Concurrenten: hoe hou je ze op afstand?

Het is vaak niet eenvoudig om je als webshop in de online wereld, die tegenwoordig steeds verder uitbreid, jezelf een plek te geven en onderscheidend te zijn van de rest. Er zijn er immers al zoveel, waarom zouden consumenten juist bij jou een product of dienst kopen? Dit is eigenlijk de belangrijkste vraag die je je dan ook moet stellen alvorens een webshop te starten. Wat verkoop ik? En waarom kopen mensen mijn product en niet dat van de concurrent? In dit blog geven we een aantal tips over hoe je jouw concurrenten op een afstand kunt houden en klanten voor jou kiezen.

USP’s

USP betekent letterlijk Unique Selling Point, oftewel: het onderscheidend vermogen. USP’s geven de onderscheidende waarde van jouw producten of diensten aan ten opzichte van concurrenten. Voorbeelden van USP’s zijn: gratis verzending, volgende dag bezorgd, 5 jaar garantie, etc. USP’s bepalen is een belangrijk onderdeel van een online marketing strategie: ze zijn noodzakelijk voor een succesvolle webshop. Zonder USP’s heeft de consument geen reden om bij jou te kopen en dat wil je natuurlijk niet. Toch is het bepalen van je USP’s niet altijd even makkelijk. Als online marketing bureau zien we vaak dat webshops geen of niet de juiste USP’s communiceren naar de buitenwereld. Vaak worden USP’s dan ook bepaald zonder er echt goed over na te denken. Stel je daarom altijd de vraag: Wat verkoop ik? Neem je eigen product of dienst goed onder de loep. Kijk vervolgens naar concurrenten en bepaal wat jouw product onderscheidt van de rest. Vergeet hierbij geen rekening te houden met wat klanten verwachten, waar hechten zij waarde aan? Met behulp van deze vragen kun je vervolgens jouw USP’s bepalen.

Kom beloften na

Dit spreekt voor zich. Geef je klanten wat je ze hebt beloofd. Bied je hoge kwaliteit, goede service en gratis verzending? Zorg er dan voor dat je deze beloften nakomt. Doe je dit niet, dan zal een klant niet snel een herhaalaankoop in jouw shop doen. Daarnaast hoef je er niet vanuit te gaan dat de klant positieve verhalen over jou zal verspreiden. Zorg dus dat je nakomt wat je belooft!

Zichtbaarheid

Zorg ervoor dat je zichtbaar bent. Je webshop kan nog zo goed in elkaar steken en de USP’s kunnen nog zo voordelig voor consumenten zijn, maar wanneer je niet zichtbaar bent zal er niet bij je gekocht worden. Maar zichtbaar zijn is 1. Om je concurrentie op afstand te houden moet je ervoor zorgen dat je beter zichtbaar bent dan je concurrent. Zorg voor goede vindbaarheid in de zoekmachines; sta boven je concurrent! Zorg daarnaast ook voor een goede online (en offline) marketing van je webshop. Vaak is het aan te raden hiervoor advies in te winnen bij een online marketing bureau, of dit zelfs uit te besteden.

Hou klanten vast

Een consument die een aankoop in je webshop doet is mooi. Wat nog mooier is wanneer klanten terugkomen voor herhaalaankopen. Niets is waardevoller dan vaste klanten. Vaste klanten zijn veel eenvoudiger over te halen tot herhaalaankopen dan nieuwe klanten. Ze kosten minder tijd en geld! Het is wel belangrijk hiervoor een goede retentiemarketing strategie te bepalen, om ervoor te zorgen dat je klanten behoudt en een goede klantrelatie opbouwt. Hierin speelt het creëren van vertrouwen en betrokkenheid een grote rol. Lees meer hierover in ons blog over klantrelaties.

Responsive design

Tegenwoordig bestellen consumenten niet alleen maar via dekstop. Het aantal online kopers dat via hun laptop of desktop een aankoop doet, is zelfs afgenomen in het eerste kwartaal van 2015 (bron: Thuiswinkel Markt Monitor, aug 2015). Online aankopen via mobiele apparaten is juist sterk toegenomen. Daarom is het van groot belang dat consumenten niet alleen op hun dekstop of laptop fatsoenlijk een aankoop kunnen doen in je shop, maar ook op hun telefoon en tablet. Zorg er daarom voor dat je webshop een responsive design heeft, om te voorkomen dat (nieuwe) klanten voor de concurrent kiezen.

Extra’s

Consumenten houden ervan om in de watten gelegd te worden; ze houden van extraatjes. Zorg ervoor dat je zo nu en dan wat extra’s doet voor je klanten. Doe bijvoorbeeld een klein persoonlijk bericht bij een bestelling, stuur een kleine gadget mee, of stuur je klanten een kaart met de kerst.Bovenstaande tips geven een goede basis voor het opstellen van een juist plan, om jezelf van de concurrent te onderscheiden. Veel succes!
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl