Google shopping biedingen instellen

Met het toenemende gebruik van Google shopping, zie je zowel Google AdWords tekstadvertenties als organische resultaten naar beneden gedrukt worden in de SERP's. Met deze reden wordt het dan ook steeds interessanter om Google shopping in te zetten. Simpelweg omdat je zoekadvertenties beneden de vouw komen te liggen (laat staan je organische zoekresultaten). In een voorgaand artikel beschreven we al wat de veranderingen zijn binnen de nieuwe Google Shopping campagnes. Met de komst van deze veranderingen, zijn er vele voordelen ontstaan voor het inzetten van Google Shopping. Het inzetten van Google shopping is een stuk eenvoudiger geworden. Toch vereist het managen van je campagne weer een andere manier van denken. Zo is het instellen van biedingen iets dat niet onderschat moet worden. In dit artikel leggen we uit waar je op moet letten bij het instellen van je Google Shopping biedingen.

Het standaardbod in een Shopping-campagne

Binnen een Google Shopping campagne moet je altijd een advertentiegroep aanmaken. Google selecteert standaard alle producten die je opgenomen hebt ik je shoppingfeed en geeft deze het standaardbod mee uit je advertentiegroep instellingen. Wanneer je een advertentiegroep aanmaakt zie je onder productgroep 'Alle producten'. Op deze manier worden al je producten, die opgenomen zijn in je shoppingfeed, vertoont binnen het Google shopping netwerk. Echter kan het voorkomen dat je producten tegen een te hoog bod laat vertonen. Denk bijvoorbeeld aan producten die relatief goedkoop zijn en daardoor het standaardbod niet waard zijn. Het is dan ook aan te raden om je shopping campagne een standaard bod van €0,01 mee te geven. Alle producten worden dan wel opgenomen binnen Google shopping, maar in ieder geval niet tegen een te hoog bod.

Google Shopping gesegmenteerd inzetten

Het instellen van je standaardbod op €0,01 zorgt er dan wel voor dat je niet te veel betaalt voor een klik op je producten, maar je wilt natuurlijk ook zichtbaar zijn wanneer er meer concurrentie actief is binnen Google shopping. Hierdoor wil je voor sommige producten of productgroepen een hoger bod instellen. Met de nieuwe Google shopping campagnes is het eenvoudig om segmenten te creëren op bijvoorbeeld productgroep of merk. Dit maakt het mogelijk om je bieding op categorieniveau in te stellen. Ook is het mogelijk om deze categorieën weer verder te segmenteren, zelfs tot op productniveau. Hierdoor kan je voor je best presterende producten een bod instellen die concurrerend is met het overige aanbod in Google Shopping.

Manieren om je bod te bepalen

Maar hoe ga je nu een geschikt bod bepalen? Dit is afhankelijk van de segmentatie die je gemaakt hebt. Heb je tot op het productniveau gesegmenteerd, dan kan je heel gericht je bod instellen op de maximale waarde die je voor een klik op je product wilt betalen. Bij het bepalen van je bod op categorieniveau moet je wat beter nadenken. In je categorie kunnen namelijk producten zitten die het bod wel waard zijn, maar ook producten die het bod niet waard zijn. Je kunt op de volgende manieren een bod bepalen:
  • Bekijk je campagnes met tekstadvertenties: Bekijk eerst eens je biedingen van je campagnes binnen het zoeknetwerk. Op deze manier krijg je een idee van wat je maximaal wilt besteden voor een klik op een advertentie naar een bepaald product of productgroep. Deze zal je namelijk ook terugvinden in je shoppingfeed dus het geeft je al een richtlijn over het instellen van een geschikt bod voor Google Shopping.
  • Gebruik de benchmark data: Het is mogelijk om binnen een shopping campagne benchmark data te bekijken. De benchmark geeft aan hoe adverteerders op een soortgelijk product bieden. Hierdoor kan je eenvoudig bepalen wat je max. CPC moet zijn.

Dimensies gebruiken

Tot slot is het belangrijk dat je je data gaat analyseren. Dit kan binnen het tabblad dimensies. Hierin woorden statistieken vastgelegd voor de vertoonde producten in Google Shopping. Vooral het onderdeel ‘zoektermen’ is interessant. Hier worden de termen weergegeven waarop je producten getoond worden. Het kan voorkomen dat er termen tussen zitten waarop je helemaal niet gevonden wilt worden. Deze kan je dan uitsluiten onder het tabblad zoekwoorden.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl