Google Marketing Live 2019

Google Marketing Live: Be there when it matters, be useful throughout the journey and be responsible to your users. Het Google Marketing Live event was verhelderend, innovatief en geweldig! Heb je het event gemist? No worries, we’ve got you covered! Wij hebben de belangrijkste uitkomsten van Google Marketing Live voor je op een rijtje gezet.

Privacy

Net zoals bij alle andere bedrijven staat ook bij Google, privacy hoog in het vaandel. Google wil transparantie creëren en streeft ernaar om gebruikers volledige controle te geven over hun eigen data en hoe deze gedeeld wordt. Derhalve is het mogelijk dat er minder gegevens beschikbaar worden gesteld aan jou als bedrijf of marketeer. Google biedt je echter de mogelijkheid om meer te doen met minder gegevens. Zo zal machine learning en automation steeds belangrijker worden.

Discovery ads

Google introduceert dit jaar 2 nieuwe advertentieformaten. Eén daarvan is de discovery ad. Bij discovery ads ligt de focus op het inspireren en betrekken van de consument. Dit door middel van waardevolle creatives binnen verschillende Google feedomgevingen, zoals de YouTube home feed, Gmail promotie en - social tabbladen én de Discover feed.

discoveryads

(Bron: 2bfound.nl)

Gallery ads

Het andere advertentieformaat is de gallery ad. Dit stelt jou als bedrijf in staat om een uitgebreider verhaal te vertellen, aan de hand van beeldmateriaal. Een gallery ad is namelijk een visuele advertentie welke bovenaan de zoekresultaten wordt getoond. Aan de gallery ad kunnen 4 tot 8 afbeeldingen, een beschrijving van 70 karakters en 3 headlines worden toegevoegd. Echter, heb je alleen de mogelijkheid om de gallery ad op mobiele apparaten te tonen.

discoveryads

(Bron: searchengineland.com)

Deep linking

Dit jaar wordt het mogelijk om deeplinks naar in-app content te gebruiken. Dit houdt in dat je gebruikers rechtstreeks naar een mobiele app kunt verwijzen in plaats van een mobiele website. Vaak hebben gebruikers hun betalingsgegevens al opgeslagen in de app, waardoor het voor hen makkelijker is om zo tot aankoop over te gaan. Deep linking zal beschikbaar worden binnen Search, Display & Shopping advertenties.

discoveryads

(Bron: traffictoday.nl)

Maximize conversion value

Op het Google Marketing Live event is er ook een nieuw machine learning algoritme voor SMART bidding geïntroduceerd. Deze functie zal in de komende maanden verder worden uitgerold. Deze nieuwe bidding-strategie geeft jou als marketeer meer flexibiliteit om te optimaliseren wat voor jouw klant of jouw bedrijf het meeste waarde heeft.

SMART bidding optimization

Zo rollen uit de nieuwe bidding-strategie en de optimalisatie van SMART bidding in zijn geheel, nog veel meer nieuwe mogelijkheden die jouw werk als marketeer een stuk makkelijker maken. Google introduceert namelijk de volgende functies voor SMART bidding:

  • Conversiedoelen instellen op campagneniveau
  • Conversieacties delen in meerdere campagnes
  • Regels om conversiewaarden aan te passen op basis van type doelgroep
  • Seasonality adjustments

    Staat er een event, uitverkoop of andere seizoensgerichte actie op de planning en zal deze naar verwachting conversieverhogend zijn? In de komende maanden zal het mogelijk worden dat Google Ads de biedingen voor je optimaliseert gedurende die periode en ze daarna weer terug aanpast. Vervolgens zorgt Google ervoor dat de uitkomsten van de seizoensgerichte actie geen invloed hebben op je standaard campagne.

    Bumper Machine

    Bumper Ads creëren is duur en tijdsintensief? Niet meer! Google zal namelijk eind dit jaar Bumper Machine uitrollen. Met Bumper Machine kun je een video van 90 seconden makkelijk verkorten tot een 6 seconden Bumper Ad.

    Custom audiences

    Momenteel is het al mogelijk om mensen te bereiken via Google Ads op basis van interesses en gewoonten (custom affinity) en op het moment dat ze een aankoopbeslissing nemen (custom intent). Echter, is het binnenkort ook mogelijk om deze doelgroepen te combineren tot 1 doelgroep, namelijk: custom audiences. Vervolgens kun je met een expansion tool makkelijk zelf het bereik van de doelgroep bepalen.

    Shopping features

    Hierin komen verschillende nieuwe mogelijkheden:

  • Direct een aankoop doen vanuit Google zonder de webshop te bezoeken
  • Merken en fabrikanten hebben de optie om gezamenlijk mee te bieden met retailers
  • Uitbreiding naar Google afbeeldingen, YouTube & Discover, waardoor je producten ook direct in een afbeelding of video kunt aanschaffen
  • discoveryads

    (Bron: traffictoday.nl)

    Local campaigns

    Google introduceert nu lokale campagnes voor alle adverteerders! Zo kun je gebruikers die onderweg langs jouw locatie komen, onder andere met promoted pins en acties in Google Maps targeten.

     

    Er gaat dus het een en ander veranderen binnen Google. Automation en machine learning gaan steeds belangrijker worden in ons vak. Het zal ons in staat stellen om in minder tijd betere keuzes te maken en het maakt ons werk een stuk makkelijker. Wij zijn in ieder geval erg enthousiast over de nieuwe functionaliteiten die Google ons biedt en kunnen niet wachten om ze in de praktijk te brengen. Meer weten? Houd dan onze website en social-media accounts in de gaten of neem contact met ons op.

    Beter rendement?

    Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.