Bezoekers zijn eigenlijk nét mensen - succesvolle CRO aanpak

[fullwidth background_color="" background_image="" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_webm="" video_mp4="" video_ogv="" video_preview_image="" overlay_color="" overlay_opacity="0.5" video_mute="yes" video_loop="yes" fade="no" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding_top="20" padding_bottom="20" padding_left="0" padding_right="0" hundred_percent="no" equal_height_columns="no" hide_on_mobile="no" menu_anchor="" class="" id=""][fusion_text]In het kort: Bezoekers zijn geen cijfers in de statistieken, maar échte mensen die in hún tijd jouw webshop bezoeken, op zoek naar informatie die voor hen belangrijk is. De input van A/B testen of verbeterpunten van je webshop zijn van essentieel belang voor een succesvol optimalisatietraject. Het kan lang duren voordat je in de resultaten significante verschillen ziet. Wat is belangrijk voor de bezoeker, de kleur van een button? De Positie van copywriting? Of verbeter je juist de gehele ervaring op de website? Vaak vergeten we het belangrijkste aspect van onze webshop: bezoekers op je website zijn ook gewoon mensen (met een knipoog naar het populaire boek van Jos Burgers). Begrijp me niet verkeerd, verschillende posities, kleuren en volgordes kunnen grote impact hebben op je conversie. Een veel voorkomende fout bij conversieoptimalisatie is echter het uitsluitend testen van de kleinste zaken. Deze testen zijn vaak gebaseerd op vlugge aannames en worden onder het mom van: ‘gewoon doen’ zomaar getest met de hoop op significante verschillen. Vervolgens laten de statistieken zien dat er weinig verschil zit tussen de control-versie en de variatie. Wees eerlijk, wat heeft de bezoeker aan een andere kleur van de bestel-button? Psychologisch gezien misschien een interessant experiment, maar het gaat de gebruiker niet helpen om zijn of haar gewenste product sneller te vinden.[/fusion_text][fusion_text]20161018 heatmapsTwee bijna identieke heatmaps van een productpagina waar alleen de kleur van de prijs is aangepast. Er werd hier getest hoeveel procent een product toevoegt aan het winkelmandje als de prijs rood i.p.v. zwart is. Links (control-versie, zwarte kleur) heeft een CR van 6,45%. Rechts (variatie, rode kleur) heeft een CR van 6,65%.[/fusion_text][fusion_text]Het menselijke aspect van CRO is soms ver te zoeken, terwijl daar juist de kracht ligt van het optimaliseren van je webshop. Welke aanpassingen gaan jouw bezoekers daadwerkelijk helpen? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen bij het analyseren van statistieken en het definiëren van A/B testen voor je website. Hoe kan iemand sneller producten filteren zodat hij nog vóór de voetbaltraining een nieuw vest kan bestellen. Hoe kan iemand snel en gemakkelijk op mobiel producten vergelijken terwijl hij/zij in de winkel staat? Hoe informeer je iemand het beste die in de trein snel op zoek is naar bepaalde productspecificaties en weinig tijd heeft tot de volgende halte? Mensen bezoeken je webshop met een bepaald doel, in een bepaalde setting. Alles draait om het bereiken van dit doel. Of dit nou het vinden van informatie of het daadwerkelijk bestellen van een product is maakt niet uit. Definieer de belangrijke sub-doelen en focus niet alleen op dat ene conversie-cijfer. Het conversiepercentage is een beoordeling van de relevantie en gebruiksvriendelijkheid van je website. Die beoordeling is een opsomming van vele factoren, factoren die je (juist) ook moet analyseren.[/fusion_text][/fullwidth]
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl