Een goede klantrelatie is goud waard

Het belang van een goede klantrelatie

Het hebben van een goede klantrelatie is tegenwoordig belangrijker dan het ooit is geweest. Je zult er waarschijnlijk niet raar van opkijken; de manier waarop je als merk omgaat met je klanten en een relatie met ze opbouwt, heeft een grote invloed op het aankoopgedrag. Het draait tegenwoordig niet alleen meer om het hebben van een goede merkwaarde, maar ook om de manier waarop je als merk de klanten aan je bindt. Het sociale aspect van een merk wordt steeds belangrijker.

client-relationship

Nu is het opbouwen en het hebben van klantrelaties uiteraard niets nieuws, maar er komt wel steeds meer nadruk op te liggen. Een goede en gezonde relatie met je klanten kan ervoor zorgen dat je je concurrenten ver achter je laat liggen. Wanneer je het opbouwen en onderhouden van klantrelaties op een goede manier aanpakt kan het functioneren als een Unique Selling Point (USP). Ook is het hebben van een goede klantrelatie goed voor de loyaliteit van je klanten en heeft het een zeer positieve invloed op het conversiepercentage.

Hieronder bespreken we een aantal punten die van belang zijn voor een goede relatie met je klanten. Ook zullen we een aantal tips geven, waarmee je zelf aan de slag kunt.

Vertrouwen

Het creëren en opbouwen van vertrouwen is essentieel voor het realiseren van goede klantrelaties. Zo zorg je voor een goed vertrouwen tussen jou en je klant:

  • Openheid: communiceer open en duidelijk naar je klanten.
  • Doelgroep: communiceer op de juiste manier met je doelgroep. Pas je communicatie op de doelgroep aan.
  • Expertise: laat duidelijk zien dat je expertise hebt van hetgeen je aanbiedt.

Betrokkenheid

Betrek je klanten bij je merk. Voor betrokken klanten is de drempel om met de concurrent in zee te gaan hoger dan voor klanten die niet betrokken zijn met het merk. Zo zorg je voor betrokkenheid:

  • 'Over ons' pagina: Zorg ervoor dat er een 'over ons' pagina op je webshop staat. Hier kunnen bezoekers meer lezen over het merk, het ontstaan ervan en je missie.
  • Nieuwsbrief: houd je klanten op de hoogte en betrek ze bij je merk door regelmatig een nieuwsbrief te sturen.
  • Acties: bedenk regelmatig een actie, waarbij je klanten actief laat participeren met het merk.
  • Zet je klanten in het zonnetje: neem zo nu en dan een moment om een klant in het zonnetje te zetten.

Onderhoud

De relatie die je met je klanten hebt moet onderhouden worden. Hierbij is het onderhouden van een goed klantcontact van groot belang. Hoe zorg je voor een goed onderhoudt?

  • Reageren: reageer snel op vragen en berichten. Wanneer een vraag of bericht lang onbeantwoord blijft zal een potentiële klant gemakkelijk naar de concurrent gaan. Houd al je kanalen waar (potentiële) klanten vragen en berichten kunnen sturen dus goed in de gaten!
  • Nieuwsbrief: stuur met enige regelmaat een nieuwsbrief.
  • (bedank)Mail: stuur na aankoop altijd een bedankmail. Ook is het aantrekkelijk om na een aantal weken een bericht te sturen met de vraag hoe de aankoop bevalt.

Input delen

Deel de input van je klanten. Deel met de rest van de wereld wat je merk voor je klanten betekent. Laat je potentiële klanten zien wat je voor ze kunt betekenen en hoe je met je klanten omgaat.

  • Social media: deel positieve berichten van klanten op de sociale kanalen waarop je actief bent.
  • Recensies: voeg recensies toe aan je webshop
  • Merk zelf: deel als merk zelf ook wat je doet om een goede relatie met je klanten te onderhouden.

Persoonlijke benadering

Zorg voor een persoonlijke benadering. Hierdoor voelen klanten zich speciaal en juist niet één van de zovelen. Zo zorg je voor een persoonlijke benadering:

  • Naam: benader je klanten bij hun (voor)naam.
  • Gerichte acties: maak specifieke acties die passen bij de klant.
  • Personaliseer de bestelling: doe bijvoorbeeld een kleine 'persoonlijke' boodschap bij de bestelling.

Klant is koning

Zelfs wij, als online marketing bureau in Arnhem, houden hier ALTIJD rekening mee: Zonder je klant ben je niets waard! Zorg er dus voor dat ze met respect worden behandeld.

Het is niet onverstandig om zo nu en dan eens op een rijtje te zetten wat jij eraan doet om een goede relatie op te bouwen en te onderhouden met je klanten. Er zijn altijd mogelijkheden voor verbetering en wellicht kun je dat met de input van dit blogartikel al realiseren.

Een relatie met je klant, daar kun je op bouwen!

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.