Wat is het verschil tussen mobiele SEO en desktop SEO?

Het zal je niet ontgaan zijn dat mobiel een steeds sterkere positie inneemt in de (online) wereld. Het aantal mensen dat via een mobiel apparaat zoekt op het internet neemt alleen maar toe. Niet enkel SEO factoren op desktop spelen vandaag de dag een belangrijke rol in het bepalen van de rankings in de zoekresultaten. Mobiele SEO factoren worden steeds belangrijker als het gaat om ranken binnen de organische zoekresultaten. Daarom wordt het tijd om eens te kijken wat nou precies de verschillen zijn tussen mobiele en desktop SEO. In dit blog geven we je inzicht in 10 essentiële verschillen tussen mobiele SEO en SEO voor desktop.

1. Responsive design

Het responsive design van een website is een design dat zich aanpast aan het schermformaat waarmee de bezoeker de website bekijkt. Het hebben van een responsive website kan gezien worden als het meest belangrijke SEO onderdeel voor mobiel. Ondertussen moet iedere website voorzien zijn van een responsive design, anders loop je achter de feiten aan. Een responsive design is op desktop natuurlijk niet aan de orde, hier krijg je tenslotte het ‘standaard’ design van de website te zien. Voor mobiele apparaten als smartphones en tablets, dient het design zich echter aan te passen aan het beeldschermformaat.

2. Pagespeed

De gemiddelde laadtijd van de pagina is een belangrijk deel van het Google algoritme. Voor mobiel geldt zelfs dat de pagespeed een belangrijkere rankingfactor is dan voor desktop. Dit komt doordat hardware - en verbindingsissues voor mobiele gebruikers zwaarder wegen dan voor desktop gebruikers.

3. Zoekwoorden

Het zoekgedrag van mobiele gebruikers wijkt af van dat van desktop gebruikers. Waar zoekopdrachten van desktopgebruikers vaker gericht zijn op long tail zoektermen, zijn zoekopdrachten van de mobiele gebruiker kort en duidelijk. Daarom is het voor mobiele bezoekers aantrekkelijker om je pagina’s te optimaliseren op kortere termen. Wanneer je ook over een fysieke locatie beschikt, is het te adviseren de plaatsnaam / lokale termen ook mee te nemen in je SEO optimalisaties. Een groot deel van mobiele gebruikers zoekt namelijk terwijl ze onderweg zijn.

4. Lokale aanwezigheid

De lokale zichtbaarheid van je website in bedrijf is op mobiel veel belangrijker dan voor desktop. Dit komt ook doordat mobiele zoekopdrachten ‘hyperlocal’ zijn: zoekopdracht zijn niet alleen gerelateerd aan je IP-adres, wifi en zoekgeschiedenis, maar ook op de locatie van waar een zoekopdracht wordt uitgevoerd. Niet voor niets maken de eerste drie zoekresultaten op mobiel meestal onderdeel uit van de ‘mobile 3-pack’: oftewel een Google Maps kaartje met 3 zoekresultaten die in jouw omgeving liggen inclusief websitelink, ‘bellen’ button, openingstijden, etc. Het is daarom van essentieel belang dat je, wanneer je een lokale vestiging hebt, zorgt dat je Google Mijn bedrijf en je lokale vermeldingen op orde hebt. Zorg ook hier weer dat je regelmatig gebruik maakt van lokale zoekwoorden.

5. ‘Dikke vinger design’

Het design heeft op mobiel meer invloed dan op desktop. Bij desktop kunnen de kleur van buttons en vormgeving van bepaalde elementen invloed hebben op het conversieratio, maar niet zozeer op SEO resultaten. Voor mobiel geldt echter dat een niet-mobielvriendelijk design kan leiden tot een penalty. Onderdelen zoals buttons, websitenavigatie, contactformulieren, etc. dienen mobielvriendelijk te zijn. Oftewel, het design moet geschikt zijn voor ‘dikke vingers’, zodat iedere bezoeker eenvoudig door de website kan navigeren.

6. Meta titles & - descriptions

Aangezien mobiele apparaten over een kleiner beeldscherm beschikken dan desktop, zou je denken dat de meta titles en – descriptions korter dienen te zijn op mobiel. Tot een jaar geleden was dit inderdaad het geval, maar nu is het omgedraaid. Op mobiel worden juist langere meta titles en – descriptions getoond. Hieronder vind je de gemiddelde lengte van de meta title en meta description voor mobiel:
  • Meta title lengte: 78 tekens (580 pixels)
  • PDF title: 75 tekens (560 pixels)
  • Meta description lengte: 170-172 tekens (920 pixels)
In de backend van je website kun je aparte meta gegevens opgeven voor mobiel. Wanneer dit niet aanwezig is, kan dit door een technische partij worden gemaakt.

7. CSS, JavaScript of Afbeeldingen

De tijd dat zoekmachines enkel geïnteresseerd zijn in tekstuele content op je website. Googlebot wil op mobiel dezelfde content kunnen zien en categoriseren als de bezoekers. Daarom hoef je op mobiel geen CSS, JavaScript of afbeeldingen te blokkeren. Voorheen week dit af van desktop SEO, maar nu je dit niet meer dient te blokkeren, is dit gelijk voor mobiel en desktop.

8. HTML5

HTML5 kan gezien worden als de nieuwe Flash. Om mobiel goed te scoren is het belangrijk dat je geen gebruik meer maakt van Flash, maar van HTML5. Flash biedt tegenwoordig meer nadelen dan voordelen. Zo geeft het regelmatig veiligheidsproblemen en ondersteund het vele apparaten niet. HTML5 daarentegen wordt gekenmerkt door een responsive design en kan meer dynamische content kwijt.

9. Pop-ups

In tegenstelling tot desktop, zijn pop-ups op mobiel not done. Een pop-up op mobiel neemt vaak het gehele mobiele scherm in beslag, waardoor een bezoeker daar niet omheen kan. Een dergelijke pop-up kan leiden tot een penalty, hetgeen je zult merken aan je SEO resultaten.

10. Schema.org

De opmaak van Schema.org gestructureerde data is op mobiel nog belangrijker dan op desktop. Op mobiel is er namelijk beperkte ruimte beschikbaar. Hierdoor worden rich snippets met belangrijke informatie (openingstijden, productinformatie, contact- en adresgegevens) eerder getoond dan op desktop. Zorg er dus voor dat je de schema.org goed op orde hebt.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl