Analyseer je grootste klanten met het walvissen segment

Binnen Google Analytics kun je met behulp van geavanceerde segmenten een specifiek deel van je bezoekers analyseren en verschillende segmenten vervolgens met elkaar vergelijken. In dit artikel bespreken we het whales segment van web analytics-expert Avinash Kaushik. Met dit geavanceerde segment, die eerder kort aan bod kwam in ons artikel over 4 segmenten om webshop bezoekers te analyseren, kun je het gedrag van bezoekers die in een sessie aanzienlijk meer bestellen dan gemiddeld analyseren. Dit zijn de zogenaamde 'walvissen' waar het segment naar vernoemd is.

Het belang van walvissen in casino's

De term walvissen komt oorsprongkelijk uit de casino wereld. Binnen casino's wordt er namelijk vaak een onderscheid gemaakt tussen verschillende klantgroepen op basis van de omzet die ze voor het casino realiseren. Zo'n verdeling ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: Walvissen: de top 3% bezoekers die bijna 50% van de omzet genereren; Dolfijnen: de bezoekers die bijna de gehele andere 50% aan omzet realiseren, maar nog steeds een klein deel van je bezoekers vormen; Witvissen: 80 tot 90% van de bezoekers die voor maar een beperkt deel van de omzet zorgen. Uiteraard zijn deze getallen, op enkele uitzonderingen na, niet te vertalen naar een webshop. Wel is het interessant om te bepalen hoeveel procent van je bezoekers in de groep 'walvissen' vallen en hoe groot het percentage van de omzet is dat door deze walvissen wordt gerealiseerd. In het geval van een webshop kijken we vaak naar bezoekers die in een sessie een bestelling hebben geplaatst waarvan het orderbedrag minimaal het dubelle is van de gemiddelde bestelwaarde van je webshop. Dit zijn de walvissen van je webshop. Het geavanceerde segment van Avinash Kaushik, die je kunt aanpassen op basis van de gegevens van jouw webshop, kun je hiervoor gebruiken (importeer dit segment direct in Google Analytics). En dit is een interessante groep om te analyseren. Immers kijk je binnen Google Analytics standaard naar 'al je bezoekers'. En hoewel de verhouding zoals hierboven geschetst over het algemeen niet voor een webshop zal gelden, kan het wel degelijk dat een interessant deel van je omzet door de een relatief klein deel van je bezoekers wordt gerealiseerd, de walvissen.

Waar let je op bij het analyseren van walvissen?

Binnen Google Analytics zijn er veel rapporten waar je naar kunt kijken op het moment dat je de walvissen gaat analyseren. Een aantal mogelijkheden hebben we hieronder voor je uitgewerkt:
  • Terugkerende walvissen: in hoeverre keren walvissen terug? Zo kan het dat er meer actie ondernomen moet worden om deze walvissen terug te laten keren, door bijvoorbeeld specifieke mails voor deze doelgroep in te richten;
  • Welke producten worden er door walvissen aangeschaft en hoe is je webshop vindbaar op deze producten? Sta je bijvoorbeeld bovenaan in Google als een potentiĆ«le walvis zoekt op dit product?
  • Waar komen walvissen vandaan? Zijn er bepaalde gebieden waar relatief veel walvissen zitten en kun je bijvoorbeeld in AdWords het bod voor een dergelijk gebied verhogen?
  • Zijn er specifieke pagina's die veel door walvissen worden bekeken? Zo zou het kunnen dat ze bepaalde pagina's hebben bekeken die je daardoor prominenter op je webshop naar voren wilt laten komen.

Dolfijnen en witvissen

Overigens zijn ook de witvissen niet onbelangrijk voor een casino. Een casino ziet in witvissen namelijk bezoekers die zich positief uitlaten en daardoor dolfijnen en walvissen kunnen binnenhalen. In het geval van een webshop zie ik witvissen meer als het gros van de bezoekers die niets koopt of een (zeer) kleine bestelling plaatst (en dolfijnen als bezoekers die een bestelling plaatsen met een orderbedrag rond de gemiddelde bestelwaarde). En ook voor een webshop zijn witvissen niet onbelangrijk. Immers kunnen witvissen informatie inwinnen en later terugkomen, zich positief over je webshop uitlaten en een kleine 'testbestelling' plaatsen om later terug te komen en alsnog terug te keren om een grote bestelling te plaatsen. Kortom zijn er verschillende doelgroepen op je webshop die elk een toegevoegde waarde hebben op het moment dat je er goed op inspeelt. Kleine klanten kunnen grote klanten worden als ze goed worden behandeld en potentiƫle walvissen zullen op de juiste wijze gestimuleerd moeten worden omdat ze bijvoorbeeld op andere elementen van je webshop kunnen letten voordat ze een bestelling plaatsen.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl