Google Analytics Informatiegebeurtenissen gebruiken

Het rapport informatiegebeurtenissen kan zeer nuttig zijn voor zowel een actieve Google Analytics gebruiker als de wat minder actieve gebruiker. In dit rapport worden er namelijk meldingen weergegeven voor 'opvallende' veranderingen binnen je account. Hierbij kan er onderscheid gemaakt worden tussen twee verschillende typen meldingen. De automatische meldingen en de aangepaste meldingen. In dit blogartikel zullen we uitleggen hoe je beide rapporten uit de Google Analytics informatiegebeurtenissen kunt gebruiken.

Automatische meldingen

De automatische meldingen worden door Google Analytics gegenereerd op basis van significante veranderingen in je data. Hierbij worden voorgaande prestaties vergeleken met de huidige prestaties. Mocht er een opvallende verandering zijn, dan krijg je automatisch een melding van Google Analytics. De melding is dan terug te zien in het overzicht van de informatiegebeurtenissen. Deze meldingen kunnen erg handig voor actieve Analytics gebruikers zijn. Wellicht bekijk je nu alleen de rapporten waar je directe resultaten kunt zien zoals het verkeersrapport of het e-commerce rapport. Het gevaar hiervan is dat het voor kan komen dat je andere belangrijke gegevens over het hoofd gaat zien. Door dagelijks even naar de informatiegebeurtenissen te kijken, kan je wellicht interessante kansen achterhalen waar je normaal gesproken nooit aan gedacht had. Denk bijvoorbeeld aan een productpagina die opeens een veel meer bezoekers getrokken heeft. Ook kunnen belangrijke knelpunten tevoorschijn komen die de aandacht behoeven. Zo zou het voor kunnen komen dat een belangrijke pagina een zeer hoog bouncepercentage heeft.

Aangepaste meldingen

De aangepaste meldingen daarentegen, kunnen voor zowel actieve als minder actieve gebruikers interessant zijn. Hiermee kan je namelijk meldingen instellen voor statistieken die voor jou interessant zijn. Zo hoeft een minder actieve gebruiker zich geen zorgen te maken over de prestaties van zijn webshop. Op het moment dat de statistieken 'ongewone' resultaten laten zien dan krijg je een meldingen en kan je gaan analyseren waarom de statistieken afwijken. Voor de actieve gebruiker kunnen aangepaste meldingen interessant worden wanneer je bepaalde statistieken niet zo vaak analyseert. Het kan namelijk voorkomen dat bepaalde afwijkingen niet opvallen. In de automatische meldingen zou je deze zaken tegen kunnen komen. Wanneer dit voorkomt, kan je direct een aangepaste melding maken zodat je in de toekomst op de hoogte gehouden wordt wanneer de afwijking weer voorkomt. Je kunt natuurlijk ook zelf in kaart brengen welke aangepaste meldingen voor jouw webshop van belang zijn. De statistieken die je niet zo vaak bekijkt, kan je bijvoorbeeld in de aangepaste meldingen vastleggen. Zolang de statistieken niet afwijken is er, als het goed is, niets aan de hand. Mocht het voorkomen dat meldingen dagelijks terug blijven komen, dan is het verstandig om even te checken of je de melding wel goed ingesteld hebt.

Interessante aangepaste meldingen voor je webshop

Om je op weg te helpen geven we alvast een aantal voorbeelden van aangepaste meldingen die interessant kunnen zijn voor je webshop:

  • De omzet per week/maand daalt onder een bepaald niveau
  • Het bouncepercentage van je best verkopende product neemt met een bepaald percentage toe t.o.v. de voorgaande dag.
  • Je conversiepercentage daalt onder een bepaald niveau t.o.v. de afgelopen week.
  • Het aantal bezoekers daalt met een bepaald percentage t.o.v. de afgelopen maand
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl