De meest rendabele zoekwoordpositie kiezen

Bij het opzetten van je AdWords campagnes, kan je verschillende doelen hebben. Om deze doelen te bereiken probeer je uiteraard je campagnes en advertentiegroepen zo zorgvuldig mogelijk in te richten en je zoekwoorden zo specifiek mogelijk te kiezen. Maar met een goede inrichting ben je niet direct verzekerd van succes. Natuurlijk speelt de concurrentie ook een belangrijke rol. Veel concurrentie brengt vaak een hoger CPC met zich mee waardoor een top 3 positie veel kosten met zich mee kan brengen. Hierdoor kan het rendement van je campagne onder druk komen te staan. Echter is het lang niet altijd nodig om een top 3 positie te verkrijgen. Wellicht zijn bepaalde advertenties veel rendabeler wanneer ze op positie 4 of 5 staan. Maar hoe ga je dat nu precies achterhalen? In dit blogartikel leggen we uit welk rapport je kunt gebruiken om te bepalen welke posities interessant zijn voor een bepaalde zoekterm.

Het zoekwoordpositie-rapport

Binnen Google AdWords zijn er vele mogelijkheden om je data te analyseren. Toch zijn de mogelijkheden op het gebied van zoekwoord posities beperkt. Uiteraard kun je de gemiddelde positie van je zoekwoord eenvoudig aflezen, maar daar blijft het ook bij. Wanneer je een koppeling met Google Analytics hebt gemaakt zijn de mogelijkheden echter veel ruimer. Om meer data over je zoekwoordposities te bekijken is het zoekwoordpositie-rapport binnen Google Analytics erg handig. Deze kun je terugvinden onder: Acquisitie > AdWords > Zoekwoordposities.

Hoe gebruik je het rapport?

Binnen dit rapport zie je alle zoekwoorden, waarop je adverteert, terugkomen. Standaard geeft de eerste kolom de sessies per term aan. In de tweede kolom kan je nog andere variabelen selecteren. Het is bijvoorbeeld erg interessant om het conversieratio van e-commerce te bekijken voor verschillende zoekwoordposities. In onderstaand voorbeeld is bijvoorbeeld te zien wat het verschil is tussen een top vertoning en een vertoning aan de zijkant. Zoekwoorposities - sessies vs conversieratio Maar let wel op bij het trekken van conclusies! Het hoge conversiepercentage zegt hier niet direct dat je je focus moet gaan leggen op advertenties aan de zijkant. Natuurlijk is dit een extreem verschil in conversieratio. Daarom is het belangrijk dat je ook rekening houdt met andere data voordat je een conclusie trekt. Het CTR is hier bijvoorbeeld ook van belang. Het kan zijn dat er op de Top 1 positie vele malen vaker geklikt is dan op de advertentie aan de zijkant. Hierdoor levert deze top 1 positie wellicht veel meer verkopen op dan de advertentie aan de zijkant.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl