Gebruik van exacte zoekwoorden gaat veranderen

Het inzetten van Google AdWords is voor veel webshop-eigenaren een belangrijk kanaal. Maar hoe zet je dit kanaal nu op een juiste manier in en op welke manier bereik je de juiste doelgroep? Een goede campagne is onder andere afhankelijk van de juiste zoekwoordkeuze en de daarbij horende zoekwoord instellingen. Hoe beter het zoekwoord aansluit bij je bestemmingspagina en de behoefte van je doelgroep, deste groter de kans op een conversie. Een van de oudste instelling voor je zoekwoord is, naast 'brede zoekwoorden' instelling, de 'exacte zoekwoorden' instelling. Google kondigde onlangs aan dat er vanaf eind september veranderingen zullen plaatsvinden bij de instellingen voor het gebruik van exacte zoekwoorden. In dit blogartikel leggen we uit wat deze veranderingen zijn en wat dit voor invloed heeft op je campagnes.

Sterk gelijkende varianten

Tot op heden is het mogelijk om de sterk gelijkende varianten van het zoekwoord uit te sluiten zodat je advertentie alleen vertoond wordt bij het exacte gebruik van jouw zoekterm. Op deze manier heb je volledige controle op de plaatsing van je advertentie voor de betreffende zoekterm. Wanneer je deze functie niet activeert, zal Google namelijk ook variaties van de zoekterm opnemen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld: spelfouten, enkelvouds- en meervoudsvormen, acroniemen, vervoegingen of verbuigingen van de stam, afkortingen en didactische tekens. Vanaf eind september zal deze functie echter niet meer mogelijk zijn voor zowel je exacte- als je woordgroep zoektermen. Hierdoor zullen je advertenties ook vertoond gaan worden bij bijvoorbeeld spelfouten van de betreffende zoekterm.

Voor- en nadelen

De aanpassingen van deze zoekwoordinstellingen hebben zowel voor- als nadelen. Een veel besproken nadeel is het feit dat je een stukje controle verliest over je campagne. Je kunt immers niet meer op een exacte zoekterm adverteren, zonder daarbij ook sterk gelijkende varianten op te nemen. Hierdoor heeft Google weer wat meer controle gekregen over het bereik van je campagne en de plaatsing van je advertentie. Je kunt dit natuurlijk ook zien als voordeel. Nu worden bijvoorbeeld kleine typefouten ook meegenomen in de veiling, waardoor je advertentie vaker vertoond zal woorden aan je doelgroep. Een kleine spelfout zou er bijvoorbeeld nu voor zorgen dat je advertentie helemaal niet vertoond wordt, terwijl je met je advertentie wel in zou kunnen spelen op de behoefte van je doelgroep. Wil je toch veelvoorkomende typo's gaan uitsluiten? Dan zal je ze stuk voor stuk op moeten gaan nemen in de uitsluitingszoekwoorden van je campagne.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl