Google Retail Seasonal Summit 2019

Donderdag 23 mei 2019 was ik aanwezig bij het Google event voor retail. Dit event stond volledig in het teken van het vakantieseizoen waarbij het volgende vraagstuk centraal stond: “So how to win this holiday season”. In deze samenvatting van de dag vind je een aantal tips om je het beste voor te bereiden op deze periode rondom december.

De dag begon om 09:30 uur in de Westergashouder (Amsterdam) met een kop koffie. Vervolgens begon de presentatie van Google. Het was een enorm leerzame ochtend waarbij verschillende sprekers aan het woord waren. Tijdens de presentatie kwam naar voren dat er drie fases zijn die je door moet lopen wanneer je in wilt spelen op het vakantieseizoen namelijk:

1. Connect

2. Drive action

3. Accelerate

In de afbeelding hieronder staat per fase uitgelegd wat er wordt verwacht.

googleseasonalsummit

Natuurlijk vraag je je af wanneer je moet beginnen met de voorbereidingen op Q4. Volgens Google kun je beter nu al beginnen met het treffen van voorbereidingen. The sooner the better. Daarnaast wil je uiteraard weten hoe je deze periode aanpakt: How to win the holiday season? Volgens Google zijn daar drie dingen voor nodig:

- Be there at the right moment

The biggest moment of the year: Black Friday. Dit moment wil je natuurlijk absoluut niet missen. Daarnaast zijn er nog lokale happenings waar je bij aanwezig wilt zijn zoals Sinterklaas. En wat dacht je van kerstmis? De derde en tevens de langste periode.

- Be there for the right gift

Dan is het ook nog zaak om te weten welke artikelen extra goed lopen in welke periode, denk aan elektronica & lifestyle met Black Friday, speelgoed en games met Sinterklaas en decoratie voor in huis tijdens de kerst.

- Be there on the right screen

Wist je trouwens dat 70% van de traffic in deze periodes vanuit mobiel gebruik komt? Ben je hierop aanwezig?

googleseasonalsummit2

Om 10:30 uur was de eerste presentatie afgelopen en hadden we een korte pauze. Er was even tijd om te kletsen met verschillende bezoekers onder het genot van nog een kopje koffie. Vervolgens gingen we weer terug naar de zaal. Aan onze stoelen hing een goodie bag met onder andere een kerstmuts erin. Er werd gevraagd of iedereen de kerstmuts op wilde zetten. Volgens kwam het liedje ‘’All I want for Christmas is you’’ van Maria Carey uit de speakers en kwamen er kerstelfjes tevoorschijn die snoepjes uitdeelden. Het voelde een beetje gek om in mei de Christmas spirit te voelen, maar het was toch een leuk moment dat aansloot bij de deze dag.

12:30 uur, einde presentatie, het was tijd voor de lunch. Na de lunch, wat tevens voor mij een goed gevulde steaksandwich was, ben ik terug in de auto gestapt en richting het thuishonk gereden in Arnhem. Bedankt Google voor het geslaagde event!

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.