Beste ranking factoren 2016

[fullwidth background_color="" background_image="" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_webm="" video_mp4="" video_ogv="" video_preview_image="" overlay_color="" overlay_opacity="0.5" video_mute="yes" video_loop="yes" fade="no" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding_top="20" padding_bottom="20" padding_left="0" padding_right="0" hundred_percent="no" equal_height_columns="no" hide_on_mobile="no" menu_anchor="" class="" id=""][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Top posities behalen in de organische zoekresultaten; dat wil toch iedere website eigenaar? Helaas is het niet vanzelfsprekend dat je standaard top posities bezit. Er zijn namelijk talloze factoren waar rekening mee moet worden gehouden bij het optimaliseren van een website voor de zoekmachine. Wat waren de meest belangrijke factoren om goed te ranken in 2016? Searchmetrics deed er onderzoek naar. Wij hebben de meest belangrijke uitkomsten voor je op een rijtje gezet.[/fusion_text][/one_full][three_fifth last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/three_fifth][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Content Het zal geen verrassing voor je zijn, dat content een zeer belangrijke rol speelt wanneer je goed wilt ranken in de organische zoekresultaten. De onderstaande contentonderdelen wogen in 2016 het zwaarst:
  • Relevantie van de content. Een hogere relevantie ging gepaard met hogere rankings.
  • Aantal woorden & details in content. De content in topposities bestond uit gemiddeld 1000 woorden op een pagina. De details in deze content waren net zo belangrijk als de lengte. Pagina’s met hoge rankings waren gedetailleerd genoeg om ook gelijkwaardig te ranken op vergelijkende zoekwoorden.
Opvallend was dat het exact gebruiken van zoekwoorden in content niet meer zo’n grote rol speelt als voorheen. Slechts 53% van pagina’s in de top 20 van de zoekresultaten gebruikte het zoekwoord in de title tag.[/fusion_text][/one_full][three_fifth last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/three_fifth][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Gebruikersgedrag Factoren die ons inzicht geven in het gedrag van een gebruiker op de website, werden in 2016 beschouwd als één van de belangrijkste factoren om te ranken op top posities. Factoren als het CTR (Click-Through-Rate), de tijd die een gebruiker op de website doorbracht en het bouncepercentage waren belangrijke maatstaven. Waarom waren deze factoren zo belangrijk? Omdat ze Google inzicht geven in hoe tevreden een gebruiker is met de content die op de pagina wordt aangetroffen. Een hoge tevredenheid zal bijvoorbeeld gepaard gaan met een langere tijd op de site en een lager bouncepercentage. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van het effect van gebruikersgedrag:
  • Pagina’s met top 2 posities hebben een gemiddeld CTR van 36%.
  • Het bouncepercentage van URL’s die ranken op de eerste pagina is gemiddeld 46%.
  • De gemiddelde tijd die een gebruiker op de site doorbrengt van URL’s met een top 10 positie is 3 minuten en 10 seconden.
[/fusion_text][/one_full][three_fifth last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/three_fifth][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Technische factoren Naast content en gebruikersgedrag speelde de techniek van een website ook een belangrijke rol bij het ranken in de zoekresultaten. Hieronder zijn de meest belangrijke factoren hiervoor in kaart gebracht:
  • H2 tags zijn belangrijker geworden. Het aantal pagina’s in de top 20 met H1’s én H2’s was in 2016 hoger dan vorig jaar.
  • HTTPS speelt een belangrijkere rol: 45% van de pagina’s in top 20 maakte gebruik van HTTPS ten opzichte van 12% in het jaar daarvoor.
  • Topleveldomein .com: 86% van de pagina’s in de top 10 gebruikten .com als topleveldomein.
  • Mobiele factoren tellen zwaarder mee. Van de pagina’s die rankten op desktop, rankte er slechts een derde op dezelfde positie in de mobiele zoekresultaten.
  • Laadsnelheid: pagina’s in de top 10 hadden een laadtijd van gemiddeld 7-8 seconden.
  • URL lengte: pagina’s in top posities hadden langere URL’s van gemiddeld 53 karakters.
  • Mobiele vriendelijkheid: alle 100 van de top 100 domeinen hadden een mobiel vriendelijk platform
[/fusion_text][/one_full][three_fifth last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/three_fifth][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Gebruikerservaring Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het beïnvloeden van de gebruikerservaring op een website. De belangrijkste factoren voor Google het afgelopen jaar waren:
  • Interne links: volgens Searchmetrics is het gebruik van interne links het afgelopen jaar sterk afgenomen. We moeten dus weer aan de bak!
  • Aantal afbeeldingen
  • Gebruik van videocontent
[/fusion_text][/one_full][three_fifth last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/three_fifth][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Sociale factoren Er is een extreem hoge correlatie tussen sociale signalen en rankings. Denk bij sociale factoren aan activiteiten en aanhang via social media, reviews, etc. Hierin wegen de sociale factoren van Facebook het zwaarst. Factoren van Google+ zijn het meest zichtbaar bij de nummer 1 en 2 posities, daarna zwakken ze af. Hetzelfde geldt voor Twitter en Pinterest.[/fusion_text][/one_full][three_fifth last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/three_fifth][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Backlinks Backlinks zijn niet meer de drijfkracht van de top posities in de zoekmachine, maar leveren wel een bijdrage. Verlies ze dus niet uit het oog, maar beschouw ze ook niet als je belangrijkste middel voor goede rankings.[/fusion_text][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Meer weten? Lees dan hier het hele onderzoek. Wil je top posities in Google behalen met je webshop? Wij kunnen je advies geven over zoekmachine marketing en dit zelfs voor je uit handen nemen![/fusion_text][/one_full][/fullwidth]
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl