De basisbeginselen van SEO

Zet jij SEO al optimaal in of heb jij eigenlijk nog geen idee op welke wijze je dit moet gaan inzetten? Het maakt niet uit in welke mate of op welk niveau jij SEO al toepast, er zijn altijd nog wel een aantal quick wins te behalen. In deze blog geven we je een aantal praktische tips die je kunt toepassen om meer uit jouw SEO-strategie te halen.

Basis instellingen

Voordat je volle bak aan de slag gaat, is het natuurlijk handig om te weten waar jouw website staat op het gebied van SEO en welke wins er nog te behalen vallen. Allereerst is het belangrijk om te weten of je website wordt geïndexeerd in Google. Dit kun je makkelijk achterhalen door het volgende in de Google zoekbalk in te tikken: “site:evoworks.nl”.

indexatiewebsite

Vervolgens vervang je de domeinnaam natuurlijk door jouw eigen domeinnaam. Komen dan de meeste pagina’s van jouw shop tevoorschijn in de zoekresultaten, dan weet je dat je website goed wordt geïndexeerd. Vervolgens kun je je website ook nog aanmelden bij Google Search Console. Dit is een handige tool om makkelijk de indexeringsstatus te kunnen controleren en de zichtbaarheid van jouw website te optimaliseren. Hier krijg je namelijk onder andere meldingen van dingen die niet goed staan, zoals een toename van bijvoorbeeld het aantal 404 pagina’s. De volgende stap is om te zorgen voor een goed statistieken programma, zoals Google Analytics. Meten is immers weten en je wilt natuurlijk weten waar jouw bezoekers vandaan komen en wat ze doen op jouw website.

Techniek

Een goede technische structuur vormt de basis voor een goede SEO strategie en is daarom van essentieel belang voor toekomstig succes. Het kan natuurlijk zijn dat jij de basisinstellingen al helemaal goed hebt staan en dat dat voor jou helemaal niet relevant is, maar mogelijk dat we je wel een aantal nieuwe inzichten kunnen bieden. Je hebt nu de basis voor je SEO techniek al neergezet.

In principe wordt jouw website nu goed geïndexeerd of je bent in ieder geval op de hoogte van eventuele foutmeldingen met betrekking tot je indexering. Echter, wil je nu natuurlijk ook de stap gaan maken van gevonden worden in Google naar goed gevonden worden in Google. Zorg er dan ook voor dat je een sitemap als XML hebt opgenomen en ingediend hebt in Google Search Console. Hiermee geef je namelijk aan zoekmachines aan wat de belangrijkste pagina’s zijn op jouw website. Daarbij zou je er ook voor moeten zorgen dat er een robots.txt bestand aanwezig is. Hiermee kun je namelijk aan zoekmachines aangeven welke onderdelen van jouw website gecrawld dienen te worden en welke niet. Belangrijk is ook om gebruik te maken van canonical tags, om aan te geven welke van jouw duplicate pagina’s geïndexeerd zouden moeten worden.

Tot slot raden we je aan om goed te kijken naar de snelheid van je website. Dit zorgt namelijk niet alleen voor een betere gebruikerservaring, maar dit is voor zoekmachines tegenwoordig ook van groot belang.

Relevantie

Als de techniek goed staat, kun je je meer gaan focussen op de relevantie. Veel mensen denken bij SEO vaak alleen aan zoekwoorden, zoekvolume en ranken op zoekwoorden. Een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie is inderdaad het bepalen van je zoekwoorden. Echter, sla je bij zoekvolume en ranken al vaak al een stap over. Belangrijk is namelijk om eerst te gaan bepalen waar je op gevonden wilt worden en waar jouw doelgroep naar zoekt. Hierin moet je namelijk een combinatie gaan maken tussen de zoekvraag van jouw doelgroep en de inhoud van de beschikbare pagina’s. Hierbij dien je dus zoektermen te selecteren die het meest relevant zijn voor jouw doelgroep. Belangrijk is dan ook om ervoor te zorgen dat de content op jouw website goed aansluit op de zoekvraag.

Als je eenmaal de zoektermen waar je op gevonden wilt worden hebt geïdentificeerd, kun je vervolgens de stap gaan maken om daar nog beter op gevonden te kunnen worden. Dan kun je gaan beginnen met het ervoor zorgen dat je goed rankt op die zoekwoorden. Dit doe je door jouw pagina’s goed te laten aansluiten op de zoekvraag om deze vervolgens op basis van de zoekterm te gaan optimaliseren. Hierbij raden we je aan om gebruik te maken van headings om zo meer structuur op jouw pagina’s te creëren. Maar ook meta titles en meta descriptions zijn hierbij van groot belang. Dit zorgt ervoor dat er een goede samenvatting van jouw pagina wordt gegeven. Dit zou jouw doelgroep namelijk moeten overhalen om jouw website te gaan bezoeken.

meta

Conclusie

SEO omvat enorm veel punten en werkzaamheden waarmee je aan de slag kunt. In deze blog hebben we je een aantal praktische tips gegeven. Echter, is dit natuurlijk nog maar een klein basis onderdeel van SEO. Wil je nou veel meer de diepte in of kom je er niet uit? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen, om te sparren of om jouw SEO strategie te bespreken. Wij helpen je graag om het maximale resultaat uit jouw SEO strategie te halen.

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.