Google verandert de zoekpagina's (nieuwe versie van Google)

Amit Singhal, Senior VP en Software Engineer bij Google, heeft in een interview laten weten dat Google een grote aanpassing in haar zoekmachine gaat doorvoeren. In de update zal de zoekmachine niet alleen de gebruikelijke zoekresultaten weergeven, maar ook antwoorden op door jouw gestelde vragen. Zou dit Google's antwoord zijn op Wolfram Alpha? Deze zoekmachine werd immers in 2009 al gelanceerd als de eerste antwoordmachine op het web. Naast andere toevoegingen zoals afbeeldingen in Google AdWords en andere feeds, wordt er binnenkort dus ook antwoord op vragen gegeven. Denk hierbij aan feiten zoals antwoorden die je nu al krijgt als je een rekensom invoert. Deze vernieuwing is één van de grootste wijzigingen van Google's zoekresultaat pagina's ooit. Het is niet zozeer een verandering aan het algoritme (wat de positioneringen bepaald van zoekwoorden gekoppeld aan een bepaalde pagina) maar meer een toevoeging, die naar mijn verwachting zeer zeker een grote invloed zal hebben. Het achterliggende idee is om een nog beter antwoord te geven op de vraag/zoekopdracht van de gebruiker. Met andere woorden, Google's zoekmachine snapt steeds beter wat een zoekvraag daadwerkelijk inhoudt. Of dit ook direct in Nederland uitgerold wordt? Nee wij denken bij Evoworks van niet, 'onze' Nederlandse taal is minder interessant dan de Engelse, Spaanse of Duitse taal. Een groot aandeel, krijgen, hebben en houden is voor deze talen veel belangrijker. Het is ook niet voor niets dat wij hier een ander algoritme hebben. Uiteraard zijn wij met een ongekende Google-mania interessant, maar een markt van 500 miljoen mensen prefereer je (logischerwijs) altijd boven 25 miljoen (Nederlandstalig).

Wat betekent dit nou eigenlijk?

Google snapt steeds beter wat jij bedoelt met je zoekopdracht. Op dit moment zijn zoekopdrachten onder te verdelen in:

  • Product gerichte zoekopdrachten (je wil iets kopen)
  • Product gerichte zoekopdrachten (je wil iets over weten)
  • Feiten, je wil iets weten, bijvoorbeeld een hoofdstad of inwonersaantal
  • Kennis, je wil iets weten over een onderwerp maar dan uitgebreider

Wat betekent dit in de toekomstige Google?

Als je zoekt op 'hoofdstad Nederland' krijg je naar mijn verwachting als antwoord Amsterdam met wat feiten hierover. Daarnaast is de kans mijn inziens erg groot dat het algoritme steeds slimmer wordt en in plaats van zoekresultaten die gaan over hoofdstad Nederland, je zoekresultaten te zien krijgt die voornamelijk over Amsterdam gaan. Dit resulteert weer in Google AdWords advertenties die hier beter op aansluiten.

Wat voor een invloed heeft dit op websites en webshops?

Dat dit een grote invloed gaat hebben staat vast. Hier durf ik als marketeer wel een weddenschap over aan te gaan. Concreet zal dit betekenen dat bepaalde websites aanzienlijk minder bezoekers zullen krijgen dan voorheen, het antwoord op de zoekvraag beantwoord Google immers al. Webshops zullen hier minder last van krijgen, alhoewel, als het algoritme slimmer blijft worden zal AdWords steeds meer kliks krijgen boven de organische resultaten. Vergeet niet dat Google een bedrijf is en dat de belangrijkste inkomsten AdWords zijn (en waarschijnlijk zal blijven). Ik vindt hier overigens niets mis mee, want als bezoekers krijgen wat zij bezoeken, is er toch geen probleem?

Wie krijgen erg grote 'klappen' van deze mega update?

Ik denk dat websites als Wikipedia, weersites, low content sites en een site als de telefoongids voorbeelden zijn van websites waarvoor deze update nog weleens verkeerd uit kan pakken. Enkele voorbeelden die dit illustreren:

  • Als je zoekt op weer Istanboel, en Google laat het zien, waarom dan naar een weer site gaan?
  • Als je zoekt op telefoonnummer Evoworks, en Google laat 0852100818 zien, waarom naar evoworks.nl of de telefoongids gaan?
  • Als je zoekt op grootste havens ter wereld, en Google laat zien welke haven dit is, waarom nog naar Wikipedia gaan?

Uiteraard kun je ook (gewenste) antwoorden bedenken die meer informatie nodig hebben, maar dat neemt niet weg dat de impact voor veel websites enorm gaat zijn. Bovendien is het een zelflerend systeem waardoor de kwaliteit van de antwoorden steeds beter wordt. Maar ondanks dit negatieve effect voor sommige websites, kan ik dit als gebruiker van Google's zoekmachine natuurlijk alleen maar toejuichen. Kleine vragen worden snel beantwoord en dat zal ongetwijfeld een hoop tijd gaan schelen. En naar mijn verwachting is ook zo'n vraag in de toekomst te beantwoorden. Dat Google niet de enigste is haalde we met Wolfram Alpha al aan, maar in dit geval kun je bijvoorbeeld ook aan SIRI van Apple denken. Hier kun je bijvoorbeeld de vraag neerleggen of het warm genoeg is om een t-shirt aan te trekken. Een advies wat uiteraard via beschikbare weerberichten achterhaald wordt. Al met al verwacht ik dat deze toevoeging een grote verandering gaat betekenen en ben ik als marketeer erg benieuwd naar de invloed die dit uiteindelijk gaat hebben. Wil je één van de teksten gebruiken, plaats dan óf een deeplink (do follow) of vraag toestemming van de auteur Martijn Brand! Alles over online marketing bij Evoworks!

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl