Google gaat index splitsen en legt de focus op mobiel

[fullwidth background_color="" background_image="" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_webm="" video_mp4="" video_ogv="" video_preview_image="" overlay_color="" overlay_opacity="0.5" video_mute="yes" video_loop="yes" fade="no" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding_top="20" padding_bottom="20" padding_left="0" padding_right="0" hundred_percent="no" equal_height_columns="no" hide_on_mobile="no" menu_anchor="" class="" id=""][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Op 13 oktober kondigde Google aan dat er “binnen enkele maanden” een grote verandering zou gaan plaatsvinden in de zoekresultaten. De huidige index zal worden opgesplitst in twee delen: een voor mobiel en een voor desktop. Hierbij zal de mobiele index de primaire index worden en de desktop versie zal een “tweede” positie gaan innemen. Mobiel eerst We leven inmiddels in een tijd waarin smartphones een steeds belangrijker wordend onderdeel van ons leven zijn. Online marketing blijft in dat opzicht niet achter. De afgelopen jaren zijn er al verschillende veranderingen aan zoekmachines doorgevoerd om de mobiele zoekresultaten te verbeteren. Zo geeft Google sinds 2015 al hogere zoekposities aan websites die mobielvriendelijk zijn. De aankomende splitsing van de Google index is hierin de volgende grote stap. Wat gaat er veranderen? De huidige zoekresultaten index zal worden opgesplitst in mobiel en desktop. Hierdoor krijgen mobiele gebruikers zoekresultaten te zien die specifiek op mobiel gericht zijn. Zo wil Google mobiele gebruikers beter bedienen. Deze aankomende verandering is exact het tegenovergestelde van de huidige situatie. Momenteel worden de mobiele zoekresultaten nog gebaseerd op dezelfde resultaten als die een desktop gebruiker zou vinden en worden de posities aangepast op basis van mobielvriendelijkheid. Bovendien heeft Google al aangegeven dat de mobiele index de belangrijkste van de twee zal zijn. Deze zal gaan fungeren als primaire index, en zal dus meer up-to-date zijn dan de desktop versie. Naar verwachting zal dit in de praktijk niet een verschil van dagen zijn, maar eerder minuten of uren. Binnenkort zullen we dus naar onze mobiel grijpen voor de meest recente zoekresultaten. Wat betekent dit voor mijn website? Als online marketeers hebben we nu al de neiging om flink aan te dringen op mobielvriendelijkheid bij het optimaliseren van websites. Nu Google qua prioriteit volledig overgaat op mobiel, lijkt het erop dat dit nog belangrijker dan ooit gaat zijn. Het is aannemelijk dat websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers deze verandering als negatief zullen gaan ervaren. Dit voor zijn is natuurlijk het beste. Zorg ervoor dat een website ook voor mobiele gebruikers gebruiksvriendelijk is. Denk hierbij niet alleen aan de lay-out, maar ook aan het soort content dat een mobiele zoeker zou willen zien. Ook belangrijk voor de nieuwe mobiele index is de snelheid van de mobiele website. Het is dan ook geen toeval dat Google een jaar geleden de “accelerated mobile pages (AMP)” introduceerde. Hiermee wilde Google de snelheid van het mobiele web enorm vergroten. Deze aankomende verandering heeft er alle schijn van om van grote invloed te gaan zijn. Dit hoeft echter niet negatief te zijn. Bereidt uw webshop voor, kom de mobiele gebruikers nu al tegemoet. Het zal in het heden en in de toekomst alleen maar een positief effect hebben.[/fusion_text][/one_full][/fullwidth]
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl