Google lanceert nieuw platform: Firebase Analytics

Tijdens het jaarlijkse Google I/O event heeft Google een nieuwe versie van Firebase gelanceerd voor mobile web development. Het doel van dit platform is het ondersteunen van developers in het (door)ontwikkelen van mobiele applicaties. Het nieuwe platform (Firebase Analytics) maakt het volledig doormeten en analyseren van mobiele applicaties mogelijk. Zo kunnen de applicaties worden geoptimaliseerd om meer bezoekers te verkrijgen en om extra inkomsten te genereren via deze applicaties. Firebase Analytics is een universeel platform dat zowel het besturingssysteem Android als iOS ondersteunt. Het Firebase Analytics platform (beperkte mogelijkheden) is per direct kosteloos beschikbaar, de mogelijkheden zijn uit te breiden met extra pakketten.

Voordelen van Firebase Analytics

De nieuwe Google Firebase Analytics brengt veel voordelen met zich mee, waardoor snel hoogwaardige applicaties met het platform ontwikkeld kunnen worden. Google geeft aan dat Firebase Analytics de kern van Firebase. Dit is een gratis oplossing waar hoogwaardige mobiele applicatie analyses mee gemaakt kunnen worden. Mobiele applicatie ontwikkelaars beschikken met Firebase Analytics over talloze voordelen en mogelijkheden. Hieronder staan enkele van deze voordelen weergegeven:
  • Werkt uitstekend in combinatie met andere Firebase functies
  • Mogelijkheid tot segmenteren voor een betere analyse
  • Eenvoudige gebruikersinterface
  • Firebase Analytics staat los van Google Analytics
  • Mogelijkheid tot krachtige analyses; kansen blootleggen en omzetten in resultaten
  • Automatische tools beschikbaar
  • Gratis onbeperkte mobiele applicatie analyse
  • Mogelijkheid tot gegevensexport naar BigQuery
Firebase Analytics is eenvoudig en snel te implementeren. Zo kunnen developers zich bezig houden met het optimaliseren van de applicaties in plaats van veel tijd te steken in het implementeren van het Analytics platform. De huidige Google Analytics rapporten in AdMob, van het tabblad analyseren, worden op 20 juni 2016 automatisch verwijderd door Google. De rapporten blijven wel zichtbaar binnen Google Analytics.

Op data gebaseerde beslissingen

Firebase Analytics maakt het mogelijk om klikgedrag en applicatiegebruik van bezoekers in kaart te brengen. Zo kunnen knelpunten in de applicatie worden blootgelegd en kunnen deze worden omgezet in concrete verbeterpunten binnen de applicatie. Van CTR tot applicatie-errors, alles kan worden geanalyseerd. Het platform helpt je begrijpen hoe mensen je applicatie gebruiken. Je kunt zelf instellen welke gebeurtenissen belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Het platform maakt meetbaar wat er voor jouw bedrijf toe doet. Als de relevante data is verzameld, kan dit in het dashboard worden weergegeven. Net als in Google Analytics kunnen er notificaties worden opgeslagen om veranderingen in het gedrag van bezoekers te kunnen verklaren. Deze functie is bijvoorbeeld te gebruiken na een aanpassing in de applicatie of na het inzetten van een campagne. Zo wordt de impact van werkzaamheden duidelijk zichtbaar gemaakt. Het mooie van Firebase Analytics is dat het platform je laat begrijpen hoe gebruikers je applicatie gebruiken. Je kunt het betaalde verkeer onderscheiden van het organische verkeer en het helpt je bij het bepalen van de meest effectieve methode voor het inzetten van je campagnes. Voor de meest complexe analyses kan de data worden geƫxporteerd naar BigQuery, hier kunnen grote hoeveelheden data worden geanalyseerd uit verschillende databronnen. Heb je nog vragen over het toepassen van Web Analytics? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie!
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl