Amazon product targeting voor sponsored products

Adverteren op Amazon, ook wel sponsored products genoemd, is een populaire en lucratieve manier om je omzet een boost te geven en de zichtbaarheid van je producten te vergroten. Sponsored products werken op pay-per-click (PPC) basis, dat betekent dat je alleen betaalt als iemand ook daadwerkelijk op je advertentie klikt. Advertenties op Amazon kunnen, afhankelijk van het type advertentie, in de organische zoekresultaten en op de productpagina`s van Amazon verschijnen.

Tot november vorig jaar kon je als Seller op Amazon sponsored products alleen maar op keyword niveau targeten. Deze advertenties werden dan als sponsored products in de organische zoekresultaten getoond. Maar sinds afgelopen november heeft Amazon een nieuwe targeting mogelijkheid voor sponsored products geïntroduceerd: Targeting op productniveau.

In dit blogartikel krijg je het antwoord op de vraag:

Wat is Product targeting en welke mogelijkheden biedt dit voor mij als Seller?

Met product targeting heb je als Seller op Amazon nu verschillende mogelijkheden om je producten prominent als advertenties in de zoekresultaten, op categorieniveau en zelf op productpagina`s terug te laten komen. Adverteerders kunnen nu zelf categorieën en productpagina`s kiezen waar ze willen dat hun advertenties worden getoond.

Wat zijn de verschillende targeting mogelijkheden binnen het product targeting?

ASIN targeting - Targeting van productpagina`s

Hierbij worden advertenties niet meer in de zoekresultaten getoond, maar nog een niveau dieper namelijk direct op de productdetailpagina`s. Dit biedt een aantal interessante kansen voor adverteerders:

  • Targeting van eigen productpagina`s met eigen cross- en upsell producten. Dit kan de waarde van de winkelmand een flinke boost geven en je brengt automatisch meer producten uit je assortiment onder aandacht.
  • Targeting van eigen productpagina`s als brand bescherming. Heb je al een bepaalde merkbekendheid op Amazon opgebouwd? Dan is dit zeker interessant Doordat je zelf jouw eigen productpagina`s target weet je dat het voor je concurrenten lastiger wordt om dit te doen.
  • Targeting van productpagina`s van concurrenten. Als je eigen merk nog niet zo bekend is op Amazon kan je op deze manier meeliften op de bekendheid van andere merken en je eigen producten onder aandacht brengen.
  • Targeting op categorieniveau

    Bij targeting op categorieniveau of filterpagina-niveau kun je bepaalde categorieën selecteren. Je kunt kiezen uit voorgestelde categorieën van Amazon of zelf naar relevante categorieën zoeken. Omdat deze targeting op zich relatief breed is, heb je hierbij nog de mogelijkheid om de targeting te verfijnen, wat zeker handig is om te doen. Je kunt de targeting bijvoorbeeld veel relevanter maken door je ads alleen te tonen bij producten in een bepaald prijsrange of met een maximaal aantal beoordelingen.

    amazontargeting

    Bovendien heb je ook nog de mogelijkheid om uitsluitingen toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde merken waarmee je niet wilt concurreren of specifieke producten uitsluiten zodat je advertenties niet in deze combinaties worden vertoond.

    Als je de targeting helemaal hebt uitgewerkt en ingesteld kun je de biedingen op categorieniveau instellen. Hier is het juist handig om niet het door Amazon voorgestelde bod te gebruiken, want dat doet bijna iedereen. Het beste is om net boven dit bod te zitten. Als je het voorgestelde bod te duur vindt. ga er dan ruim onder zitten, want dan concurreer je weer met een andere groep adverteerders.

    Conclusie

    Na de verschillende product targeting methoden een tijdje te hebben getest, kunnen we op dit moment de conclusie trekken dat de product targeting campagnes tot nu toe wel meer impressies hebben gegenereerd. Echter hebben deze campagnes wel een duidelijk lagere CTR en conversie ratio. Ook zijn de CPC`s iets duurder dan bij de keyword-targeting campagnes. Binnen de product targeting methode wordt het specifieke ASIN targeting duidelijk minder vertoond dan de bredere categorie targeting. Des te specifieker en relevanter de gekozen categorieën zijn, des te betere resultaten en hogere CTR te verwachten zijn. Maak ook zeker gebruik van het uitgebreide advertentie report “targeting”. Uit dit rapport kun je waardevolle informatie halen om je product targeting campagnes te optimaliseren.

    Desalniettemin biedt product targeting een aantal zeer interessante mogelijkheden die van tevoren met keyword-targeting alleen niet mogelijk waren. Daarnaast heeft deze targetingmethode een niet te onderschatten potentie als complementaire campagnes in het advertentieaccount. Door product targeting campagnes bereik je bijvoorbeeld makkelijker nieuwe potentiële klanten terwijl ze naar vergelijkbare producten zoeken.

    Voor wat voor producten is product targeting bijzonder interessant?

  • Om je bestsellers op alle mogelijke manieren te pushen.
  • Vooral als je generieke producten met hoge CPC`s op generieke keywords wil targeten kan je beter op categorieniveau adverteren en de target categorieën met de beschikbare filters verfijnen.
  • Voor eigen cross- en upsell producten.
  • Voor producten waar weinig zoekvolume op zit.
  • De mogelijkheid voor Sellers om product targeting bij sponsored products in te zetten is vergelijkbaar met de product display ads, die eerder alleen voor Vendors toegankelijk waren. Dat deze targeting mogelijkheid nu ook voor Sellers beschikbaar is, bevestigd dat Amazon de marketingmogelijkheden van Vendors en Sellers steeds meer gelijk trekt.

    Beter rendement?

    Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.