Bots en spiders filteren in Google Analytics

Vraag jij je wel eens af hoeveel van je verkeer op je website ook daadwerkelijk 'menselijke' bezoekers zijn en hoeveel verkeer er afkomstig is van bots en spiders? Onlangs heeft Google aangekondigd dat het mogelijk is om bots en spiders uit je data te filteren. Daarbij is het echter niet mogelijk om zelf te bepalen welke bots je wilt filteren of data voor bots afzonderlijk te bekijken. Wel is er dus de mogelijkheid om ze uit je data te filteren zodat je data krijgt die ook daadwerkelijk gebaseerd is op menselijke bezoekers.

Hoe sluit je spiders en bots uit in je data

Het uitsluiten van bots en spiders in Google Analytics is heel eenvoudig. Je hoeft simpelweg een checkbox aan te vinken en Google sluit de grootste en meeste voorkomende bots en spiders voor je uit. Het is echter niet mogelijk om zelf te bepalen welke bots je uitsluit of je site op het moment bezoeken. Voor het filteren van bots dien je de volgende stappen te doorlopen: Ga naar beheer > Selecteer de gewenste dataweergave > Ga naar Instellingen weergeven > Vink het vakje bij 'Bots filteren' aan > Klik op opslaan

Een nieuwe weergave gebruiken

Het is aan te raden om voor de hierboven beschreven instellingen een andere weergave aan te maken in Google Analytics. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een testweergave aan te maken met exact dezelfde instellingen als je weergave die je doorgaans gebruik. Het enige verschil bij je testweergave is dan dat je de bots en spiders uitsluit waardoor je waarschijnlijk een verschil in statistieken gaat zien met je huidige weergave. Op deze manier kan je de hoeveelheid traffic dat van bots afkomstig is bepalen door de verschillende weergaven met elkaar te vergelijken. Aangezien het een nieuwe functie is, zou ik het altijd voor de zekerheid eerst willen testen in een aparte testweergave.

Uitkomsten

Wanneer je een aparte dataweergave gebruikt zal je op termijn verschillen gaan zien met je huidige weergave. Op het moment dat je merkt dat het werk, kan je ervoor kiezen om bij je andere dataweergaven ook bots uit te gaan sluiten. Op deze manier wordt je data schoner en kan je efficiƫnter optimaliseren. Naar verwachting zul je dus een 'drop' in het verkeer gaan zien. Sommige bronnen melden dat dit wel tot 30% van je bezoekers kan schelen. Daar krijg je echter wel data voor terug waarmee je een analyse kunt maken die relevant is voor je site.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl