E-commercediner: van platformkeuze naar livegang

Deze maand organiseerden we in samenwerking met Multisafepay, Kiener en Shopware hét e-commercediner van 2019: een diner volledig in het teken van e-commerceoplossingen, waarbij iedereen na een heerlijk diner naar huis gaat met een bulk aan praktische informatie die direct van toepassing is op het reilen en zeilen van je webshop.

Het thema van dit diner was ‘van platformkeuze tot livegang’. De gasten werden meegenomen in de uitdagingen die je tegenkomt bij het bepalen van je platformkeuze en de do’s en don’ts tijdens én na livegang.

ecommercediner1

Op dinsdag 12 november was het dan eindelijk zover. Na de nodige voorbereiding konden we alle expertise deze avond bundelen om de genodigden de informatie te bieden die nodig is om een replatforming traject zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het diner was op uitnodiging toegankelijk en werd bijgewoond door vele mooie organisaties die uit alle hoeken van het land kwamen om het e-commercediner in Baarn bij te wonen. Onder de genodigden waren webshops die nog in de oriënterende fase zaten wat betreft replatforming, webshops die er mee bezig waren en webshops die net live waren op een nieuw platform. Eén ding hadden ze deze avond allemaal gemeen: iedereen was op de een of andere manier bezig met een replatforming traject.

Vanaf 17.00 uur werden alle genodigden welkom geheten op kasteel De Hoge Vuursche in Baarn. Wist je trouwens dat dit dé nummer één trouwlocatie is van Nederland? De avond werd aan elkaar gepraat door dagvoorzitter Evelien Bouma. Zij onderwierp Multisafepay, Kiener, Shopware en ons aan een krachtig vragenvuur over de belangrijkste keuzes die gemaakt moeten worden tijdens een traject van replatforming.

Onderwerpen van de avond

Gedurende de avond kwamen de volgende onderwerpen aanbod:

- Het maken van een platformkeuze - Kiener & Shopware

- De rol die payments hierin heeft - Multisafepay

- Het migratietraject - Kiener & Evoworks

- De rol van online marketing tijdens ontwikkeling en livegang - Evoworks

- De daadwerkelijke livegang - Kiener

Een inkijkje in de avond

Nadat alle genodigden waren gearriveerd werd er eerst kennis gemaakt en besproken hoe iedereen raakvlakken had met het thema van de avond: replatforming. Vervolgens werd er direct afgetrapt met het eerste onderwerp van de avond: het maken van een platformkeuze. Tijdens dit onderdeel stelde Evelien diverse vragen die ingingen op zaken als: hoe kies je een platform, waar moet je op letten en welke afwegingen dien je te maken? Shopware-specialist Kiener ging samen met Shopware dit vragenvuur aan en gaven de gasten antwoord op al hun vragen. De belangrijkste takeaway: kijk naar je eigen business. Het platform moet niet centraal staan, maar dient (enkel) een middel te zien om je doelen te bereiken. Laat het platform zelf dus geen doel op zich zijn.

Inmiddels was het tijd voor het voorgerecht en genoot iedereen van een lekkere gegrilde tonijn met garnering, om vervolgens door te kunnen gaan met het tweede onderwerp van de avond: de rol van payment bij replatforming. Tijdens dit onderdeel gaf Multisafepay meer informatie over betaaloplossingen en hoe dit van belang is bij een replatforming traject.

Aansluitend hierop werd er doorgegaan met het derde onderwerp van de avond: het migratietraject. Evelien had een hoop vragen paraat welke door Kiener en ons werden behandeld. Zo werd er ingegaan op de zaken die aan bod komen tijdens een migratie. Een aantal belangrijke takeaways waren onder meer de vindbaarheid van een webshop. Niet enkel de online marketing partner dient hiermee aan de slag te gaan, ook de technische partij moet hier serieuze aandacht aan besteden. Ook werd duidelijk dat het zaak is om zo snel mogelijk een partner in online marketing in de armen te slaan. Het liefst helemaal vanaf het begin, zodat iedereen op de hoogte is van wat er speelt, er advies kan worden gegeven in de te maken keuzes en alles tijdig kan worden voorbereid om de migratie zo goed mogelijk te laten verlopen. Hoe langer er gewacht wordt, hoe groter de kans op problemen.

Toen was het hoog tijd voor het hoofdgerecht. Na een overheerlijke maaltijd van ossenhaas medaillons kon het vierde onderwerp van de avond worden aangesneden. Onze e-commerce specialist Tom Freriks ging in op de rol van online marketing tijdens de ontwikkeling en livegang. Hierin werd er een inkijkje gegeven in de manier waarop Evoworks migraties aanpakt en hoe we hier tegenaan kijken. De belangrijkste takeaways waren dat het belangrijk is om te focussen, te kijken naar je strategie en het onderscheidend vermogen. Focus hierbij op een segment en breidt dit later uit. Hierbij is het belangrijk om te beseffen dat een migratie ook een mooie kans biedt om zaken opnieuw aan te pakken. Kan de menu-indeling bijvoorbeeld stukken beter? Neem dit tijdens de migratie gelijk mee op de nieuwe omgeving.

Onder het genot van een lekker kopje koffie werd vervolgens het vijfde en laatste onderwerp van de avond aangesneden: de daadwerkelijke livegang. Shopware-specialist Kiener ging in op vragen als ‘Wat zijn de grootste valkuilen bij livegang?’, ‘Hoe ziet zo’n traject er uit?’, ‘Hoe kun je de livegang zo vlekkeloos mogelijk laten verlopen?’. De belangrijkste boodschap hierbij was: stem de verantwoordelijkheden en verwachtingen vóór livegang duidelijk af met alle betrokken partijen. Zo voorkom je verrassingen tijdens en na de livegang.

Het einde is in zicht

Nu het laatste onderwerp aan bod was geweest, werden er nog volop ervaringen en vragen gedeeld met elkaar. Evelien zorgde ervoor dat alle behandelde zaken werden teruggekoppeld aan degenen waarop dit van toepassing was. De hele avond was er volop interactie en er werd nog lang nagetafeld. Om 21.30 uur was het dan toch echt tijd om het e-commercediner af te ronden en met een gevulde buik en een bulk aan informatie richting huis te gaan.

We kijken terug op een zeer succesvolle editie van het e-commercediner. Aan alle genodigden: bedankt voor jullie aanwezigheid en het maken van deze avond. Aan Kiener, Shopware en Multisafepay: bedankt voor de mogelijkheid om dit samen te organiseren en de prettige samenwerking. Op naar de volgende editie!

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.