statistieken. Wat Google daar heel handig voor heeft gedaan, is nóg een aantal statistieken in het leven geroepen. Deze statistieken laten je weten wat de beperkende factor is geweest (relatief gezien) waardoor je minder vaak op topposities werd vertoond:

  • Verloren VP voor toppositie in zoeknetwerk (budget)
  • Verloren VP voor toppositie in zoeknetwerk (positie)
  • Verloren VP abs. top in zoeknetwerk (budget)
  • Verloren VP abs. top in zoeknetwerk (positie)
  • De statistieken die aangeven dat budget de beperkende factor is geweest, laten je dus weten dat je het budget voor de campagne kunt ophogen om je vertoningsaandeel te verbeteren. Wanneer positie de beperkende factor was, dan heeft het met je advertentierangschikking te maken. Bij het bepalen van de advertentierangschikking spelen onder andere je biedingen en de kwaliteitsscore een rol. Verhoog je biedingen en/of optimaliseer je kwaliteitsscore om hier betere resultaten te behalen.

    Al met al is die verdwenen statistiek zo’n ramp nog niet, de alternatieven bieden minstens zo waardevolle (al dan niet meer waardevolle) inzichten.

    Beter rendement?

    Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.