10 E-commerce zomertips

Zomer in Nederland?

In Nederland is het altijd lastig te bepalen wanneer je kunt spreken van zomer. Is dat die extreem warme week in maart of de regenachtige dagen die gepaard gaan met 13 graden in juni? Nou, we kunnen nu toch wel zeggen dat de zomer is begonnen in Nederland, het is zelfs tropisch geweest. Dit betekent actie in de e-commerce branche!

Lekker achteroverleunen in je luie stoel? Geen tijd voor, e-commerce wacht op je!

Nu zijn de zomermaanden voor de meeste webshopeigenaren meestal wat mindere maanden qua omzet en rendement. Toch moet je als webshopeigenaar zeker geen pauze inlassen in deze periode. Het is zelfs belangrijk om zeker niet stil te blijven zitten. De zomer biedt vele kansen en mogelijkheden voor de e-commerce. Gedurende de zomerperiode zijn de klanten vrolijk en positief ingesteld, door het goede weer en het vakantiegevoel. Ze staan open voor vrolijke boodschappen, waar je met je webshop goed op in kunt spelen. Daarnaast worden klanten loyaler wanneer je met regelmaat iets van je laat horen. Door actief te blijven gedurende het hele jaar, en dus óók de zomer, worden je klanten loyaler. Verder heb je kans dat je concurrenten in de zomer juist een stapje terug doen, waardoor jij juist je slag kunt slaan. Reden genoeg dus om de zomer niet zomaar aan je voorbij te laten gaan!

Tips

Maar wat ga je eigenlijk doen wanneer je e-commerce in de zomer goed wilt aanpakken? Hieronder vind je 10 e-commerce marketing zomertips waarmee jij in de zomer aan de slag kunt:

1. Zomerse tint

Geef je shop een zomers tintje. Niets is gekker dan een afbeelding op de homepagina van een winters landschap of modellen gekleed in winterse kledij.

2. Summersale

Doe mee aan een summersale. Dit werkt vaak perfect in de wat mindere maanden om zo een eventuele mindere omzet te beperken. Uitverkoop met een eindtijd/datum doen het vaak erg goed.

3. Leidraad

Geef je bezoekers een leidraad bij een bezoek aan de shop. Laat bezoekers niet hopeloos zoeken in de shop, maar geef ze een extra zetje om een verkoop te stimuleren. Maak bijvoorbeeld een lijst met de meest populaire (zomer)producten van het moment.

4. Social media

Actie op social media! Je klanten zijn misschien weg van waar ze normaal zijn, maar ze zijn echt niet onbereikbaar voor je geworden. Tijdens de zomer zullen je klanten namelijk meer sociale activiteiten hebben dan normaal. De activiteit op social media zal hierdoor tijdens deze periode dan ook toenemen. Zorg dat je dus aanwezig bent op social media en bereik je (potentiële) klanten.

5. Zomerse taal

Check eventuele zomerse taal. Misschien wordt er tijdens de zomer meer gezocht op specifieke termen die je kunt gebruiken voor je campagnes en pagina's in je shop. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt met schoenen, zul je je campagnes nu ook moeten richten op termen als 'zomerschoenen' en 'damesschoen voor de zomer'.

6. Blog

Ga bloggen. Tijdens de zomer heb je tijd om wat dingen te doen waar je normaal niet aan toe komt. Schrijf blogs, gericht op zomerse onderwerpen en events, en zorg zo dat je zichtbaar en vindbaar blijft voor je klanten. Daarnaast kun je door middel van blogs je klanten aan je binden.

7. E-mailmarketing

Ga aan de slag met een zomerse e-mailcampagne. Stuur je klanten een vrolijke nieuwsbrief per mail met zomerse updates of eventuele zomerse acties.

8. Voormalige klanten

Contacteer voormalige klanten. In drukke periodes heb je hier waarschijnlijk geen tijd voor, nu wel. Wie weet maak je ze weer klant!

9. Mobiele webshop

Zorg voor een mobiele webshop, oftewel, een responsive design. De meeste klanten zullen tijdens de zomer een stuk minder vaak achter hun computer kruipen dan normaal. Gelukkig kunnen de meeste mensen niet zonder hun telefoon, waardoor je hierop je klanten perfect kunt bereiken in deze periode. Zorg er daarom voor dat je webshop ook toegankelijk is voor mobiel gebruik.

10. Voorbereiding eindejaar

Bereid je marketingcampagnes voor het eindejaar alvast voor. Het klinkt misschien vreemd, maar sinterklaas, kerst en nieuwjaar zijn vaak het hoogtepunt van het jaar voor webshopeigenaren en altijd erg druk. Niets is fijner dan op tijd hiermee te starten. Begin daarom nu alvast met het maken van een plan voor het eindejaar.

Aan de slag!

Je ziet het al, geen reden om stil te blijven zitten met je e-commerce tijdens de zomerperiode. Naast bovenstaande punten is het vanzelfsprekend ook een uitstekend moment om de huidige werkzaamheden eens wat beter te bekijken en op zoek te gaan naar mogelijke verbeterpunten.

Succes!
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl