E-commerce trends Q1 2015

Evoworks is partner van Thuiswinkel.org (Thuiswinkel Waarborg) en daarom ontvangen wij elk kwartaal een uitgebreid rapport met cijfers over de e-commerce markt n.a.v. onderzoek door marktonderzoekinstituut GFK in opdracht van Thuiswinkel.org. Vorige week verscheen het rapport over het eerste kwartaal van 2015. Uiterst interessant natuurlijk! Zowel voor ons als e-commerce specialist, maar uiteraard ook voor de webshopeigenaren onder ons.

Het gaat goed

Laten we beginnen met de conclusie die wij uit het rapport trekken: het gaat goed met de e-commerce in ons land!
  • Meer mensen die online bestellen
  • Meer productaankopen per persoon
  • De totale online bestedingen zijn behoorlijk toegenomen Deze groei is in vrijwel elke sector terug te vinden. Enkele segmenten stijgen duidelijk boven de rest uit, zoals de speelgoedbranche.

Bevindingen en cijfers

Dit zijn volgens ons de meest interessante e-commerce trends van het eerste kwartaal van 2015 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014:

  • Meer mensen bestellen online 4% meer mensen hebben minimaal één aankoop online gedaan.
  • Meer aankopen per persoon De online kopers doen gemiddeld 14% meer online aankopen.
  • Toename totale bestedingen De totale online bestedingen aan producten betreft € 1,94 miljard. Dit is een toename van 17% ten opzichte van vorig jaar.
  • In totaal iets meer tevreden 2% meer mensen zijn zeer tevreden, 1% is meer tevreden en 2% meer ontevreden. Die laatste groep is absoluut gezien veel kleiner, dus gemiddeld zijn we met z’n allen meer tevreden.
  • Gratis verzending nog altijd belangrijke USP Consumenten vinden verzendkosten steeds vaker het grootste nadeel van online shoppen. Heb jij een webshop? Doe hier je voordeel mee!
  • Ideal for the win Ideal is natuurlijk al langer de koploper in betaalmethodes (86% van de kopers gebruikt Ideal), maar wint ook nog eens terrein ten opzichte van Q1 in 2014.
  • Tablet en mobiel neemt toe Dat wisten we natuurlijk al lang (3% verschil in mobiel en 1% in tablets)
  • Geen verandering in het profiel van de online koper De tijd waarin de grote veranderingen in het profiel van de online koper zaten hebben we al een poosje achter ons gelaten.

Veel potentie voor webshops

Volgens het rapport wordt momenteel slechts 4% van álle productaankopen online gedaan. Dit gegeven in combinatie met bovengenoemde e-commerce trends beloven veel potentie voor webshops in Nederland de komende tijd. Oja, alleen de concurrentie neemt natuurlijk ook toe... maar daar zijn wij voor om die voor te blijven! ;) Er zijn nog veel meer interessante gegevens uit het onderzoek te halen (zoals branche- en productspecifieke trends), maar hiervoor verwijzen wij u graag door naar Thuiswinkel Waarborg en GFK.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl