De kracht van inhakers

Als je onze blogs leest dan zie je ze ongetwijfeld regelmatig voorbij komen: inhakers. En wie kent deze trend tegenwoordig niet? Met creatieve content slim inspelen op actuele gebeurtenissen om zo jouw doelgroep op een leuke manier te bereiken. Dat het aanspreekt en werkt is één ding dat zeker is, maar wat is nou precies de kracht van inhakers? En moet je als online business hieraan meedoen of juist niet? Lees het in deze blog!

Humor & inspelen op de belevingswereld

Uit onderzoek is gebleken dat advertenties gericht op inhakers vaak beter worden herinnerd, hoger worden gewaardeerd en effectiever zijn dan de standaard advertenties. Inhakers zijn herkenbaar en dit blijkt te werken. Ze blijven beter hangen doordat ze aansluiten bij de belevingswereld van de ontvanger. Daarnaast creëren ze (indien ze goed uit de verf komen natuurlijk) een positieve merkattitude. Humor blijkt vaak de key te zijn voor de effectiviteit van inhakers. Aangezien we in een tijd leven waar goede content een must is, en bedrijven en merken altijd op zoek zijn naar content dat de aandacht trekt waardoor het veel geliked en gedeeld wordt, zijn inhakers uitermate geschikt.

Kenmerken van een krachtige inhaker

Coosto heeft een onderzoek gedaan naar de anatomie van een inhaker. Uit de resultaten kwam naar voren dat een effectieve inhaker een vijftal aspecten bevat namelijk:

1. Actualiteit

Een perfecte timing is een must voor een succesvolle inhaker. Wanneer een inhaker écht actueel is komt die nog beter uit de verf. Niemand zit natuurlijk te wachten op oud nieuws. Natuurlijk zijn er vaste actualiteiten waar je op in kunt spelen. Denk aan Valentijnsdag, Pasen of Koningsdag. Er zijn natuurlijk ook gebeurtenissen die niet voor elk jaar vaststaan, maar waar je wel op in kunt spelen en waarmee je verrassend uit de hoek kunt komen. Onderstaand een voorbeeld van een succesnummer uit 2018. De hittegolf van afgelopen zomer was een uitstekende actualiteit voor Heineken om op in te haken.

inhakerheineken

(Bron: www.marketingfacts.nl)

2. Positiviteit

Wanneer je kijkt naar een goede inhaker zul je zien dat deze altijd een goede dosis humor bevat. Het doel van een inhaker is immers om jouw merkimago een positieve boost te geven. En laten we eerlijk zijn.. Wat is een beter middel om positiviteit op te wekken dan een gezonde lading humor?

3. Relevantie

Inhaken is natuurlijk leuk, maar een inhaker is pas een goede inhaker wanneer het relevant is voor jouw merk. In de jaarlijkse inhaakkalender staan ontzettend veel leuke gebeurtenissen, maar dat betekent niet dat je overal maar lukraak aan mee moet doen. Het onderstaande voorbeeld van HEMA was enorm succesvol afgelopen jaar. Het was actueel, positief en bovendien enorm relevant aangezien het product onderdeel is van hun assortiment. Echter wanneer McDonalds met deze inhaker was gekomen, zou dit ongetwijfeld een enorme flater zijn geweest.

inhakerhema

(Bron: www.coosto.com)

4. Originaliteit

Een sterke inhaker onderscheid zich van de massa. Niet alleen qua vormgeving, maar ook qua gebeurtenis. Je kunt er donder op zeggen dat jouw concurrenten een inhaker bedenken voor kerst of nieuwjaar, maar een succesvolle inhaker is origineler dan dat. Onderzoek wijst namelijk uit dat onvoorspelbare inhakers veel beter presteren dan voorspelbare inhakers. Waar voorspelbare inhakers 2,3 keer zoveel gedeeld worden als een ‘’normale’’ advertentie, worden onvoorspelbare inhakers 3,6 keer zoveel gedeeld.

5. Zonder commerciële boodschap

Wanneer je inhakers naast elkaar legt, zul je zien dat deze geen commerciële boodschap bevatten. Zoals uitgelegd bij punt 2 is het doel van een inhaker om positiviteit te creëren rondom een merk en niet om direct conversies te genereren. De beste inhakers zijn daarom grappig en luchtig van aard. De call-to-action wordt hierbij achterwege gelaten.

Inhaken of afhaken

Het is makkelijk om mee te doen met de inhaaktrend, maar veel bedrijven slaan de plank nog steeds finaal mis. Waarom? Omdat vaak de connectie ontbreekt tussen de actualiteit en het merk. Meedoen om mee te doen dus, maar zoals eerder uitgelegd is relevantie één van de belangrijkste aspecten van een inhaker. Niet inhaken om het inhaken, maar inhaken omdat het relevant is. Dat zou de spirit moeten zijn. Past de gebeurtenis daadwerkelijk bij jouw merk en je doelgroep? En hoe zullen zij hierop reageren? Dit zijn vragen waar je van tevoren goed over moet nadenken voordat je aan een inhaker begint en houd vooral rekening met onverwachte kansen voor jouw bedrijf!

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.