Google redesign, wat is de impact op zoekmachine marketing?

Recent heeft Google een aantal wijzigingen aangebracht aan de lay-out van de zoekresultaten binnen hun zoekmachine. In dit artikel bespreken we de belangrijkste wijzigingen die zijn doorgevoerd en welke impact deze wijzigingen op zoekmachine marketing heeft.

Overzicht van de belangrijkste wijzigingen

Google Shopping prominenter aanwezig Sinds een aantal maanden heeft Google Shopping een prominente positie binnen Google's zoekmachine gekregen. Lange tijd zagen we de resultaten voornamelijk rechtsboven terug. Echter, na de recente aanpassingen aan de lay-out, lijkt het erop dat de Google Shopping resultaten vaker boven de top 3 betaalde resultaten worden vertoond. Een oorzaak hiervan zou het recente schikkingsvoorstel tussen Google en de Europese Unie kunnen zijn. Hierbij is er besloten dat er bij de gesponsorde Google Shopping resultaten in de toekomst ook concurrerende diensten vertoond moeten worden. Een andere oorzaak kan de recente uitrol van de vernieuwde Google Shopping campagnes zijn.

Advertentie afbeeldingen Naast de prominentere plaats van Google Shopping, is ook de subtiele licht rode achtergrond bij de (top 3) betaalde zoekresultaten niet meer aanwezig. In plaats hiervan staat er nu bij elke advertentie een kleine afbeelding (zie bovenstaande afbeelding) bij de advertenties, om te verduidelijken dat het om een betaald resultaat gaat. Ook is deze afbeelding toegevoegd aan de advertenties aan de rechterkant. In dit geval wordt de afbeeldingen echter maar één keer vertoond (alleen aan de bovenkant van de advertenties). Bij de advertenties was eerder echter ook geen achtergrond zichtbaar. De gele 'adv.' afbeelding is geïntroduceerd naar aanleiding van de eis van de Europese Unie om het resultaat tussen de betaalde en niet-betaalde resultaten te verduidelijken. Paginatitels worden groter weergegeven Een andere wijziging is het grotere lettertype voor titels. Zowel de titels van de betaalde resultaten als de organische resultaten (ook bij afbeeldingen, video's, nieuwsberichten, locale resultaten en sitelinks) zijn groter geworden. Hiermee wordt er dus meer nadruk gelegd op de titel van een advertentie en organische resultaat dan voorheen. Bovendien zijn de titels hierdoor beter zichtbaar op mobiele platformen. In tegenstelling tot het grotere lettertype voor de titels, zijn de URL's die worden weergegeven onder de titel verkleind.

Welke impact hebben de wijzigingen op zoekmachine marketing?

De aanpassingen aan de lay-out lijken op het eerste gezicht misschien geen enorme veranderingen met zich mee te brengen, echter kan dit wel degelijk een grote impact op zoekmachine marketing hebben. Hierbij kunnen we drie elementen onderscheiden: Lager doorklikpercentage voor organische resultaten

Door de prominentere weergave van Google Shopping en de grotere paginatitels, zijn de organische resultaten verder naar onder geschoven. Dit betekent, uiteraard wel afhankelijk de grootte van je scherm, dat de organische resultaten onder de vouw komen. Een mogelijk gevolg hiervan is een lager doorklikpercentage van je organische posities. Hierdoor wordt een positie in de bovenste drie resultaten belangrijker en is het de vraag in hoeverre je nog echt 'meedoet' op het moment dat je onder de top drie organische resultaten staat. Dit betekent ook dat er meer bezoekers via AdWords binnen zullen komen (zowel via de advertenties als via de Google Shopping campagnes). Meer bezoekers betekent meer klikken en dus meer kosten. Op zich niet erg natuurlijk, aangezien dit zich ook zal vertalen in meer omzet uit AdWords. Aan de andere kant loop je deze klikken op de organische resultaten mis. Dit betekent dat het algemene rendement van je zoekmachine marketing dus omlaag zal gaan. Kortere paginatitels Door het grotere lettertype voor titels, is het aantal tekens dat in een titel wordt vertoond omlaag gebracht. Dit betekent dat je huidige paginatitels afgebroken kunnen worden, wat een negatief effect kan hebben op het doorklikpercentage van je organische posities. Het is dan ook aan te raden om je paginatitels langs te lopen en ervoor te zorgen dat deze passen in de vernieuwde lay-out van de zoekresultaten. Google Shopping wordt belangrijker

Sinds de introductie van Google Shopping komt voor veel webshops een aanzienlijk deel van de omzet, die wordt gegenereerd met AdWords, uit de campagnes die voor Google Shopping zijn ingericht. Met de nieuwe lay-out wijzigingen in Google lijk het erop dat het blok met Google Shopping resultaten vaker op een prominente positie boven de betaalde zoekresultaten wordt vertoond. Hiermee zal het aandeel van Google Shopping dus alleen maar verder gaan toenemen. Bovendien zal in de toekomst, door de schikking die Google onlangs met de Europese Unie heeft getroffen, dit blok worden uitgebreid met concurrerende diensten van Google Shopping. Waarschijnlijk zullen hierdoor ook vergelijkingssites als Beslist een rol gaan spelen bij de inzet van zoekmachine marketing. Kortom zullen de wijzigingen aan de lay-out van de zoekresultaten invloed gaan hebben op het resultaat wat je door middel van zoekmachine marketing behaald. Hoeveel invloed dit uiteindelijk heeft is natuurlijk nog even koffiedik kijken. Echter geeft dit wel aan dat het belangrijk is dergelijke wijzigingen goed te monitoren en hierop te anticiperen. Hiermee kun je niet alleen de inkomsten uit zoekmachine marketing voor jouw webshop verhogen, maar ook een voorsprong op je concurrenten nemen.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl