Behaal betere resultaten met deze 5 Google Shopping tips

Google Shopping is een effectieve manier om efficiënt te adverteren op productniveau binnen Google AdWords. In dit artikel 5 Google Shopping tips om een beter resultaat uit je campagnes te halen.

Tip 1: Maak verschillende campagnes en advertentiegroepen

Om je campagnes beter te managen en het budget efficiënt te verdelen is het aan te raden om verschillende campagnes te maken, met daarbinnen eventueel meerdere advertentiegroepen. Binnen de nieuwe Google Shopping campagnes kun je prioriteit stellen aan de verschillende campagnes. Zo kun je bijvoorbeeld een aparte campagne maken met daarin de producten met een hoge marge. Vervolgens kun je overwegen deze campagne een hoge prioriteit en/of meer budget mee te geven. Een aantal andere ideeën voor campagnes:
  1. Goedlopende producten op basis van omzet
  2. Seizoensproducten
  3. Best verkopende producten
  4. Getarget op een specifieke regio
Naast aparte campagnes kun je, zeker als het gaat om veel producten, ook binnen een campagne verschillende advertentiegroepen aanmaken. Dit kun je bijvoorbeeld doen op basis van merk of productcategorie, afhankelijk van hoe je feed is ingericht. Op deze manier heb je een beter overzicht en meer controle op je biedingen.

Tip 2: Creëer een goede promotionele tekst

Geef de CTR van je vertoonde producten in Google Shopping een boost door een goede promotionele tekst toe te voegen. Wanneer men met de muis over het product beweegt zal deze promotionele tekst tevoorschijn komen. We zien nog veel dat webshops geen promotionele tekst invullen, door dit wel te doen val je extra op en is de kans groter dat ze op het product klikken. Een promotionele tekst kun je invullen op advertentiegroep-niveau. Dit is wederom een reden om meerdere advertentiegroepen aan te maken, zodat je een specifieke promotietekst voor producten in deze categorie op kunt stellen.

Tip 3: Optimaliseer de productfeed

Om betere resultaten uit Google Shopping te halen is het van groot belang een goede basis te hebben: een complete en geoptimaliseerde productfeed. Zo moet de feed zo volledig mogelijk zijn, de kwaliteit van de afbeeldingen hoog en moeten producttitels en omschrijvingen geoptimaliseerd zijn. Dit doe je door de belangrijkste informatie vooraan in de titel en de beschrijving te plaatsen. Denk daarbij na over de termen waarop men het product zal zoeken. Men zal bijvoorbeeld wellicht vaker zoeken op de merknaam + het artikelnummer dan alleen op het artikelnummer.

Tip 4: Sluit uit

Bekijk naar aanleiding van welke zoektermen mensen op je advertenties hebben geklikt in het tabblad dimensies. Hier zie je alle termen en bijbehorende prestaties waarop je advertenties zijn geactiveerd. Sluit niet-relevante zoekwoorden en/of slecht presterende zoekwoorden uit onder het tabblad zoekwoorden. Naast zoekwoorden is het ook verstandig te kijken naar producten en categorieën die je eventueel uit kunt sluiten. Zo kun je producten en/of categorieën bij voorbaat uitsluiten omdat je hierop niet wilt adverteren of omdat na verloop van tijd blijkt dat ze slecht presteren.

Tip 5: Optimaliseer de biedingen

Net als bij reguliere AdWords campagnes is het uiteraard belangrijk de Google Shopping campagne te blijven optimaliseren op het gebied van bid management. Hierbij is het aan te raden dat je de productgroepen opsplitst tot een niveau waarbij je voldoende kunt zeggen over de prestaties. Het heeft bijvoorbeeld geen zin de productgroepen op te splitsen tot het productniveau wanneer je gemiddeld enkele klikken per maand realiseert. Kijk vervolgens naar productgroepen die wel en niet goed lopen en pas hierop de biedingen aan. Kijk hierbij niet alleen naar het conversiepercentage en de kosten, maar ook naar de opbrengst in Google Analytics.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl