Google komt met de Search Funnels Attribution Modeling Tool

Via Google+ kondigde Google haar nieuwe AdWords tool aan: de Search Funnels Attribution Modeling Tool. Met deze tool zullen marketeers een beter beeld moeten krijgen van de verschillende campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden die een bijdrage geleverd hebben aan de conversie. Het komt nog wel eens voor dat een bezoeker op verschillende advertenties klikt voordat de conversie daadwerkelijk plaatsvindt. De laatste advertentie, waar men op klikt en die converteert, krijgt nu alle credits binnen AdWords. De voorgaande advertenties worden daardoor vaak ondergewaardeerd. Met de nieuwe tool is het vanaf nu ook mogelijk om te achterhalen welke andere zoekwoorden, advertentiegroepen of campagnes tot de salesfunnel behoren en op welke manier ze een bijdrage geleverd hebben aan de conversie.

Hoe werkt de tool?

Google stelt vijf nieuwe modellen ter beschikking om waarde toe te kennen aan campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden die leiden tot conversies. Er kan gebruik gemaakt worden van de volgende modellen:

  • Laatste klik: Kent alle credits voor de conversie toe aan het zoekwoord, waar het laatst op geklikt is.
  • Eerste klik: Kent alle credits voor de conversie toe aan het zoekwoord waar het eerste op geklikt is.
  • Lineair: Verdeelt de credits voor de conversie gelijkmatig over alle kliks op het gehele pad. Ieder zoekwoord waar op geklikt is, totdat de conversie plaatsvindt, krijgt dus evenveel credits als alle andere zoekwoorden op het pad.
  • Tijdsverval: Geeft meer credits naarmate de klik dichter bij de conversie komt te liggen.
  • Op basis van positie: Geeft 40% van de credits aan de eerste en laatste klik. De overige 20% wordt gelijkmatig verdeeld over de tussenliggende kliks op het pad.

Waar kan je de tool vinden?

De Attribution Modeling Tool kan als volgt (vanuit Google AdWords) worden gevonden: Hulpprogramma's en analyse > Conversies > Zoektrechters (helemaal links onderin) > Toeschrijvingsmodel De komende tijd zullen we gebruik gaan maken van deze nieuwe functies binnen Google AdWords. Ook houden we de ontwikkelingen natuurlijk goed in de gaten en zullen we in de toekomst het gebruik van de Search Funnels Attribution Modeling Tool wellicht verder toelichten.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl