Google Ads Remarketingtag plaatsen

Remarketing is een hele makkelijke manier om nog eens onder de aandacht te komen bij mensen die jouw website eerder bezocht hebben. Met Google Ads Dynamische Remarketing ga je nog een stapje verder. Hierbij adverteer je met specifieke producten die door een bezoeker bekeken zijn. Tijdens het surfen op andere websites wordt deze oud-bezoeker herinnerd aan die leuke schoenen die hij eerder bekeek, maar niet kocht. Misschien was er toen een reden om niet te converteren, maar die reden is er nu misschien niet meer is. Heb je een webshop en pas je geen dynamische productremarketing toe? Gemiste kans!*

Wat is de Dynamische Remarketingtag?

Dynamische remarketing campagnes maken is met behulp van ons Stappenplan (en een beetje Google Ads kennis) goed te doen. Een onderdeel van het stappenplan is het plaatsen van de Dynamische Remarketingtag. De tag voegt bezoekers van je website toe aan remarketinglijsten en koppelt ze aan unieke ID's van feeditems die ze hebben bekeken. Zonder deze tag kun je dus geen dynamische remarketing toepassen, maar gelukkig heb je voor het plaatsen hiervan weinig technische kennis nodig.

Hoe plaats je de Dynamische Remarketingtag?

Stap 1: Conversie-ID en Conversielabel aanmaken

Voordat je begint met het plaatsen van de tag ga je naar Google Ads om een Conversie-ID en Conversielabel aan te maken. Deze variabelen heeft de remarketingtag nodig, zodat bezoekers die het product op jouw website gekocht hebben, niet alsnog advertenties hiervoor te zien krijgen. Doorloop de volgende stappen:

  • Klik rechtsboven in het menu op ‘Tools en Instellingen’ en klik op Conversies (onder Metingen). Je krijgt een overzicht van je conversieacties. Staat er al een conversieactie tussen voor de categorie: Aankoop/verkoop en de bron: Website (geen Analytics!)? Dan heb je al een Conversie-ID en Conversielabel. Om dit te bekijken, klik je op de Conversieactie. Je krijgt nu een kader te zien met de Instellingen en daaronder een klein kader met Tag instellingen. Klik de Tag instellingen open en klik op Google Tag Manager gebruiken. Je ziet hier je Conversie-ID en Conversielabel staan.
  • Als je nog geen Conversieactie voor aankopen (met als bron Website) hebt, druk dan linksboven op het plusje en vul alle gegevens in zoals in de afbeelding hieronder.
  • conversieactie-google-ads

  • Wij hebben er in het voorbeeld voor gekozen om de conversie op te nemen, maar als je ook conversieacties vanuit Analytics hebt geïmporteerd, vul je maar bij een van de twee ‘Ja’ in. Ook het Attributiemodel is niet voor elke webshop en/of product hetzelfde. Klik vervolgens op Maken en doorgaan. Je komt nu bij het instellen van de Tag. Kies voor Google Tag Manager gebruiken en je krijgt je Conversie-ID en Conversielabel te zien. Kopieer deze alvast naar een kladblok. Klik op volgende en daarna op gereed.
  • Stap 2: Variabelen inbouwen in Google Tag Manager

    Hieronder lees je hoe je de variabelen inbouwt voor je tag. Hiermee kan de tag gegevens van je website verzamelen.

  • Klik in Google Tag Manager op Variabelen. Als je al een Conversie-ID en Conversielabel had, kijk dan eerst of deze variabelen al zijn ingebouwd. Zo ja, dan hoef je dit niet meer te doen.
  • Om de variabele voor het Conversie-ID in te bouwen, klik je op Nieuw. Geef de variabele een Naam: Conversie ID. Kies bij Type Variabele voor Constant en vul bij Waarde het Conversie-ID nummer in dat je gevonden hebt in Google Ads. Klik op opslaan.
  • Om de variabele voor het Conversielabel in te bouwen, klik je weer op Nieuw. Geef de variabele een Naam: Conversielabel. Kies bij Type Variabele voor Constant en vul bij Waarde het Conversielabel nummer in dat je gevonden hebt in Google Ads. Klik op opslaan.
  • Tot slot bouwen we de variabelen voor de gegevenslaag in. Dit zijn de gegevens over de pagina en het product dat bekeken is. Je maakt 3 variabelen aan: pagetype, product-ID en total value. Klik hiervoor weer op Nieuw en maak ze stuk voor stuk aan. De naam van de variabele voor gegevenslaag moet exact de sleutel zijn zoals deze in de code is geschreven. Kies bij Versie voor Versie 2. Geef de variabele voor het gemak dezelfde naam als de sleutel in de code.
  • Stap 3: Google Ads Remarketingtag aanmaken

    Volg onderstaande stappen om de tag aan te maken.

  • Klik in Google Tag Manager op Tags en vervolgens rechtsboven op Nieuw.
  • Geef de tag een naam: Google Ads Dynamische Remarketingtag.
  • Klik op het pennetje bij Tagfiguratie en kies voor het type tag Google Ads Remarketing.
  • Klik bij Conversie-ID op het plusje en kies de variabele die je net gemaakt hebt: Conversie-ID
  • Klik bij Conversielabel op het plusje en kies de variabele die je net gemaakt hebt: Conversielabel.
  • Kies bij aangepaste parameters voor Gegevenslaag gebruiken en selecteer de drie variabelen die je net gemaakt hebt voor pagetype, product-ID en total value.
  • Kies bij Triggers voor All Pages.
  • Stap 4: Testen en implementeren

    Voordat je de tag publiceert, altijd eerst testen!

  • Klik nu eerst rechts bovenin op Voorbeeld
  • Open je website in een nieuw tabblad (zelfde browser). Als het goed is krijg je onderin een extra venster te zien van Google Tag Manager. Zo niet? Laad de pagina dan opnieuw.
  • Kijk in het tabblad Summary of de Google Ads Remarketingtag onder het kopje Tags Fired On This Page staat. Zo ja, dan is de tag goed geplaatst. Zo niet, loop dan alles na of alles goed ingevuld is.
  • Als je nieuwe tag werkt, ga dan links bovenin in Tag Manager naar Werkruimte en klik vervolgens rechts bovenin op Verzenden. Geef de versie eventueel een naam en beschrijving en klik op Publiceren.
  • *Het is niet voor alle productcategorieën mogelijk om remarketing toe te passen. Bekijk hier het beleid.

    Beter rendement?

    Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.