Google introduceert Enhanced Ecommerce in Google Analytics

Onlangs heeft Google een grote update aan het huidige E-commerce rapport in Google Analytics geïntroduceerd. Deze update verschijnt onder de naam Enhanced Ecommerce en brengt een aantal interessante mogelijkheden met zich mee. In dit blogartikel hebben we de belangrijkste aanpassingen voor je op een rijtje gezet.

Beter inzicht in productprestaties

Een zeer welkome aanvulling is het verbeterde inzicht in productprestaties. Met de update krijg je de volgende inzichten:
  • Het aantal keren dat een product wordt vertoond;
  • Het aantal keren dat er wordt doorgeklikt naar het product;
  • Producten die worden toegevoegd en verwijderd aan de winkelwagen.
De bovenstaande mogelijkheden geven je beter inzicht in de mate waarin producten zichtbaar zijn en hoe deze vervolgens presteren. Naar aanleiding van deze gegevens kun je keuzes maken omtrent de focus van marketingactiviteiten op bepaalde productgroepen, de aandacht die op bepaalde producten worden gelegd en assortiment overwegingen maken.

Verbeterde conversie trechter

Naast een beter inzicht in de productprestaties is ook de weergave van de conversie trechter verbeterd. In plaats van de huidige verticale weergave wordt de trechter nu horizontaal weergegeven. Hierbij kun je, naast het inzicht in de verschillende pagina's die worden bezocht, ook events tracken. Hierbij kun je denken aan het invullen van een formulier of het selecteren van een betaalmiddel. Hierdoor krijg je een beter inzicht in de prestaties van het checkout-proces van je webshop. Een voorbeeld van de verbeterde conversie trechter zie je hieronder: Enhanced ecommerce trechterweergave Ook kun je de conversie trechter nu per segment bekijken. Hierdoor kun je bijvoorbeeld in kaart brengen hoe bezoekers die via Google AdWords zijn binnengekomen presteren in het checkout-proces en in hoeverre dit afwijkt van alle bezoekers. Naast de beschreven verbeterde weergave wordt het rapport ook uitgebreid met een tweede trechter. In deze trechter krijg je inzicht in de prestaties vanaf de homepagina. Hierbij wordt er gekeken naar de stroom bezoekers tussen de homepagina, categoriepagina, productpagina en de chekout.

Interne promoties meten

Een nieuw rapport dat wordt geïntroduceerd is het internal promotion rapport waarin je de prestaties van promoties binnen je webshop kunt meten. Heb je bijvoorbeeld een bepaalde banner waarmee een actie onder de aandacht wordt gebracht, dan kun je het aantal vertoningen, klikken en het doorklikpercentage terugzien.

Importeren van externe data

Ook nieuw is de mogelijkheid om externe data te importeren in Google Analytics. Interessante voorbeelden hierbij zijn:
  • Retouren en annuleringen: hiermee kun je beter inzicht krijgen in de daadwerkelijk winst die is gerealiseerd;
  • Product meta data: importeer bijvoorbeeld de bijbehorende kleur van een product.

Implementeren van Enhanced Ecommerce

Om gebruik te kunnen maken van de beschreven updates moet je eerst overstappen naar Universal Analytics. Vervolgens dien je het meetscript aan te passen om ervoor te zorgen dat de gegevens beschikbaar komen.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl