Een aangepast rapport in Google Analytics maken

In een eerder artikel zijn we ingegaan op het aanmaken van een Google Analytics dashboard. Hierin hebben we uitgelegd hoe je, door middel van widgets, een dashboard kunt creëren van statistieken die voor jou interesseren zijn. Deze dashboards kunnen erg handig zijn als overzicht van je prestaties in een bepaalde periode. Met de widgets kan je echter niet meerdere statistieken of dimensies met elkaar combineren. De aangepaste rapporten daarentegen bieden deze mogelijkheid wel. Hiermee kan je gemakkelijk statistieken uit verschillende standaardrapporten met elkaar combineren in een overzicht. In dit blogartikel laten we je zien hoe je een aangepast rapport in Google Analytics maakt. Als voorbeeld hebben we ervoor gekozen om een rapport te maken waarin je AdWords prestaties overzichtelijk weergegeven worden.

Welke statistieken gebruik je in je aangepast rapport?

Adwords conversiepad In Google Analytics is het niet mogelijk om in je standaard AdWords rapport de opbrengsten en kosten in één overzicht te vergelijken. Door een aangepast rapport te maken, kan je dit wel in een overzicht weergeven. Maar welke gegevens wil je dan in je overzicht opnemen? Om je AdWords prestaties te beoordelen moet je je afvragen welke gegevens je wilt analyseren. Daarbij kan je het beste kijken naar het proces dat de consument doorloopt in zijn zoek- en aankoopgedrag. Een goede AdWords-campagne zou de consument stap voor stap naar een aankoop moeten leiden. Het is dan ook belangrijk om alle stappen in je rapportage op te nemen. Op deze manier kan je analyseren waar de consument afhaakt en waar je dus moet ingrijpen. De afbeelding hiernaast geeft het zoek- en aankoopproces weer. Alle gegevens die je in dit proces ziet, kan je ook opnemen in je aangepaste rapport.

Het aangepaste rapport maken in Google Analytics

Nu je weet welke statistieken je in je rapport op wilt nemen, kan je beginnen met het maken van je aangepaste rapport in Google Analytics. Een rapport maak je als volgt: Ga naar: Aangepaste rapporten > nieuw aangepast rapport > Geef je rapport een titel > Geef je tabblad een naam > vul de statistieken aan zoals in onderstaande afbeelding. Screenshot aangepast rapport adwords Je kunt het aangepaste rapport ook downloaden en direct gebruiken.

Hoe kan je het aangepaste rapport gebruiken?

Nu je het aangepaste rapport aangemaakt hebt, kan je het rapport gaan gebruiken. Je hebt nu als het goed is een rapportage waarin alle prestaties van je AdWords-campagnes staan. Bij het bekijken van de statistieken kunnen er een aantal zaken opvallen. Denk aan:

    • Het CTR valt erg tegen

In dit geval vindt de consument je advertentie waarschijnlijk niet aantrekkelijk genoeg. Schrijf eens een nieuwe advertentie en kijk of je het CTR op deze manier omhoog kunt krijgen.

    • Je ROI staat in de min

Dit geeft aan dat je campagne meer gekost heeft dan deze opgeleverd heeft. Wanneer dit het geval is, zal je naar je campagne kosten moeten gaan kijken. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je te brede zoekwoorden hebt gekozen. Kijk dan naar de zoekwoorden die je wilt uitsluiten voor je campagne.

    • Het conversiepercentage is laag

Wanneer dit het geval is, kan je niet direct een conclusie trekken hieruit. Je zult verder moeten gaan analyseren waar het aan kan liggen. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de consument niet aantreft wat hij zoekt. Kijk dan eens of je de juiste bestemmingspagina hebt toegevoegd. Het kan ook voorkomen dat je niet biedt wat je in je advertentie beloofd hebt. Een consument haakt dan al snel af. Bij het bekijken van dit rapport is het in eerste instantie van belang dat je de opvallende knelpunten eruit weet te halen. Als je vervolgens verder gaat analyseren zal je al snel achterhalen wat je moet aanpassen aan je campagnes of webshop om je advertenties beter te laten converteren. Naast dit aangepaste rapport voor AdWords kan je natuurlijk allerlei rapporten aanmaken. Bedenk van te voren goed wat je wilt weten en welke statistieken je nodig hebt. Dit maakt het aanmaken van je rapport een stuk gemakkelijker.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl