Is Google verkeer aan het stelen van websites?

Een aantal recente updates aan de zoekresultaten van Google heeft gezorgd voor enige ophef onder SEO-specialisten en retailers. Het doel van Google is altijd geweest, en nog steeds, om de meest relevante resultaten voor de gebruiker te laten vertonen. Hoewel de recente updates de gebruiker wellicht zullen helpen sneller het juiste antwoord of de juiste website te vinden, hebben de updates ook een keerzijde. Zij kunnen er namelijk wel eens voor zorgen dat websites minder bezoekers krijgen.

Over welke updates hebben we het?

  1. Answer boxes
Moz identificeerde een opvallende stijging in de vertoning van de zogenaamde answer boxes, een blok waarin Google antwoord geeft op bijvoorbeeld weersvoorspellingen of de koers van een munt, maar ook op directe vragen of algemene termen. Answer boxes
  1. Structured snippets
Op 22 september kondigde Google op haar blog de introductie van structured snippets aan. Deze vorm van rich snippets vertoond extra informatie over bijvoorbeeld producten in de zoekresultaten. Google haalt de informatie uit onder andere tabellen met productspecificaties op de betreffende pagina. Zo zien gebruikers voordat zij op de pagina klikken al extra informatie over wat zij op de pagina aan zullen treffen. Structured snippets
  1. Improved sitelinks search box
Begin vorige maand introduceerde Google de improved sitelinks search box. Deze zoekbox kan vertoond worden binnen de organische resultaten wanneer men zoekt op een bedrijfsnaam. De box wordt vertoond boven de sitelinks en onder de meta description en kan gebruikt worden om direct vanuit Google te zoeken naar content binnen de desbetreffende site. Hiervoor wordt de zoekfunctie van de website gebruikt. improved sitelinks search box

Gevolgen van de updates

Bovenstaande updates zijn geïnitieerd om de gebruiker van Google een nog betere ervaring te bieden zodat zij sneller relevante informatie vergaren. Echter zorgen de updates ook voor discussie onder SEO-specialisten en retailers. Met deze recente ontwikkelingen is Google het antwoord op de zoekopdracht steeds meer aan het verplaatsen naar de zoekmachine zelf, zonder dat de gebruiker hoeft door te klikken naar een website. Dit kan dus negatieve gevolgen hebben voor het aantal bezoekers. In het geval van de answer boxes en de structured snippets maakt Google gebruik van informatie van derde partijen. Informatie dus die door deze websites is samengesteld. Ook de zoekbox roept de nodige discussie op. Wanneer mensen gebruik maken van de zoekbox worden zij niet automatisch doorgeleid naar de website, maar worden de zoekresultaten vertoond binnen de zoekmachine van Google, inclusief advertenties. Met de juiste implementatie van schema.org markeringen valt dit overigens te voorkomen. Google is dus, in het kader van de Google Knowledge Graph, steeds meer bezig om direct antwoord te geven op zoekopdrachten. Wat vind jij van deze ontwikkeling?
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl